سنندج؛

توسعه کشاورزی استان کردستان به برکت انقلاب اسلامی

استان کردستان باتوجه به دارا بودن آب و هوا و خاک مناسب، و کشاورزانی پر تلاش يکي از استانهای مستعد برای توسعه کشاورزی است که در سالهای گذشته و بعد از انقلاب شاهد رونق و توسعه کشاورزی در این دیار هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، با پیروزی انقلاب اسلامی و شعار استقلال به ویژه در حوزه اقتصادی ، توسعه کشاورزی در کشور و از جمله در استان کردستان در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد به ثمر نشستن این تلاش ها هستیم.

افزایش میزان تولیدات بخش کشاورزی استان کردستان بعد از انقلاب ناشی از اثربخشی اقداماتی ‌چون اصلاح‌ بذر، اعمال تناوب‌ زراعی و تنوع در ارقام‌زراعی ، تغییر در شوه های آبیاری و مکانیزه کردن این بخش است.

میزان تولیدات زراعی استان کردستان قبل از انقلاب حدود 383 هزار تن بود که امروز تولید در این بخش به یک میلیون و 750 هزار تن رسیده است.

مهم‌ترین محصول زراعی استان کردستان  گندم است که سالانه به 700هزار تن در استان تولید میشود.

ذوالفقاری رییس سازمان جهاد كشاورزی استان كردستان گفت: استان کردستان در زمينه توليد محصولات باغي جايگاه ممتازي در سطح کشور دارد به طوريکه شانزده گونه باغي دراين استان پرورش و سالانه 270هزار تن محصول از 37هزار هکتار باغات آن برداشت مي شود و تعداد 70هزار بهره بردار در امر توليد محصولات باغي مشغول فعاليتند.

پور حبیبی ، مدیر امور باغبانی  سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان تولید محصولات باغی این استان در قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و افزود: قبل انقلاب میزان تولید محصولات باغی استان 62 هزار تن بود که اکنون به حدود 210 هزار تن رسیده است.

75درصد باغات ديم استان کردستان در شهرستانهاي بانه، مريوان، سرواباد و بخشي از کامياران واقع شده است که با اجرا و احداث باغات ديم علاوه بر افزايش درامد روستاييان و ايجاد اشتغال اهدافي چون توليد پايدار؛ جلوگيري از فرسايش خاک ؛ ذخيره رطوبت و کمک به ذخاير زيرزميني و جلوگيری از مهاجرت روستاييان نيز محقق شده است.

به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر 13 نهالستان در استان فعال است در صورتی که  قبل از انقلاب کردستان فاقد نهالستان بود.

همچنین در حال حاضر حدود 297 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می‌شودکه این رقم قبل از انقلاب 112 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می‌شد.

اکنون و با گذشت سی و شش سال از انقلاب اسلامی استان کردستان در تولید محصولات زراعی همچون گندم و محصولات باغی همچون توت فرنگی و سایر میوه ها جزو استان های برتر کشور محسوب می شود.

کشاورزان کردستانی امروز در سنگر اقتصادی به کار و تلاش مشغولند و امیدوارند تا با نگاه ویژه نظام اسلامیمان به این دیار و برنامه ریزی و ایجاد امکانات بیشتر شاهد رونق کشاورزی بود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.