در پایان سال؛

آیین کوزه‌شکنی در قاینات برگزار می‌شود

مسئول حوزه پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: مراسم کوزه‌شکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم قاینات است که از دیر باز در این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، احمد برآبادی اظهار داشت: مراسم کوزه شکنی در روزهای پایان سال بعد از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری انجام می‌شود، به این طریق که کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کند و آب داخل آن سرد نمی‌شود و همچنین به مرور زمان و استفاده طولانی از آن، داخلش را جلبک گرفته و دیواره‌ی آن سبز رنگ شده است، از سردر حیاط خانه به داخل کوچه می‌انداختند و بر این اعتقاد و باور بودند که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از این خانواده دور خواهد شد.

وی افزود: برخی افراد داخل کوزه مقداری زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به نشانه شور چشمی و یک سکه به نشانه تنگدستی می‌اندازند و سپس کوزه را به دور سر خود و افراد خانواده می‌چرخانند و از بالای بام خانه به داخل کوچه می‌اندازند و هم زمان این شعر را هم می‌خوانند: غم برو شادی بیا.

مسئول حوزه پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی تصریح کرد: در پایان هم کوزه نو و تمیز را از قنات و یا چشمه روستا آب کرده و به داخل خانه می‌آورند، این مراسم همراه با شور و شعف و شادمانی اجرا می‌شود.

برآبادی اضافه کرد: این مراسم کارکردهای دیگری هم دارد از جمله کارکرد بهداشتی، چون کوزه‌هایی که پوشیده از جلبک هستند و استفاده از آنها سبب بیماری می‌شود را کنار می‌گذارند و به جای آن کوزه جدید استفاده می‌کنند، همچنین با این کار شغل کوزه‌گری هم احیاء می‌شده و مردم با شکستن کوزه‌های قدیمی و خرید کوزه جدید به کوزه‌گران و کوزه فروشان هم کمک می‌کنند و کارشان رونق می‌یابد.


وی خاطر نشان کرد: این رسم و سنت حسنه به شماره 817 مورخ 4/11/91 در فهرست میراث ناملموس(معنوی ) کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: کوزه ، قاینات ، آیین ، بیرجند ، رونق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.