تقویم بین‌المللی/ 25 فوریه

در روز ششم اسفندماه مصادف با 25 فوریه، چند رویداد مهم به ثبت رسیده است


روز ملی و اعلام جمهوی در "هندوستان" (1950م)
هندوستان بزرگ‏ترین كشور آسیایى بعد از چین، در جنوب آسیا و ساحل شمالی اقیانوس هند قرار دارد. مساحت آن 3/165/596 كیلومتر مربع و جمعیت آن در حدود یك میلیارد و پنجاه میلیون نفر می‏باشد كه با این تعداد جمعیت، پرجمعیت‏‌ترین كشور جهان پس از چین است. پیش‏‌بینی جمعیت هند تا سال 2025م بیش از یك میلیارد و سی‏صد و سی میلیون نفر می‏باشد. پایتخت هند دهلی نو و واحد پول آن روپیه است. بیش از 81 درصد مردم هندوستان پیرو مذهب هندو و حدود 12 درصد مسلمانند. زبان رسمی مردم هندی و خط رایج سانسكریت است. اكثریت سكنه این كشور ملیت هندی داشته و بقیه از ملیت‏های گوناگون از جمله بنگالی، تلوگو و اردو هستند. از شهرهای مهم هندوستان، بمبئی، كلكته و دهلی قابل ذكرند. در پی استقلال هند از استعمار انگلستان در 15 اوت 1947م نظام جمهوری در این كشور برقرار شد و جواهر لعل نهرو، به نخست‎‏وزیری دست یافت. در نظام سیاسی هند، رئیس جمهوری، مقامی تشریفاتی است و قدرت چندانی ندارد و توسط قوه مقنّنه انتخاب می‌‏شود. قدرت اجرایى در هند بر عهده نخست‏‌وزیر است. هند از نظر اداری، مجموعه‏‌ای از ایالت‏هاست كه به صورت فدرال اداره می‏‌شوند. در سال‏های بعد از استقلال هند، اختلافات دینی باعث جدایی قسمت‏هایی به نام پاكستان و بنگلادش گردید كه اكثریت جمعیت آنها مسلمان هستند. و درگیری‏هایی را با پاكستان به وجود آورد. 26 ژانویه روز اعلام جمهوری در این كشور به عنوان روز ملی نام گرفته است.

تولد "آتیلا" رهبر خون‏خوار قوم "هون" (405م)
آتیلا پادشاه خون‏ریز قوم هون در 26 ژانویه سال 405م به دنیا آمد. وی پس از مرگ دایى‏اش در سال 423م در 18 سالگی به پادشاهی رسید. آتیلا قبایل معروف هون را كه از نژاد تاتار بودند و در كناره دریای خزر می‏زیستند، تحت رهبری خود متحد كرد و به اروپا یورش برد. آتیلا در این حملات، بر امپراتوری‏های روم شرقی و غربی چیره شد و تا سرزمینی كه امروز، فرانسه نامیده می‏شود، پیش رفت. اما از برخی از دولت‏های اروپایى كه علیه وی متحد شده بودند، شكست خورد و سرانجام در حالی كه در تدارك حمله دیگری به "روم" بود، پس از 30 سال سلطنت در 15 اوت سال 453م در 48 سالگی درگذشت. آتیلا فردی بسیار خشن و سنگدل بود و در حمله‏های خود، شهرهای بسیاری را ویران و مردم آنها را قتل عام كرد. به همین جهت نام وی در شمار پادشاهان و حاكمان سفّاك تاریخ ثبت شده است. وی در جریان حمله‏های ویرانگر خود، نشانه‏ای از حیات باقی نمی‏گذاشت و چنان ویرانی به بار می‏آورد كه درباره او گفته‌‏اند: هر جا سُم اسب آتیلا پا گذاشت، دیگر علف در آنجا سبز نخواهد شد.

روز ملی "استرالیا"
كشور فدرال پارلمانی استرالیا با 7/686/848 كیلومتر مربع مساحت، بزرگ‏ترین كشور قاره اقیانوسیه است. این سرزمین تا قرن هجدهم میلادی كه كاشفان هلندی برای نخستین‏بار به آن قدم نهادند سرزمینی ناشناخته بود. اما این منطقه در اواخر این قرن به دست انگلیسی‏ها افتاد و تحت استعمار بریتانیا قرار گرفت. با توسعه و پیشرفت استرالیا، در سال 1900م، ملكه ویكتوریا پادشاه بریتانیا، قانونی امضا كرد كه به موجب آن، استرالیا از اول ژانویه 1901م استقلال سیاسی یافت. هم‏چنین 26 ژانویه به عنوان گرامی‏داشت ورود اولین مهاجرِ اروپایى به استرالیا، روز ملی این كشور اعلام گردید. استرالیا از قدیمی‏ترین اعضای جامعه مشترك المنافع انگلستان است و برخلاف بسیاری از كشورهای مشترك المنافع انگلیس، اعلام جمهوری نكرده است. رئیس رسمی استرالیا، ملكه انگلستان می‏باشد و نماینده‏ای از طرف دولت انگلیس به عنوان فرماندار كل، مقام اول اجرایی این كشور را در دست دارد. نخست‏وزیر، بالاترین مقام اجرایی در استرالیا است. استرالیا دارای یك حكومت فدرال، دو مجلس سنا و نمایندگان است. هم‏چنین بیش از نود درصد مردم این كشور مسیحی هستند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار