سنندج؛

گاز رسانی تا نقطه صفر مرزی در کردستان به برکت انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات رسانی چشمگیری به استان کردستان انجام شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، قبل ازانقلاب بسیاری از مردم روستاهای کردستان به ناچار مجبوربودند برای تامین سوخت از درختان جنگلی استفاده کنند و این اقدام نیز تخریب جنگلها را افزایش داده بود.

درختان جنگلي منبع اصلی تامین سوخت براي مصارف گرمايشي و پخت غذا در اين سكونتگاه‌ها به‌حساب می آمد و وابستگی مردم به جنگل ها روزبه روز افزایش پیدا می کرد واین خود زنگ خطری برای منابع طبیعی درروستاهای استان کردستان بود.

باباپیری مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان برخورداری مناطق مرزی و جنگلی استان کردستان از نعمت گاز را عامل مهمی در حفظ درختان جنگلی استان عنوان کرد و افزود: با گازدار شدن این مناطق روستاهای مناطق جنگلی دیگر برای سوخت خود درختان را قطع نمی‌کنند.

از سال 1372 اجرای طرح های گاز رسانی به استان کردستان آغاز شد و در حال حاضر  1073 روستا از نعمت گاز برخوردارند.

هم اکنون 1683 خانوار با جمعیت حدود هشت هزار نفر از نعمت گاز طبیعی درروستاهای استان کردستان بهره‌مند شده اند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان می گوید: گاز رسانی در استان کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و کوهستانی بودن بسیار مشکل و پرهزینه است اما به همت مسئولان نظام اسلامیمان هیچ گاه گازرسانی متوقف نشده و اکنون بیشتر خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند.

سید امیر رضوی می افزاید: در کل استان کردستان حدود 7 هزار کیلومتر شبکه گذاری گاز انجام شده است که از این میزان 4 هزارو 705 کیلومتر شبکه روستایی بوده و در واقع میزان گاز رسانی به روستاها چیزی حدود دوبرابر شبکه شهری است.

هم اکنون تمامی روستاهای استان کردستان که قابلیت گازرسانی دارند در دست  طراحی شبکه انتقال گاز هستند.

گازرساني به روستاهای مرزی در استان کردستان علاوه بر تامين سوخت ارزان و در دسترس، موجب تقليل قاچاق سوخت و همچنين صيانت از محيط زيست و جنگل ها و پايداری فضای سبز و طبيعت زيبا و بويژه توسعه گردشگری در آن مناطق و جلوگيری از مهاجرت روستاييان به شهرها خواهد بود.

مهندس شهرام مقبل معاون امور مهندسي و اجراي طرح هاي شرکت گاز استان کردستان می گوید: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کدام ازروستاهای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار نبودند اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون 72 درصد از این روستاها ازنعمت گاز طبیعی برخوردارند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.