مشاور وزیر کشور در امور بانوان تاکید کرد

لزوم مدیریت ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با اشاره به کارگروه بررسی وضعیت زنان ایرانی اتباع بیگانه گفت: اولویت ما بررسی وضعیت ازدواج دختران ایرانی با تبعه‌های غیرقانونی یا ازدواج ثبت نشده یک تبعه قانونی با دختر ایرانی یا ازدواج موقت اتباع غیرایرانی با دختران ایرانی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،فهیمه فرهمند‌پور افزود: کارگروه بررسی وضعیت زنانی که به ازدواج اتباع بیگانه در می‌آیند از نیمه شهریورماه تشکیل شده است، اما به دلایل مختلف نمی‌توان زمان حصول نتیجه را پیش‌بینی کرد؛ چراکه نیازمند همکاری بین دستگاهی است. اما مهم این است که زنان اتباع به عنوان یک مساله پذیرفته شده است و دغدغه دستگاه‌های مرتبط پرداختن به آنان است.

وی درباره‌ هدف این کارگروه گفت: هدف آن مدیریت ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه و افزایش اطلاعات جامعه در زمینه‌ پیامد‌های این کار است. در واقع اولویت اول ما دقیق‌کردن صورت مساله و اطلاع‌رسانی مناسب جمعی است. در مراحل‌ بعد احتیاج به بروز‌رسانی و تقویت نظام حقوقی و قانونی و ایجاد سازوکار اجرایی داریم.

فرهمندپور تصریح کرد: اگر خانواده‌ها در استان‌های مرزی اطلاع داشته باشند که با قبول ازدواج دخترانشان با یک تبعه بیگانه چه آسیب‌هایی را متوجه خانواده خود می‌کنند با چنین ازدواج‌هایی موافقت نمی‌کنند.

وی شناسایی پیامد‌های ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه و یافتن راهکار برای آنها را دومین هدف تشکیل کارگروه بررسی ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی دانست و گفت: در برخی موارد با فقدان قوانین و مقررات روبه‌رو هستیم، اما در بعضی موارد قوانین لازم وضع شده است ولی از نظر سازوکار اجرایی ضعف داریم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان تاکید کرد: باید تلاش کنیم ازدواج‌های اجباری، تحمیلی و مدیریت نشده دختران و زنان ایرانی با اتباع بیگانه به ویژه اتباع بیگانه غیرقانونی، ازدواج‌های ثبت نشده و ازدواج موقت با اتباع بیگانه مدیریت شود. مواردی وجود دارد که زنی در مناطق مرزی عقد موقت یک تبعه غیرقانونی شده‌اند و این کار به تولد فرزند منجر شده است.

فرهمند‌پور در پایان تاکید کرد: فقر فرهنگی در استان‌های مرزی یا حتی استان‌های مهاجرپذیری مانند خراسان رضوی جدی است .ما باید آمار و اطلاعات ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه را بررسی کنیم و به گروه هدف آموزش عمومی بدهیم علاوه بر آن جلوی بسیاری ازاین ازدواج‌ها را بگیریم. اگر قرار است ازدواج با اتباع بیگانه اتفاق بیفتد، آموزش‌های لازم درباره‌ چگونگی این ازدواج‌ها باید داده شود تا پیامد‌های اجتماعی، حقوقی و فرهنگی کمتری داشته باشد.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.