ابراهيمی تركمان در ديدار مفتيان روسيه:

اسلام در ذات خود جز رحمت و محبت چيزی ندارد/ لزوم توجه به ترویج اسلام هراسی در اروپا

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ديدار با مفتی‌های روسيه، با اشاره به تلاش‌ غرب براي گسترش موج اسلامي‌هراسی، گفت: اسلام در ذات خود جز رحمت و محبت چيزی ندارد.

اسلام در ذات خود جز رحمت و محبت چيزی نداردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ، 23 تن از مفتی‌های روسیه از استان‌های مختلف این كشور كه به منظور دیدار با علما و روحانیون كشورمان در ایران حضور دارند، ظهر دیروز(دوشنبه 13 بهمن) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با رییس و برخی از معاونان و مدیران این سازمان، دیدار و گفت‌وگو كردند.

ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار خطاب به مفتی‌های روسیه، با ابراز امیدواری به اینكه سفر به ایران، برای آنان سفری سودمند باشد، گفت: مسلمان روسیه ویژگی‌هایی دارند كه در دیگر مسلمانان اروپا دیده نمی‌شود؛ از جمله اینكه، مسلمانان در روسیه، بومی این كشور هستند و شهروند درجه دو به شمار نمی‌آیند. به همان اندازه كه روسیه به روس‌ها تعلق دارد، متعلق به مسلمانان این كشور هم هست.

وی ادامه داد: مسلمانان روسیه به رغم 70 سال زندگی در لوای حكومت كمونیست‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ كرده‌اند و توانستند دین خود را حفظ كنند.

ابراهیمی‌تركمان همچنین با بیان اینكه تأثیرپذیری مسیحیت ارتدكس از كمونیست، بیش از تأثیرپذیری مسلمانان از عقاید كمونیست است، اذعان كرد: اتفاقی در جهان در حال رخ دادن است كه باید به آن توجه كنیم. این اتفاق، ترویج اسلام‌هراسی در اروپاست.

وی تأكید كرد: اروپایی‌ها نگران هستند كه تقسیم‌بندی بعدی اروپا نه بر اساس زبان كه بر اساس دین باشد. از سویی دیگر با توجه به پیر شدن جمعیت در اروپا، آنها نیازمند پذیرش مهاجران هستند. در 15 سال گذشته تعداد كلیساها در این قاره كاهش و تعداد مساجد افزایش یافته است و همین موضوع، عامل نگرانی اروپایی‌ها شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ادامه داد: مسلمانان روسیه باید به دو نكته توجه كنند؛ اول اینكه باتوجه به افزایش جمعیت، باید برنامه‌های آموزشی مناسبی را در نظر گیرند تا اسلام حقیقی و متعدل بین آنها تبلیغ شود.فرزندان ما باید برای زندگی خود به جنبه‌های رحمانی و صلح‌آمیز دین توجه داشته باشند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتن روحیه همزیستی‌ مسالمت‌آمیز را ویژگی دوم مسلمانان روسیه دانست و ادامه داد: مسلمانان روسیه كه بعد از مسیحیان این كشور، بیش‌ترین جمعیت را دارا می‌باشند، در كنار مسیحیان ارتدكس، یهودی‌ها و آتئیست‌ها، زندگی آرامی را تجربه می‌كنند. همین موضوع فرصت مهمی است كه مسلمانان باید از آن بهره ببرند.

ابراهیمی‌تركمان، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ایجاد موج اسلامی‌هراسی در اروپا، اظهار كرد: دست‌هایی در كارند تا دنیا را از مسلمانان بترسانند. آنان باید بدانند كه اسلام در ذات خود جز رحمت و محبت چیزی ندارد.

وی تأكید كرد: غربی‌ها به وجود اختلاف میان مسلمانان نیاز دارند و این اختلاف موجب آرامش دشمنان اسلام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین اظهار كرد: درست است كه ما پیرو مذهب شیعه و شما اهل سنت هستید؛ ولی افكار و اندیشه‌های ما به هم بسیار نزدیك است. همین امروز در روسیه تعداد زیادی شیعه، زندگی می‌كنند؛ اما هیچ‌كدام از شیعیان در حركت‌های تروریستی و افراط‌گرایانه شركت نمی‌كنند.

وی همچنین با قدردانی از در اختیار گذاشتن مسجد مسكو در اختیار شیعیان در ایام عاشورای حسینی، به منظور برگزاری مراسم عزاداری برای سیدالشهدا (س)، سخنان خود را اینگونه به پایان برد: این اقدام كوچكی نیست و ما اندازه و ارزش آن را درك می‌كنیم.

وجود بیش از 20 هزار مسجد در روسیه

در ادامه جعفر بیگ مایف، سرپرست مفتی‌های روسیه كه در كشورمان حضور دارند، در سخنانی، با اشاره به فعالیت‌های پرشمار مساجد در سراسر روسیه، گفت: در شمال قفقاز و سرتاسر روسیه، بیش از 20 هزار مسجد در حال فعالیت هستند؛ برای نمونه در شهر قازان كه مركز تاتارستان است، در 34 سال اخیر 58 مسجد ساخته شده كه از تمامی آنها بهره‌برداری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به جمعیت مسلمانان روسیه، بیان كرد: درست است كه نسبت به مسیحیان ارتدكس، جمعیت ما خیلی كم است، اما به تعداد كافی در روسیه مسلمان وجود دارد و با توجه به فعالیت‌های اخیر در این كشور برای تبلیغ اسلام، علاقمندان به مطالعه درباره این دین، رو به افزایش هستند.

این مفتی روس همچنین با تأیید سخنان ابراهیمی‌تركمان، مبنی بر یكی بودن شیعیان و اهل سنت، گفت: در مسكو می‌توان این موضوع را به خوبی مشاهده كرد. هنگامی كه مساجد باز هستند، مسلمانان از هر مذهب و طیفی در مسجدها حاضر شده و به عبادت می‌پردازند، بدون آنكه كسی آنها را درباره مذهب‌اش بازخواست كند.

وی با بیان اینكه مراسم مذهبی و دینی در مسكو با حضور پرشور مسلمانان برگزار می‌شود، گفت: آقای دكتر ابراهیمی‌تركمان، زمانی كه رایزن فرهنگی ایران در روسیه بودند، در مراسم ما شركت می‌كردند و استقبال از مراسم دینی را مشاهده كرده‌اند. برای نمونه آخرین مراسم دینی ما در روز عید قربان با حضور 14 هزار مسلمان برگزار شد.

جعفر بیگ مایف، در ادامه ضمن انتقاد از اروپا در حمله به اسلام و مقدسات آن و توهین به پیامبر اسلام (ص)، افراد هتاك به ساحت مقدس نبی اكرم اسلام (ص) را عاری از وجدان انسانی خواند.

وی در پایان سخنان خود اظهار كرد: اروپایی‌ها با این كارها حیثیت خود را زیر سؤال می‌برند؛ با این حال تلاش ما باید این باشد كه با رجوع به قرآن، آموزه‌های آن را در زندگی جاری سازیم.

بنا براین گزارش، پایان‌بخش این دیدار، شركت در نماز جماعت ظهر در حسینیه الزهرا (س) مجتمع امام خمینی (ره) بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار