نفت در هفته‌ای که سپری شد

طرح‌های پتروشیمی در صف فاینانس/ افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت خام ظرف سه سال آینده

تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صادرات گاز به افغانستان،طرحهای پتروشیمی در صف فاینانس و افزایش یک میلیون بشکه نفت خام ظرف سه سال آینده از رویدادهای مختلف در عرصه صنعت نفت در طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از اهرمهای کلیدی و ابزارهای توسعه اقتصادی کشور است که درهمین راستا وزیر نفت تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن طرحهای کلیدی معطوف کرده است.

شاهدایی با اعلام این خبر که از این پس مکان یابی اجرای طرح های پتروشیمی بر اساس نرم افزار آمایش سرزمین معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری انجام خواهد شد تاکید کرد: اولویت احداث واحد پتروشیمی در کنار دریا است.

جلسه توجیهی و پرسش و پاسخ در خصوص احداث واحدهای LNG مقیاس کوچک و متوسط، یکشنبه آینده (٢٦ بهمن ماه) در شرکت ملی گاز ایران برگزار می شود.

با راه‌اندازی بزرگترين و مجهزترين مجموعه صنعتی توليد «مولکولارسيو» يا جاذب‌های غربال مولکولی خاورميانه در شيراز کشورمان در توليد اين کالاهای راهبردی در صنعت نفت و گاز به خودکفايی رسيد.

مدير بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران در 324 روز امسال، بيش از 71 ميليارد ليتر انواع فرآورده نفتی (بنزين، نفت گاز، نفت سفيد و نفت کوره) توزيع کرده است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران موفق به تمدید گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی، ایمنی و بهداشت شغلی گردید.

جواز تأسيس و پروانه بهره برداري بازيافت خودرو براي مراكز اسقاط و دارا بودن شخصيت حقوقي درخواست دهندگان از الزامات تاسيس مراكز اسقاط و بازيافت خودرو است.


مجری طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به صادرات هشتمین محموله میعانات گازی این فاز به حجم ٨٥٠ هزار بشکه، گفت: تاکنون بیش از ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی از این فاز صادر شده است.
با بهره‌برداری نخستین موتور یدک‌کش آتشخوار ساخت داخل در شرکت پایانه‌های نفتی ایران، شناور عملیاتی " ١٢ فروردین" در پایانه نفتی خارگ راه‌اندازی شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که ١٨ طرح پتروشیمی برای تامین منابع مالی به کشور چین معرفی شده است، گفت: از میان این طرحها فاینانس پتروشیمی های سبلان، لردگان، بوشهر و مسجدسلیمان فعال شده و مابقی در دست پیگیری است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت با اشاره با اینکه دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه ها در صنعت نفت به پایان رسیده است گفت: با توسعه میادین نفت و به ویژه میادین مشترک غرب کارون، تا سه سال آینده بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال گذشته روند مثبتی داشته به طوری که با تولید گاز طبیعی در فازهای پارس جنوبی رشد خوبی را در این صنعت شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت منطقه تهران گفت: هزینه راه‌اندازی این خط، رقمی معادل 14 میلیارد ریال بوده که در مدت سه ماه با همکاری واحدهای تعمیرات خط، برق، ابزار دقیق، مکانیک و ترابری در این منطقه به اجرا درآمده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: افغانستان بازار بالقوه‌ای برای صادرات گاز ایران بشمار می‌رود و امکان تبدیل این کشور به یک مشتری بالفعل گاز ایران وجود دارد که در این زمینه بخش خصوصی نیز مایل به سرمایه‌گذاری است.

مصرف گاز بخشهای خانگی، تجاری، نیروگاهها، صنایع عمده و غیر عمده کشور در ٣٢٢ روز امسال با افزایش بیش از ١٥ میلیارد مترمکعبی به ١٤٨ میلیارد و ٤٠٦ میلیون مترمکعب رسید.

مدیرعامل پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ٢٠ میلیون تنی ظرفیت تولید متانول ایران در پنج سال آینده خبر داد و گفت: از این پس شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها به سرمایه گذارانی مجوز احداث واحدهای متانول در ایران را می‌دهد که بتوانند واحدهای پایین دستی آن را نیز همچون پروپیلن احداث کنند.

رئيس دفتر امور تعرفه‌ها و قراردادهای شرکت ملی گاز اعلام کرد: افزايش 20 درصدی قيمت گاز مصرفي بخش خانگی در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها صورت گرفته و قيمت‌ها در هر پله از پلکان 12 گانه 14 تومان به ازای هر مترمکعب بيشتر شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از اصلاح 600هزار موتورخانه سیستم حرارت مرکزی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است و طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

پايانه شناور صادراتي خليج فارس با ظرفيت نهايي ذخيره‌سازي بيش از 2,2 ميليون بشکه نفت خام امروز صبح در منطقه بهرگان رسما افتتاح و آماده عمليات صادرات نفت خام ميدانهاي سروش و نوروز شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، کشور پاکستان را دوست و همسایه ایران خواند و گفت: تلاش ایران در پروژه خط لوله آی پی همواره به سمت حفظ منافع طرفین و عملیاتی شدن بحث صادرات گاز به این کشور بوده است.

علیرضایی با بیان این که فاز ١٩ دارای چهار ردیف شیرین سازی است گفت: نخستین ردیف شیرین سازی فاز ١٩ پارس جنوبی با گاز خط لوله پنجم وارد مدار می‌شود.

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در گذشته شبکه VAN در این شرکت وجود داشته اما با راه اندازی این شبکه و توسعه آن به همه مناطق یازده گانه امکان دسترسی تعداد زیادی کاربر به شبکه و استفاده از خدمات در سطح وسیع فراهم شد.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران از صادرات نخستین محموله میعانات گازی فاز های 15 و 16 پارس جنوبی به میزان 480 هزار بشکه خبر داد.

صادرات نفت گاز (گازوییل) ایران به بازارهای هدف بین المللی،از اسفندماه امسال افزایش می یابد و از سال آینده عملیاتی می شود.

جعفری نسب با بیان اینکه این نرم افزار هم اکنون آماده افتتاح است،گفت: با اجرای این پروژه،شکافهای انرژی شناسایی و امکان تعریف و بررسی آن فراهم می شود همچنین تهیه بر چسب های انرژی برای تمام تجهیزات و ساختمانهای شرکت امکانپذیر شد.

زنگنه گفت: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: پیگرانی هوشمند ٢٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی،تا پایان امسال کامل می شود.

ساخت خط لوله ٤٨ اینچ صادرات گاز به عراق هم اکنون ٩٨ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اردیبهشت ماه سال آینده مشعل گاز مرز ایران و عراق روشن می شود.

اهالي 18 روستاي استان زنجان امروز از نعمت گاز طبيعي بهره مند شدند.

تربتی گفت: هم اکنون به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشورهای هند، چین، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان گاز ایران هستند به ویژه اروپا مشتاق است که از گاز ایران استفاده کند بنابراین آینده روشنی در انتظار صنعت گاز کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار