یزد؛

ابراز علاقه فرانسوی‌ها برای راه‌اندازی پایگاه مطالعات خشتی در یزد

در دیدار فیلیپ گارنیر نماینده موسسه مطالعاتی و حفاظتی معماری «گلیکراتر» وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه با سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موضوع پایگاه مطالعات خشتی دریزدمطرح شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛طرف فرانسوی در این دیدار گزارشی از فعالیت 10 ساله موسسه مورد اشاره در زمینه مرمت سازه‌های خشتی ایران از جمله اردکان یزد ارایه داد.

 او با اشاره به علاقه بسیار به شهر یزد به دلیل فراوانی سازه‌های خشتی برای همکاری با پژوهشگاه در این شهر و سایر شهرهای دارای سازه‌های خشتی ابراز تمایل کرد.

بهشتی نیز در سخنانی آمادگی پژوهشگاه را برای هرگونه همکاری اعلام و پیشنهاد ایجاد "پایگاه مطالعات خشتی" با همکاری موسسه فرانسوی مورد نظر، پژوهشگاه و معاونت میراث سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ارایه داد.

دوطرف توافق کردند تا در آینده تفاهم‌نامه‌ای با محور آموزشی، پژوهشی و فنی و با در نظر گرفتن مطالعات مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در سازه‌های خشتی امضا کنند.

همچنین طرف فرانسوی از رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای شرکت در کنفرانس سازه‌های خشتی که قرار است در شهر لیون فرانسه برگزار شود دعوت کرد.

این هیأت فرانسوی از سال 2009 سرگرم مرمت سازه‌های خشتی بافت‌های تاریخی اردکان است.

هیأت فرانسوی تا کنون دو دوره آموزشی در اردکان و شوش برگزار کرده و قرار است در اسفند ماه سال جاری نیز یک کارگاه آموزشی در شوش برگزار کند.


انتهاي پيام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.