یزد؛

روستای قطرم؛ماسوله یزد

روستاي قطرم در فاصله 43 کیلومتری جنوب شرقی بافق بر دامنه غربی کوه‌های باجگان قرار گرفته و به اعتقاد بسياري از ساكنان آن، از نظر قدمت، بیش از تمدن کاریزی یا به عبارتي قدمت پنج هزار ساله دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ ­روستای قطرم به گفته بسیاری ماسوله استان یزد است و از نظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی‌های خاص و منحصربه فردي برخوردار است.

این روستا متناسب با شکل دره کوهستانی دارای شکل طولی با بافت پلکانی و مزارع و باغات و منازل مسکونی بر دامنه آفتابگیر کوهستان قرار گرفته است.

قطرم را می‌توان کلکسیونی از جاذبه‌های متنوع طبیعی انسانی دانست. در طول مسیر کوتاه بافق تا قطرم، اشکال متنوع طبیعی از اشکال ماسه‌های بادی، گونه‌های متنوع گیاهی و مرتعی و سه سد پی در پی که در واقع پس از بارندگی و آبگیری بر زیبایی و جاذب دشت قطرم می‌افزایید، چشم نوازي مي‌كند.

بقعه متبرکه پیر قطرم که از مهمترین بناهای مذهبی مورد توجه اهالی است، موقعیت زیارتی خاصی به روستای قطرم داده است.
خصوصیت اقلیمی منحصر به فرد روستا که سبب تنوع محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری از مرکبات و خرما تا بادام و گردو در کنار هم شده، اين روستا را منحصر به فرد كرده است.

وجود کوه‌های مرتفع با دیوارهای کوهستانی، حصار طبیعی اطراف روستاست که در گذشته تامین کننده امنیت برای روستا بوده و امروز مستعد و مساعد کوهنوردی و سنگنوردی است و می‌توان آن را محیطی مساعد و مناسب برای ساخت تله کابین دانست.

دسته هاون (جوغن) بخشی از کوهستان است که بر اثر عوامل تخریب فیزیکی از کوهستان جدا شده و دارای شکلی استوانه‌ای و منظم به عنوان یک نماد طبیعی جالب و دیدنی است.

دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات، کوچه‌های مسقف غیر همسطح و پلکانی، پر پیچ و خم و باریک معروف به کوچه‌های آشتی کنان، زيبايي چشم انداز این روستا را دو چندان کرده است.

صنایع دستی روستا سبدبافی با سرشاخه‌های بادام کوهی، حصیر، جارو و بادبزن بافی و کلاه و ژاکت بافی از کرک و پشم گوسفندان در این روستا رونق دارد.

چشمه آبی قطرم که در دو منطقه نیزار و بیشه زار سرسبز و دیدنی در فاصله شش کیلومتری روستا در قلب کوهستان قرار گرفته، در اطراف گونه‌های متنوع گیاهی از درختان ارس، بنه، بادام و انجیر وحشی تا گیاهان صنعتی و دارویی آنغوزه، زیره و حیات وحشی با گونه‌های نادر را در خود جای داده است.

چشمه‌های آبی متعدد در دره‌های اطراف قطرم از دیگر جاذبه‌های مناسب براي گذراندن اوقات فراغت و رسیدن به یک آرامش روحی و روانی است.

از جمله اين چشمه‌ها مي‌توان به چشمه درب گوشین، چشمه آبی سی سبزی که علاوه بر اینکه یک مکان تفریحی است به اعتقاد بسیاری حکم زیارتی و قدمگاه را دارد و معتقدند آب آن برای امراض پوستی و جلدی موثر و مفید است، اشاره كرد.

چشمه درب دز با اشکال متنوع طبیعی و ستون‌های سنگی اطراف آن و دژ و تله دختر، چشمه سنگ قصاب و ... نيز از ديگر چشمه‌هاي اين روستاي تاريخي به شمار مي‌روند.

از همه جذاب‌تر و مهم تر بافت تاریخی بکر و دست نخورده روستا با دیوارهای سنگی، کوچه مسقف و حاکمیت عوامل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در کنار عوامل طبیعی، در شکل و نماد خانه‌ها موثر افتاده است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: ماسوله ، کویر ، معماری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.