افشای اسنادی در خصوص تلاش سیا برای گمراه کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه ایران

اسناد محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که به تازگی فاش شده نشان می‌دهد آمریکا تلاش می‌کرد از طریق ارائه مدارک دستکاری شده درباره برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در این زمینه گمراه کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی بلومبرگ گزارش داد سازمان سیا حدود 15 سال پیش به طور محرمانه طرح‌های ناقصی درباره اجزای تسلیحات هسته‌‎ای در اختیار هیات ایرانی در آژانس اتمی قرار داده بود.

این طرح در جلسه دادگاه جفری استرلینگ، عامل سیا که ماه گذشته به علت افشای اطلاعات محرمانه به خبرنگار نیویورک تایمز مجرم شناخته شد، فاش شد.

اسناد مرتبط با ماموریت جاسوسی سازمان سیا 14 ژانویه به عنوان مدرک در محاکمه استرلینگ به دادگاه فدرال در الکساندریا در ایالت ویرجینیا ارائه شد.

پیتر جنکینز، نماینده سابق انگلیس در آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی در این باره گفت: این قضیه از این احتمال حکایت می‌کند که دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن قصد داشتند مدارک غیر قابل انکاری را در ایران قرار دهند تا آژانس اتمی آنها را پیدا کند. این مشکل بزرگی به نظر می رسد.


به گزارش بلومبرگ، این افشاگری‌ها ممکن است آژانس اتمی را به ارزیابی مجدد و بازنگری در یافته‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ترغیب کند.

ایران می گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اسناد جعلی ارائه شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه به عنوان مبنای پرونده‌سازی علیه تهران استفاده می‌کند.

دان جوینر، استاد حقوق دانشگاه آلاباما در این باره گفت ماموریت پنهانی سیا شیوه‌هایی را نشان می‌دهد که امریکا و متحدان اروپایی‌اش علیه ایران به کار گرفته‌اند.

جوینر افزود: تحریف اسناد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بخش مهمی از تلاش‌های این کشورها برای ناکارا کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: این افشاگری بر خطر اتکای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدارک مرتبط با ایران تاکید می‌کند؛ مدارکی که کشورهای ثالثی که دستور کار سیاسی آنان با تهران تضاد دارد ارائه کرده‌اند.

استرلینگ 47 ساله که امریکایی-آفریقایی تبار است و ماموریت مخفی سازمان سیا را برای جیمز رایزن، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز فاش کرد طبق قانون جاسوسی به افشای اطلاعات محرمانه درباره این عملیات محکوم شد.

پرونده استرلینگ حول محور ماموریت مخفیانه سیا می‌چرخد که در آن یک دانشمند متولد روسیه که گفته می‌شود سازمان سیا وی را با نام مستعار «مرلین» معرفی کرده است عمدا نقشه‌های ناقصی از اجزای برنامه هسته‌ای در اختیار ایران قرار داده بود.

رایزن این عملیات مخفی را سال 2006 در کتاب خود با نام «دولت جنگ» فاش کرد و این عملیات را ماموریتی خواند که با سوء مدیریت و به طور بالقوه شتابزده اجرا شده بود.

رایزن در کتاب خود به نقل از منبعی که به نامش اشاره نکرد به جزئیات این عملیات پرداخته و می‌گوید سازمان سیا به امید کسب اطلاعات بیشتر و مانع تراشی در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای تهران، طرح‌های کلی ناقصی را به ایران ارائه می‌کرد.

رایزن افزود این عملیات در سال 2000 به تایید بیل کلینتون، رییس جمهور سابق امریکا رسیده بود و جرج بوش، جانشین وی نیز بعدها آن را تایید کرد.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند و بر این اساس تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

ایران با رد این اتهامات می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس اتمی حق دارد از فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کند.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌های متعدد خود از تاسیسات هسته‌ای ایران هیچگاه مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای غیرنظامی جمهوری اسلامی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیدا نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار