مزيت‌های بالای توليد انرژی خورشيدی در کشور در مقايسه با کشورهای پيشرو

مدير کل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوری وزارت نيرو از مزيت‌های بالای توليد انرژی خورشيدی در کشور در مقايسه با کشورهای پيشرو در اين عرصه خبر داد و گفت: وزارت نيرو برنامه‌های جدی برای اين حوزه دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسين بنکداري اظهار داشت : همزمان با طرح هاي توليد انرژي پراکنده ، طرح هاي توسعه فناوري انرژي خورشيدي هم در دستور کار است.

وي گفت : ظرفيت توليد برق از انرژي خورشيدي در دنيا به 220 هزار مگاوات  معادل سه برابر کل ظرفيت نيروگاهي ايران مي رسد.

بنکداري تاکيد کرد : سهم ايران خيلي کم است هر چند بالاترين مزيت ها را در مقايسه با کشورهاي پيشرو در اين عرصه مانند المان داريم و براي نمونه پايين ترين زمان تابش روزانه خورشيد در ايران بيشتر از بالاترين ميزان در المان است و در ايران همچنين 300 روز افتابي در سال داريم.

وي گفت : ايران در بين مدارهاي 25 تا 40 درجه عرض شمالي قرار گرفته است و در منطقه اي واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي در بين نقاط جهان در بالاترين رده ها قرار دارد.

ميزان تابش انرژي خورشيدي در ايران بين 800 تا 2200 كيلووات ساعت بر مترمربع براورد شده كه البته بالاتر از ميزان متوسط جهاني است. در ايران به طور ميانگين سالانه بيش از 280 روز آفتابي گزارش شده  كه بسيار قابل توجه است. 

مدير کل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت نيرو اعلام کرد: علاقه مندان براي نصب سلول هاي خورشيدي براي توليد برق مي توانند به شرکت هاي توزيع برق مراجعه و از تسهيلات و وام اين بخش استفاده کنند.

وي تاکيد کرد : اين شرکت ها همچنين موظف شده اند مازاد برق توليدي اين بخش را از مشترکان خريداري کنند که فرصت خوبي براي سرمايه گذاري محسوب مي شود.

بنکداري گفت : براورد مي شود اگر يک درصد انرژي خورشيدي که در صحراها مي تابد به برق تبديل شود مي تواند نياز انرژي برق همه جهان را تأمين کند و ايران نيز در کمربند تابش خورشيد قرار دارد.

وي افزود : تابش خورشيد در کشور ما سالي 300 روز است که 90 درصد وسعت کشور را شامل مي شود و متوسط تابش خورشيد 5 کيلووات ساعت بر مترمربع در روز است.

بنکداري گفت: وزارت نيرو اهتمام جدي در اين عرصه دارد و قرار است مرکز توسعه فناوري انرژي خورشيدي  ايجاد شود.

ايران روي کمربند خورشيدي است و در بيشتر مناطق کشور بيش از 70 درصد قابليت استحصال انرژي خورشيدي وجود دارد و شرق کشور هم قطب انرژي خورشيدي شناخته شده است.

هم اکنون در کشور ما صفحات خورشيدي يا همان پنل هاي فتوولتاييک در روستاهاي دورافتاده و مناطق سخت گذر که امکان برق رساني از طريق شبکه سراسري اقتصادي نيست ، استفاده مي شود.

300 خانوار روستايي از طريق صفحات خورشيدي برق دار شده است.

در منازل مسکوني شهرها نيز امکان استفاده از اين نيروگاه هاي کوچک به ظرفيت يک تا 12 کيلووات ساعت وجود دارد که بايد در پشت بام يا حياط خانه نصب شود.

کارشناسان معتقدند وضع ايران از لحاظ منابع انرژي تجديدپذير و خورشيدي بسيار غني تر از منابع نفتي است و پيشرفت هاي خوبي در عرصه توليد انرژي از اين منابع خدادادي دارد. 

انرژي خورشيدي مادر همه انرژي هاي تجديدپذير محسوب مي شود و فقط انرژي امواج دريا تحت تأثير ماه ايجاد مي شود و انرژي زمين گرمايي هم سهم زمين است.

بقيه انواع انرژي هاي تجديد پذير به طور مستقيم يا غيرمستقيم تحت تأثير تابش خورشيد قرار دارد.  
انرژي تجديد پذير شامل مواردي است که بطور مستمر و بدون دخالت انسان ايجاد مي شود. 

برخي کشورها مانند ايسلند و نيوزيلند همه انرژي هاي مورد نياز خود را از منابع تجديد پذير تأمين مي کنند و کشورهاي پيشرفته هم در اين مسير به شدت تلاش مي کنند و در برخي کشورها استفاده از آبگرمکن خورشيدي تقريبا اجباري است. 

برق توليدي از اين صفحات خورشيدي به شبکه برق منزل متصل مي شود و بخشي از برق مورد نياز خانواده شهري از نيروگاه کوچک خورشيدي تامين خواهد شد و به همان اندازه از شبکه برق سراسري خودکفا مي شود.

صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط زيست و کاهش انتشار کربن، استفاده از سرمايه هاي کوچک، دفاع غيرعامل براي مناطق مسکوني در زمان حوادث مانند زلزله، سيل و فروش مازاد مصرف به شبکه سراسري از مزيت هاي استفاده از پنل هاي خورشيدي است.

در اغلب کشورهاي اروپايي و کشورهاي پيشرفته هم اکنون از اين صفحات خورشيدي استفاده مي کنند و ايران نيز بايد به اين سمت پيش برود تا هر خانه اي برق مورد نياز خودش را توليد کند.

در 90 درصد کشور به جز مناطق شمالي امکان استفاده از پنل هاي خورشيدي وجود دارد.
آلمان، اسپانيا، انگليس، ايتاليا، آمريکا، چين، استراليا کشورهاي پيشرو در استفاده از پنل هاي خورشيدي هستند.

بنابراين گزارش در برنامه پنجم توسعه قرار است 5 هزار مگاوات از انرژي هاي تجديدشونده استفاده شود و هم اکنون بيش از 300 ميليون کيلووات ساعت برق از نيروگاه هاي برق تجديدشونده توليد و وارد شبکه مي شود.

در برنامه پنجم توسعه بيش از هزار مگاوات از نيروگاه هاي تجديدپذير را بخش دولتي و بقيه را بخش خصوصي بايد تاسيس کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: انرژی ، خورشیدی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار