اسلامی گفت: افزایش ازدواج در جامعه و تشویق و تسهیل زمینه ازدواج، نقش موثری در افزایش جمعیت و نرخ باروری دارد و توجه به این امر ضروری است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از (وب دا)؛ دکتر محمد اسلامی در همایش تحکیم خانواده و فرزند آوری سالم که در اراک برگزار شد، گفت: بالاترین نرخ باروری کشور در سال های 60 تا 62 رخ داده و پس از آن به مرور کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 90، نرخ باروری کلی ایران یک و هشت دهم درصد اعلام شده است.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه گفت: افزایش بارداری های ارادی و خواسته، فاصله گذاری منطقی فرزند آوری، کاهش بارداری های پرخطر و مهار سقط غیرقانونی و غیرشرعی، تامین خدمات باروری سالم و ایجاد زیرساخت های مناسب خدمات بازگشت باروری از دیگر موارد مهمی است که باید در سیاست های فرزند آوری مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون میانگین فاصله زمانی فرزند اول و دوم در خانوارهای ایرانی، پنج و چهار دهم سال است که این آمار با معیارهای سلامت مادر و کودک مطابقت نداشته و برنامه ریزی کاهش این فاصله را می طلبد.

دکتر اسلامی در پایان عنوان کرد: کاهش مرگ مادران باردار به میزان 15درصد در یک هزار نفر جمعیت، ترویج زایمان ایمن با فرهنگ سازی و مشوق ها و کاهش مرگ نوزادان به کمتر از هفت درصد در یکهزار نفر جمعیت، از مهمترین اهداف سیاست های برنامه ششم است.
بر اساس این گزارش، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: غفلت از اصلاح الگوی فرزندآوری در آینده نزدیک کشور را با پدیده پیری مواجه می کند.

دکتر حسن طاهر احمدی افزود: تحقق اهداف کلان کشور در رده های مختلف، ترکیب جمعیتی جوان، مبتکر و خلاق را طلب می کند و حرکت الگوی جمعیتی به سمت پیر شدن علاوه بر بلعیدن سرمایه های کشور، نیروی لازم در تحول آفرینی را از کشور سلب می کند.

وی بیان کرد: تاکید وی‍ژه مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت کاملاً به جا و کارشناسی است و برای رسیدن به جایگاه اول منطقه باید سیاست های فرزندآوری به سرعت اصلاح شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ترسیم برنامه هدفمند فرزندآوری در حوزه بهداشت و درمان هر استان ضروری است.

وی عنوان کرد: سیاست های افزایش جمعیت باید با راهبردهای سلامت مادر و کودک و حساسیت ویژه همراه باشد.

دکتر طاهراحمدی گفت: در مطالعات موجود،  15 تا 20 درصد زوج ها ناباروند و بر اساس آخرین آمارها حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: مرکز درمان ناباروری استان مرکزی به تازگی به بهره برداری رسیده که تقویت نیروهای متخصص و فوق تخصص برای درمان این حوزه ضروری است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.