شمارش معکوس نکونام برای برابری با آقای گل جهان

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی با بازی مقابل عراق در مرحله یک چهارم نهایی به رکورد بازیهای علی دایی که همانا 149 بازی است، می‌رسد.

شمارش معکوس نکونام برای برابری با آقای گل جهان به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران  بازیهای ملی نکونام با دایی کاپیتان سابق تیم ملی در بازی تیم ملی ایران مقابل عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا برابر می‌شود و بازی با عراق بازی شماره 149 نکونام در تیم ملی خواهد بود. همین موضوعی بهانه‌ای شد تا عملکرد جواد نکونام در تیم ملی را ارزیابی کنیم.

جواد نکونام نامش در مقدماتی جام جهانی 2002 بر سر زبان ها افتاد. زمانی که بلازوویچ سرمربی وقت تیم ملی ایران در بازی حساس ایران مقابل عربستان در اولین بازی انتخابی جام جهانی سنت همیشگی مربیان ایرانی در استفاده از بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس را کنار گذاشت و چند بازیکن نا آشنا از جمله جواد نکونام را وارد ترکیب اصلی تیم ملی کرد. با این وجود، جواد نکونام از سال های قبل خود را در بازی های تیم ملی نشان داده بود.

اولین بار محمود یاوری از وی به عنوان یکی از استعدادهای ناب فوتبال ایران یاد کرد. زمانی که تب جام جهانی 1998 روز به روز بیشتر می‌شد، یاوری از نکونام 18 ساله به عنوان یکی از 11 بازیکنی یاد کرد که می‌توانند در جام جهانی فیکس باشد.

نکونام البته چنین فرصتی را بدست نیاورد، او در سال 1996 در تیم نوجوانان حضور داشت و درانتخابی جوانان آسیا ستاره میانه میدان ایران بود.  اما باخت 3 بر صفر ایران مقابل بحرین در روز  پایانی ، سرنوشت ایران را به تفاضل گل کشاند و تیم جوانان حذف شد. جواد نکونام در همان سال عضو تیم بزرگسالان یاس شد و به سرعت هافبک ثابت تیمش شد.

اوج هنر جواد در آخرین بازی سال 1377 بود که در بازی با پرسپولیس به جای علی طالبی در پست دفاع راست بازی کرد و پاس‌ها نوار بردهای پرسپولیس را پس از 14 برد پیاپی قطع کردند.

کاپیتان جواد سرانجام برای بازی دوستانه ایران مقابل ژاپن به تیم ملی دعوت شد اما نه در آن بازی و نه در بازیهای بعد فرصت بازی پیدا نکرد و تنها برای دقایقی کوتاه در بازی دوستانه ایران و اکوادور به میدان رفت.

نکونام در اولین بازیهای غرب آسیا (1379) فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرد و در جام LG  با اعتماد به نفس بیشتری برای ایران توپ زد . اما ناباورانه قبل از بازیهای جام ملت های 2000 توسط جلال طالبی از تیم ملی خط خورد.
اما با برکناری طالبی و متعاقب آن آمدن بلازویچ جواد خود را به ترکیب اصلی تحمیل کرد.

بلازوویچ که رفت، جایگاه نکونام دست نخورده ماند. وی در 22 سالگی بازیکن اصلی تیم برانکو شد و ابتدا با تیم ملی قهرمان بازیهای آسیایی پوسان شد و آنگاه برنده جام بین قاره ، چندی پس از افتتاح سومین دوره لیگ برتر با تیم پاس تهران (1383) در جام ملت های 2004 عنوان سومی را با تیم ملی به دست آورد. سال 1384 پایان یک عصر برای نکونام و هم تیمی‌هایش بود.

تیم ایران با صعود به جام جهانی 2006، آخرین افتخار دهه 80 خود را بدست آؤرد و جواد هم پس از 179 بازی طی هفت سال برای بازی قطری راهی امارات شد. وی پس از جام جهانی به اوساسونای اسپانیا پیوست و طی 6 سال 173 بار برای این تیم به میدان رفت. آنگاه در تیم‌هایی همچون استقلال، الکویت و مجددا اوساسونا به میدان رفت.

نکونام اکنون پانزدهمین سال حضور در تیم ملی را تجربه می‌کند . وی در بازی با عراق تعداد بازیهای ملی خود را 149 رسانده و با رکورد علی دایی برابری خواهد شد.

دیگر بازیکنانی که بیشترین بازی ملی انجام دادند عبارتند از علی کریمی (127) ، مهدی مهدوی‌کیا(112)، جلال حسینی (94) و آندرانیک تیموریان (89) . ضمن اینکه نکونام در بازی با عراق برای پنجاه و ششمین باز کاپیتان تیم ملی خواهد بود.

علی دایی با 80 بار کاپیتانی، رکوردار محسوب می‌شود. احمدرضا عابدزاده (38 کاپیتانی) و علی پروین (31 بار) در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

در حال حاضر ، نکونام با 37 گل ملی در کنار مرحوم غلامحسین مظلومی چهارمین گلزن برتر فوتبال ایران است. علی دایی (109 گل)، کریم باقری (50 گل) و علی کریمی (38) نفرات اول تا سوم این رده‌بندی هستند.

گفتنی است،‌اگر تیم ملی بتواند از سد عراق بگذرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یابد آن وقت جواد نکونام می تواند رکورد بازیهای ملی دایی را بشکاند و بازی ملی‌اش را به عدد 150 برساند.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: نکونام ، بازی ، تیم ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار