با این رفتارها، کودکتان را خود شیفته بار نیاورید

این چنین شخصیت‌هایی ریشه در سالهای کودکی دارد.

دکتر قربان علی نژاد روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شخصیت خود شیفته یا نارسیسیسم یک آسیب شخصیتی رایج و متداول است که در پی آن فرد خود را نسبت به همه چیز دانا می داند و همیشه حق را به خود می‌دهد. در تعاملات و ارتباط با دیگران هیچ حقی برای آنها قائل نیست، در واقع از درک دیدگاه شخص مقابل عاجز است.

وی ادامه داد: این افراد علی رغم اینکه آسیب زننده هستند، به شدت دچار آسیب هستند. به این معنا که در مقابله با سختی‌ها تاب ‌آوری نداشته و با پرخاشگری و شیون نه تنها قادر به حل مسئله نیستند بلکه به زور حق را از دیگران می‌گیرند.

این روانشناس با اشاره به دیگر ویژگی‌های منفی افراد خود شیفته بیان کرد: به طور معمول چنین شخصیت‌هایی ناموفق بوده و همیشه در انتظار این هستند که دیگران موفقیت را به آنها بدهند. اولین عارضه چنین رفتار‌هایی به خود فرد برگشته و اطرافش را از وجود افراد منطقی خالی می‌کند و در نهایت منزوی و تنها می شود.این افراد با این شرایط که سود و نفعی را از جانب طرف مقابل احساس کنند با آنها وارد ارتباط می شوند.

علی نژاد همچنین افزود: این مسئله مقدار زیادی ریشه در سالهای کودکی افراد دارد. به طور مثال کودکان تک فرزند به دلیل اینکه با هم سن و سالهای خود رشد نمی‌کنند، آسیب شخصیتی بیشتری می بینند بزرگسالان و والدین این کودکان به دلیل محبت و توجه بیش از حد به آنها زمینه‌های شخصیت خود شیفته را تا حدودی به آنها به وجود می‌آورند.

وی در پایان اشاره داشت: نسبت به شدت آسیب این چنین شخصیت‌هایی راه‌های درمانی چون دارو درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی و مولتی تراپی وجود دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار