عضو انجمن فولاد:

ادغام واحدهای فولادی عملیاتی نیست/ سال آینده برای فولادی‌ها، مناسب پیش‌بینی نمی‌شود

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه ادغام واحدهای فولادی عملیاتی نیست، گفت: با توجه به شرایط کنونی و وضعیت تجارت جهانی متأسفانه سال 94 برای بازار فولاد مناسب پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارانتلفنی** ادغام واحدهای فولادی عملیاتی نیست/ سال آینده برای فولادی‌ها، مناسب پیش‌بینی نمی‌شود؛ بهمن قاسمی در نشست خبری با بیان اینکه اجرای هفت طرح فولادی از سوی دولت ضروری بود اظهار داشت: با اجرای این طرح‌ها نیاز کشور به واردات شمش از بین رفته در حالی که تا سه سال قبل باید واردات شمش صورت می‌گرفت.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه توانایی ذوب و نورد و فولاد در کشور 16 میلیون تن است، گفت: اگر بر اساس کشورهای نیمه توسعه یافته بخواهیم سرانه مصرف 250 کیلوگرمی برای هر شخص داشته باشیم باید تولید خود را به 20 میلیون تن برسانیم این در حالی است که دولت سیاست‌های انقباضی را به کار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون رسوب فولادهای وارداتی در گمرکات کشور بسیار کاهش یافته است و در واقع واردات دیگر به صرفه نیست.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه سال آینده را برای بازار فولاد مناسب پیش‌بینی نمی‌کنیم گفت: بازار ما تا 10 سال آینده نیز درصورت تداوم شرایط کنونی توان صادرات را نخواهد داشت و ما فعلا نمیتوانیم با چین رقابت کنیم.

وی در خصوص ادغام واحدهای فولادی تصریح کرد: ادغام فولادسازان نمی‌تواند عملی باشد چرا که بخش خصوصی هنوز به جایگاهی نرسیده که بتواند توان همکاری داشته باشد و در فرهنگ ادغام ندارد.

قاسمی اظهار داشت: در شرکت‌های دولتی بودجه تعلق می‌گیرد از این رو این شرکت‌ها تولید محور هستند و به دلیل اینکه به جای سود محوری، تولید محوری را در دستور کار قرار داده‌اند امروز فولادی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

وی به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 اشاره کرد و گفت: با شرایطی که حاکم شده است وعده دولتی‌ها برای رسیدن به تولید 45 میلیون تن فولاد عملی نیست و ما شاید بتوانیم تنها 20 میلیون تن فولاد تولید کنیم و از طرفی دستیابی به 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 نیز بسیار دشوار است و ما شاید تا 10 سال دیگر به تولید 30 میلیون تن برسیم.

وی ادامه داد: تمام این مباحث در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی با کمبود نقدینگی، مشکلات بازار، رقابت شدید، رکود و تولید با ظرفیت پایین مواجه هستند و توانایی اینکه تولید بیشتر داشته باشند را ندارند.

وی افزود: اگر مطابق استانداردها قرار باشد هر کارخانه برای سه ماه آینده خود مواد اولیه داشته باشد، متأسفانه هم اکنون برخی کارخانجات تنها برای 10 روز آینده خود مواد اولیه تهیه می‌کنند زیرا این موضوع نیاز به نقدینگی بالایی دارد.

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه رقابت منفی بین تولیدکنندگان فولاد وجود ندارد گفت: در حوزه فولاد هر تولیدکننده برای بقا می‌جنگد و آن تولیدکننده‌ای که توانایی بالایی داشته باشد ماندگار خواهد شد و واحدهای کوچکتر به دلیل غیراقتصادی بودن یا مجبور به ارتقای خود می‌شوند و یا از بازار فولاد کنار می‌روند از این رو وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواستش این است که رکود در واحدهای فولادی به صفر برسد تا توانایی صادرات به وجود آید.

مدیرعامل آریان فولاد در ادامه با بیان اینکه اولین خط خریداری شده آریان فولاد از کره جنوبی بود و دومین خط میلگرد این کارخانه از کنسرسیومی ژاپنی خریداری شده بود گفت: خط سوم نیز در سایت دوم این کارخانه نصب شده که ظرفیت 250 هزار تنی دارد و خط چهارم نیز برای میلگرد به ظرفیت 500 هزار تن نصب شده و خط ذوب دوم نیز در حدود 150 هزار تن ظرفیت دارد که نصب شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات نقدینگی و رکود ما هم اکنون به 35 درصد ظرفیت کار می‌کنیم ولی ظرفیت کلی اسمی ما 2 میلیون تن است که از ابتدای سال تا به امروز 280 هزار تن تولید کرده‌ایم و امیدواریم این رقم تا آخر سال به 350 هزار تن برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار