رئیس دانشگاه تهران:

دانشگاه تهران در بحث تجاری سازی بار سنگینی را بر دوش خود حس می‌کند

نیلی احمدآبادی گفت:موضوع تجاری سازی فناوری حلقه بزرگی از یک تصمیم بوده که در جمهوری اسلامی ایران گرفته اتخاذ شده است، با این هدف که فعالیت ها در ایران دانش‌بنیان باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، دکتر محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران در دومین کنفرانس بین‌المللی تجاری سازی فناوری که امروز صبح در سالن اصلی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌شود، بحث تجاری سازی به میان می‌آید، تجاری سازی به این معناست که به جای خام فروشی، کار کردن صنعت بر اساس تحت لیسانس و مهندسی معکوس و به جای اینکه تجارت بر اساس واردات شکل گیرد، به دنبال این باشیم که از طریق ایجاد فناوری، کسب و کارهای نوآورانه و تجاری سازی این فناروی خلق ثروتی داشت که بر پایه دانش بنا شود، طبیعی است که فعالیت های دانش‌بنیان، تضمین امنیت علمی، افزایش شهرت ملی را به همراه خواهد داشت، در مجموع جایگاه ایران را در جهان به مراتب استوارتر خواهد کرد. 

وی ادامه داد: موضوع تجاری سازی فناوری حلقه بزرگی از یک تصمیم بوده که در جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است، با این هدف که فعالیت ها در ایران دانش‌بنیان باشد.

لازم به ذکر است؛ دانش تولید شده زمانی می‌تواند در خدمت کشور درآید که منجر به محصول شود و این امر در سایه تجاری سازی شکل خواهد گرفت. 

دکتر نیلی،دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را مهم‌ترین مکان در خلق فناوری دانسته و افزود: از آنجا که دانش‌ سمت دیگری از فناوری است،دانشگاه ها به عنوان محل دانش،‌مهم‌ترین جایگاه را در کشور دارا هستند اگر دانشگاه به این نقش خود آگاه نبوده و در این حوزه فعالیت نکند، بخش عظیمی از این حلقه شکل نخواهد گرفت. 

گفتنی است که دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه و الگو در کشور بار سنگینی را بر دوش  خود حس می‌کند. 

این دانشگاه هدفی بر اساس یک دانشگاه کارآفرین دارد به این معنا که فارغ‌التحصیل‌ها و دانشگاه‌ هر دو مسئول کارآفرینی است. در حال حاضر این دانشگاه از پژوهش محوری به سمت دانشگاه نسل سوم کار آفرین در حرکت است. 

وی افزود: دانشگاه تهران سالهاست که در حوزه‌ی تبدیل ایده به محصول کار کرده است. نمونه بارز این است که هم اکنون بیش از 15 موسسه مشترک پژوهشی به همراه صنایع بزرگ کشور در حوزه‌های نفت، انرژی ، معادن، خودرو و حوزه‌های مختلف دارد. این موسسات وظیفه دارند دانش تولید شده در دانشگاه را بر اساس نیاز صنایع به جهت فناوری‌های مورد نیاز هدایت کند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دانشگاه تهران گسترش پارک علم و فناوری است، عنوان کرد: این هدف مختص به پردیس این دانشگاه نبوده و در طرح ساماندهی، پردیس مرکزی انقلاب نیز توسعه خواهد یافت. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تحقق اهداف ذکر شده با محدودیت‌هایی روبروست .باید پذیرفت که تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان در کشور بسیار ضعیف است البته به این معنا نیست که دانشگاه‌ها تولید دانش و فناوری ندارند.
مساله بعدی به درون دانشگاه‌ها بر می‌گردد فرهنگ پژوهش محور به فرهنگ کار آفرینی تغییر می‌یابد که لازم است این فرهنگ درتمام شئونات دانشگاه چون برنامه‌های درسی، پژوهشی و سیاست‌های مالی نمایان شود.



انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار