تبریز؛

موزه ی سنجش تبریز تنها موزه ی تخصصی سنجش در ایران است

مسئول موزه ی سنجش تبریز گفت:موزه ی سنجش در حقیقت در منزل مسکونی قدیمی سلماسی تاجر مواد غذایی قرار دارد که پس از وفات این فرد اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی این مکان را به عنوان موزه ی سنجش انتخاب و اقدام به مرمت آن کرد که این مرمت و بازسازی پس از حدود 6 سال تلاش مستمر به شکل کنونی در آمده است.

طاهر مقدس  در گفتگو با خبر نگار باشگاه خبرنگاران تبریز با اشاره به  قدمت صدو چهل ساله این بنا افزود:واقع شدن این بنا در جوار عمارت ساعت عمده دلیل قرار گرفتن این مکان به عنوان موزه ی سنجش است که به دلیل موضوع سنجش ابزار آلاتی بود که درباره ی اندازه گیری از آن استفاده می شد که  ساعت اولین وسیله درباره ی سنجش و زمان بود که  عمارت ساعت شاخص مشخصه ی شهر تبریز است و گذر زمان را ساعت به ساعت به مردم این شهر القا می کند.

وی تصریح کرد:اولین بخش موزه ی سنجش متعلق به بخش نجوم است که شامل انواع اسطرلاب های قدیمی-تقویم نجومی و یک نمونه تلسکوب می باشد که به وضوح می توان گفت قبل از اختراع تلسکوب از اسطرلاب به عنوان وسیله ی نجومی به صورت گسترده و فراگیر در آن زمان استفاده می شد  به طوری که با  این وسیله ی سنجش  امکان تخمین فاصله ی شهرها- تشخیص سال های کبیسه-تشخیص خسوف و کسوف های سالانه میسر می شد  و حتی  به عنوان ساعت شرعی و آفتابی هم مورد استفاده افراد قرار می گرفت.

وی بخش دیگر موزه ی سنجش را ساعت های مختلف از جمله :ساعت های رومیزی –جیبی یا شکاری و ساعت های ایستاده که  بیشتر به شکل کوکی هستند توصیف کرد و قدمت  این نوع ساعت ها را صد تا چهارصد سال اعلام کرد.

سیما طاهر مقدس ادامه داد: موزه ی سنجش تبریز تنها موزه ی تخصصی درباره سنجش در ایران است که در این شهر قرار دارد و بنابراین دیگر ابزار آلات سنجشی نیز از دیگر شهرهای کشور جمع آوری شده است و در این موزه  در اختیار عموم بازدید کنند گان قرار دارد.

وی گفت:بخش ترازو از دیگر بخش های موجود در این موزه است که در واقع بزرگترین ترازوهای میوه و تره بار و ظریفترین  ترازوهای عطاری و طلا جات و آزمایش گاهی را که در ایام قدیم از آن استفاده می شد شامل می شود .

مسئول موزه ی سنجش تبریز ادامه داد:در محوطه ی حیاط موزه ی سنجش فسیل تنه ی درختی وجود دارد که به مرور زمان و گذشت سالیان دراز تبدیل به سنگ سیلیسی شده است و این شاخص ترین و قدیمی ترین  شیئ است که در این موزه قرار دارد و به گفته ی کارشناسان و دانشمندان زمین شناسی قدمت چهار ملیون ساله دارد که بر اثر تحولات زمینی و رادیو اکتیوی تبدیل به این نوع سنگ شده است.

وی با بیان  اینکه یک نوع ساعت آفتابی تاریخی هم در محوطه ی حیاط وجود دارد و ساعت شرعی محلی را به مردم نشان می دهد افزود:موزه ی سنجش بخش دیگری را  نیز به خود اختصاص داده است که شامل انواع دما سنج ها ی عمق خاک-دماسنج کشاورزی-باران سنج و انواع قطب نماها و پرگار-گونیاهای قدیمی است و حتی سایر ابزار آلات ظریف از جمله :خط کش های تاشو و مترهای قدیمی را  نیزشامل می شود.

طاهر مقدس بیان کرد:قرار گیری منزل  به صورت چهار فصل می باشد که در ابتدای ورود به موزه ی سنجش به سالن پذیرایی زمستانی برمی خوریم که در فصل زمستان بیشتر آفتاب گیر است و سپس وارد بخش ساعت پاییزه ی ساختمان می شویم که موزه سنجش آن را بخش دوم نام نهاده است و بخش دیگر بهاری است. و طبقه زیر زمین ضلع شمالی که توسط پله ای به هشتی ورودی نیز متصل است حوضخانه نامیده می شود و دیگر قسمتهای زیر زمین شامل مطبخ، انبار ارزاق و آب انبار و سردابه  میباشد.  و در حقیقت در بخش مطبخ  مشاغلی از جمله شغل علافی که  گندم و جو  و زغال میفروخت و یا پارچه فروشی که از آرشین یک نوع وسیله ی سنجش استفاده میکرد را  معرفی می کند.

طاهر مقدس وجود عکس های قدیمی را بر روی دیوارهای قسمت پایین ساختمان که ترازوها در آنجا ترتیب یافته اند، نمایانگر شکل و ساختار قدیمی ساختمان و نوع معماری آن دانست.

 وی افزود:طبقه همکف دارای طنبی های اصلی و جانبی در اضلاع شمالی شرقی و غربی با پنجره های اروسی است. بنا دارای تذهیب در کمره اتاقها، شومینه ها و گچبری در سقف طنبی های شمالی و شرقی است .

مصالح بکار رفته در بنا شامل سنگ لاشه با ملات ساروج در پی ها است و دیواره های زیرزمین ترکیبی از سنگ و آجر (تفلیسی) و دیوارهای فوقانی (همکف) خشتی با روکش آجری است.

وی همچنین  از برنامه های نمایشگاهی بای جذب بیشتر بازدید کنندگان  در هفته ی میراث فرهنگی و دیگر ایام از جمله عید نوروز و فصل تابستان خبر داد و گفت:به دلیل استقبال بازدید گنندگان و علاقه مندان به این موزه ،موزه ی سنجش در زمان های پر بازدید اشیایی را از تهران و یا از افرادی که خود دارای  کلکسیون هستند به صورت امانتی به این مکان منتقل می کند.

به گفته ی وی اوج بازدید کنند گان از این موزه در ایام نوزوز و تابستان  می باشد که حدود 6 تا 7 هزار نفر در ماه می باشد.

 موزه ی سنجش در تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن بست سلماسی قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیما طاهرمقدس
۱۳:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
به موزه سر بزنید