یزد؛

ثبت نخستین مدرسه تفت در فهرست آثار ملی کشور

مدرسه امام(ره) شهر تفت با قدمت اواخر قاجار و پهلوی اول در فهرست آثار ملی کشورثبت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛مدرسه امام(ره) شهر تفت با قدمت اواخر قاجار و پهلوی اول در فهرست آثار ملی کشورثبت شد.


به گقته رئیس روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد این بنای ارزشمند تاریخی با توجه به سبک معماری و شواهد دیگر، تاسیس آن متعلق به دوره اواخر قاجار و پهلوی اول است.

  با توجه به نزدیکی بنا به مجموعه امام (شاه ولی) وجه تسمیه امام برای این مدرسه بکار برده می شود.

  پلان بنا چهار ضلعی است و ورودی آن در قسمت شمال بنا است، ساختمان کلاس ها در جبهه جنوبی ساختمان قرار گرفته و پس از ورودی اصلی حیاطی بسیار بزرگ قرار گرفته که وجود درختان مختلف سرسبزی خاصی به مدرسه داده و وسط آن یک حوض کوچک قرار دارد.

  در ضلع شرقی ساختمان محلی برای آبخوری دانش آموزان ایجاد شده و در ضلع غربی تنها به کاشت درخت و فضای سبز بسنده شده است ضلع جنوب که بخش اصلی ساختمان است به صورت یک پیش آمدگی ایجاد شده که سالن اجتماعات و امتحانات در وسط و طرفین آن، ساختمان کلاس ها می باشد.

  این قسمت و ورودی کلیه کلاس ها از طریق پلکان به داخل امکان پذیر است بالای سردر ورودی راهرو دارای تزئینات گچی زیبایی از نقوش گیاهی است که بر روی دیوارآجری بنا بسیار چشم نواز است ورودی برخی از کلاس ها از داخل همین راهرو می باشد.

  کلاس های انتهایی ضلع جنوبی به نظر قدیمی تر از بخش های دیگر به نظر می رسند مصالح به کاربرده شده در بنا آجر، سنگ و در قسمت قدیمی تر دیوارها کاهگل و روی آنها پوشش گچ دارد و کف حیاط مدرسه آسفالت شده است .

  از ویژگی مهم این بنا این است که نخستین مدرسه شهر تفت بوده و هنوز هم کاربری آموزشی خویش را حفظ نموده است همچنین نزدیکی مدرسه به مجموعه ثبتی امام (شاه ولی) از وی‍ژگی دیگر بنا محسوب می شود  این بنا به شماره 31153 اثر ملی شد.

انتهای پیام/ب

 


برچسب ها: ثبت ، ملی ، میراث ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.