احمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

واردات بیش از حد بازار داخل را با رکود مواجه ساخته است/لزوم حذف ارز مبادله ای برای کالاهای وارداتی مشابه داخلی

رئیس امور مطالعات و ارزیابی طرحهای دفتر توسعه صنایع پایین دستی گفت: بهترین حمایت دولت از تولید محصولات پتروشیمی حذف ارز مبادله ای برای کالاهای وارداتی مشابه داخلی است اگر اصرار براین دارند حداقل بایستی کالاهای استراتژیک و نایاب و خاص که امکان تولید در داخل وجود ندارد را وارد کشور کند.

افسانه احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص موانع سد راه صنایع پایین دستی اظهار داشت: نحوه عرضه کالا در بورس، چندنرخی بودن ارز و تعرفه‌های گمرگی باعث شده که این صنعت با چالش مواجه شود این درحالی است که وزارت صنعت می تواند با حمایت‌های اساسی یاریگر این صنعت باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر اکثر کالاهای وارداتی مشابه که در داخل تولید می شود با ارز مبادله وارد کشور می شود در حالیکه عرضه محصولات پتروشیمی در کشور به صورت ارز آزاد است به نوعی این موضوع تولید داخل را تحت شعاع خود قرار داده و باعث شده بازار وارداتی رونق بگیرد و بازار محصولات داخلی با رکود مواجه شود.

احمدی با تاکید براینکه با رونق واردات تولید در کشور تقریبا متوقف شده است اظهار داشت: رونق واردات سبب پرشدن انبارهای داخلی در کشور شده است.

رئیس امور مطالعات و ارزیابی طرحهای دفتر توسعه صنایع پایین دستی، با بیان اینکه این موضوع همسو با حمایت‌های دولت مبنی بر توان تولید داخلی نیست گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم که ارز مبادله‌ای را حداقل برای کالاهای مشابه در کشور قطع کند تا عرصه برای رونق بازار داخلی فراهم شود. دوم اینکه تعرفه‌ها را تغییر دهند این موضوع در سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است امیدورایم به نتیجه برسد.

احمدی، رکود در بازار را یکی از مشکلات صنایع پایین دستی عنوان کرد و افزود: نحوه قیمت گذاری برروی خوراک پتروشیمی، رکود اقتصادی و کاهش قیمت نفت دست به دست هم داده‌اند که این مشکلات دوچندان شود.

رئیس امور مطالعات و ارزیابی طرحهای دفتر توسعه صنایع پایین دستی، در خصوص این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی در صنعت تحقق یافته است یا نه؟ اظهار داشت: هم اکنون اکثر مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل شرایط تحریم در تامین قطعات و تجهیزات با مشکل مواجه هستند به طوری که تولید یکسری از گریدها دچار مشکل شده همین امر بازار را دچار التهاب کرده است.

احمدی خاطرنشان کرد: بهترین حمایت دولت از تولید محصولات پتروشیمی حذف ارز مبادله ای برای کالاهای وارداتی مشابه داخلی است اگر اصرار براین دارند حداقل بایستی کالاهای استراتژیک و نایاب و خاص که امکان تولید در داخل وجود ندارد را وارد کشور کند.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم کسانی که در حوزه این صنعت به نوعی درگیر هستند با بحث‌های کارشناسی و بدور از احساس تصمیم بگیرند و پیرو اتفاقات از قبل افتاده نباشند و در جاهایی که نیاز به بازنگری هست با جدیت تمام کار بازنگری را با بکارگیری روشهای کارشناسانه و دقیق انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار