فایننشال تایمز:

چه کابوسهایی مقامات سعودی را احاطه کرده است؟

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است، در میان چالشهای متعددی که حکومت عربستان سعودی پیش رو دارد،‌ باتوجه به خطر داعش، اینترنت بیش از بمب می تواند برای آن خطرساز باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فایننشال تایمز در اینترنت امروز در تحلیلی به قلم "ریچارد هاس" رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: در ظاهر امر، انتقال قدرت سیاسی در عربستان سعودی در پی مرگ ملک عبدالله بدون مشکل صورت گرفت. سلمان برادر ناتنی پادشاه سابق به جای وی به قدرت رسید و مقرن جانشین ولیعهد به رده بالاتری در این نظامی پادشاهی ارتقا یافت.

اما در ریاض مانند هر جای دیگر، ظواهر امر می‌تواند گمراه کننده باشد. عربستان سعودی با سوالاتی دیرینه  در مورد حاکمیت سیاسی و چالش های فوری بیشماری مواجه است. بر مشکل جانشینی سرپوش گذاشته شده اما حل نشده است. ملک سلمان 79 ساله بیمار است و مقرن 69 سال دارد. ضمن آنکه انتصاب نسل جدیدی از جانشینان ولیعهد قابل توجه است، رقابت بین افراد، جناح ها و خاندانها بر سر حاکمیت بر این کشور نفت خیز مهم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

کشمکش برای تفوق سیاسی زودتر از آنکه بسیاری پیش بینی می کنند، شروع خواهد شد. اما فوری ترین چالش برای حاکمیت جمعی جدید به چگونگی برخورد با یک محیط راهبردی مربوط می شود که بطور چشمگیری از منظر عربستان سعودی رو به انحطاط رفته است.

فایننشال تایمز مدعی است جدیدترین ضربه در یمن همسایه جنوبی سعودی وارد شد که در آنجا ایران در موقعیت برتری قرار دارد. دیر یا زود برخی از حملات پادشاهی سعودی را هدف قرار می دهد.

اوضاع در شمال و غرب به همان بدی است. عراق در یک جنگ سرنوشت ساز بر ضد داعش است اما حتی اگر از این مهلکه نجات یابد، نتیجه آن یک کشور متشتت خواهد بود. 

در پایان این گزارش آمده است البته مسئله ایران نیز مطرح است. مقامات سعودی نگرانی قابل درکی درباره برنامه هسته ای آن کشور دارند. به آسانی می توان تصور کرد چه کابوسهایی مقامات سعودی را احاطه کرده است. 




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
چرا اینقدر شازادگان سعودی پیرند و همه بیمار
آخرین اخبار