شیراز؛

آشنایی با نارنجستان قوام از بناهای تاریخی شیراز

اين عمارت كه از آثار دوره قاجاريه است به دليل فراواني درختان نارنج در محوطه آن، به نارنجستان قوام معروف شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از بناهای منسوب به قوام الملك شيرازی، عمارت خانه سابق وی است كه در محله " بالاكفت " و در جانب شرقی خيابان لطفعلی خان زند واقع شده است اين ساختمان كه از آثار دوره قاجاريه است به دليل فراوانی درختان نارنج در محوطه اين عمارت، به نارنجستان قوام معروف شده است .

بهادری پور ادامه داد: اين ساختمان به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسيم می شود که از ويژگيهای بنای جنوبی، دالان هشتی آن است كه در وسط قرار گرفته و همچنين گچبريهای زيبايی كه ديوار اتاقها اين بنا را مزين كرده است اما ا همیت بنای شمالی به مراتب بيشتر است .

وی افزود: اين عمارت دو طبقه كه مجموعه ای از شاهكارهای تزئينی را در خود دارد، شامل تالاری بلند با دو ستون يكپارچه و گوشواره هايی در هر دو طبقه است.

این مسوول بیان کرد: از ديدنيهای عمارت شمالی، آئينه كاريها و گچبريهای گوشواره هايی در هر طبقه و نقاشيها و آئينه كاريهای عالی سقف و بدنه تالارهای دو طرف است .

بهادری پور ادامه داد: همچنين درهای چوبی منبت كاری شده و خاتم كاری شده اين عمارت در نوع خود بی نظير است .

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از نقوش تزيينی عمارت شمالی علاوه بر سربازان آن دوره، می توان به نقش شير و غزال و نقش مبارزه با حيوان افسانه ای اشاره كرد كه از نقش بر جسته هاي تخت جمشيد اقتباس شده، اين نقوش بر روی سنگها صيقلی داده شده است.

هم اينك مجموعه نارنجستان قوام در اختيار دانشگاه شيراز قرار دارد.

انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.