انتقاد جان بولتون از سياست اوباما در قبال ايران

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن مطرح کردن اظهارات بی اساس برعلیه ایران، از سیاست رئیس جمهوری این کشور در برابر این کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛«جان بولتون»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، از سیاست «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور در برابر ایران به شدت انتقاد کرد. 

پایگاه اینترنتی" breitbart"  در مقاله‌ای به قلم رابرت وایلد نوشت: بولتون، از شخصیت‌های مشهور در مطرح کردن بحث‌های عمومی در باره سیاست خارجی و سیاست امنیت ملی آمریکا و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب جمهوریخواه که روز شنبه از تاسیس بنیاد امنیت و آزادی آمریکا خبر داد، معتقد است سازمان جدیدی که وی بنیان نهاده است، «تریبون، منابع و رهبری لازم را برای نشان این حقیقت به جهان فراهم خواهد کرد که ما استثنا بودن آمریکا را نه فقط در حرف، بلکه در عمل تصدیق کرده‌ایم.» 

بولتون روز شنبه در یک گفتگوی رادیویی گفت: هدف از تاسیس این سازمان غیرانتفاعی «آموزش دادن به عموم درباره اهمیت تهدیدات امنیت ملی است که ما در سرتاسر جهان با آن‌ها مواجه‌ایم.» این دیپلمات افزود: بنیاد امنیت و آزادی آمریکا برای کمک به آمریکا برای پرهیز از ارتکاب اشتباه در انتخاب رئیس جمهوری تاسیس شده است که اهمیتی به امنیت ملی آمریکا نمی‌دهد و نمونه آن انتخاب باراک اوباما در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ است. بولتون اوباما را پیرو این طرز تلقی معرفی کرد که «قدرت و موفقیت آمریکا در جهان بخشی از مشکل است، نه بخشی از راه حل». 

بولتون در انتقاد خود از سیاست‌های اوباما در حوزه امنیت ملی آمریکا مدعی شد: «گرم گرفتن اوباما با ایران، ممکن است به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و بی‌ثبات شدن خاورمیانه بینجامد.» 

بولتون در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود اعلام کرد که «این را منتفی نمی‌داند که ایرانی‌ها بخواهند یکی از سلاح‌های هسته‌ای خود را به دست یک گروه تروریستی برسانند تا آن را به یک بندر آمریکایی بیاورد.» 

وی همچنین افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برای آمدن به آمریکا به منظور سخنرانی در کنگره و گیر انداختن رئیس جمهور آمریکا در هفته آینده سرزنش نمی‌کند زیرا «اسرائیل با یک تهدید وجودی واقعی» مواجه است. 

بولتون رفتار اوباما را که با دیدار با نتانیاهو در این سفر مخالفت کرده است رفتار یک «دانش آموز دبیرستانی زودرنج» توصیف کرد. 

مصاحبه گر در گفتگو با بولتون به مقاله جمعه شب اسوشیتدپرس درباره واکنش اوباما به سفر نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره اشاره کرد که حاکی است اوباما با افتخار گفته است دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران دستاوردی بزرگ برای وی در ۲ سال آینده خواهد بود. بولتون در این باره گفت این حرف «اوباما را در رده‌ای پایین‌تر از نویل چمبرلین (نخست وزیر انگلیس در دوره جنگ جهانی دوم) قرار می‌دهد.» 

بولتون گفت: «چمبرلین نمی‌دانست که سیاست جلب رضایت آلمان در ایام منتهی به شروع جنگ جهانی دوم یک عامل تثبیت کننده است. از سوی دیگر، این باور اوباما که اجازه دادن به ایران برای تبدیل شدن به یک رهبر هسته‌ای جهانی به برقراری ثبات در خاورمیانه کمک خواهد کرد، باوری «چرند» است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار