زنجان؛

قیرخ ایاق صخره ای آهنین در دل باغات ایجرود

بنای تاریخی قیرخ ایاق(40پله) یاهمان آق قلعه یکی از صخره‌های با شکوه شهرستان ایجروداست که در جنوب روستای گلابر واقع شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛این صخره با ارتفاع 30 متر در دل باغ درختان میوه در حاشیه این روستای زیبا قرار دارد، از پایین آن مسیر پله‌ای برای بالا رفتن وجود دارد به همین دلیل آن را قیرخ ایاق نامیده‌اند

مسئول میراث فرهنگی ایجرود با بیان اینکه این بنا دارای دو معماری متفاوت است گفت:دربخش داخلی ساختمان این بنا حجاری صخره ای و در برخی قسمتها از دیوار چین های سنگی که از جنس ساروج کار شده است به چشم می خورد.

خانم عبدی کیا در ادامه افزود: معاری حجاری صخره ای که از قسمت بالا 10 متر پایین تر از خود این اثر واقع شده به یک تونل صخره ای ختم می شود که 40 پله از همان جا شروع شده و در انتها به رودخانه ی پایین دست تپه می رسد.

وی با بیان اینکه سبک معماری این آثار باستانی در قله های شمال غرب و آناتولی بیشتر رایج بوده گفت:در بالاترین بخش این تپه دیوارهایی با سنگ های نسبتا بزرگ که با ملات ساروج کار شده اند دیده می شود که در داخل آنها محل هایی برای نگهداری آب و آذوقه به چشم می خورد.

مسئول میراث فرهنگی ایجرودافزود: در بخش های شمالی و غربی صخره ی قیرخ ایاق سفال های پراکنده ای کشف شده است، بررسی های انجام شده حاکی از آن است که متعلق به 3 دوره ی تاریخی می باشند.

عبدی کیا همچنین ادامه داد:ابزارهای سنگی کشف شده در این بنا مربوط به دوره ی پیش از میلاد تاریخ گذاری شده است.

وی افزود: سفال های کشف شده مربوط به دوره ی اشکانی و همچنین بیشتر آنها به دوره ی پنجم و ششم هجری قمری که مصادف با دوره ی سلجوقی است تعلق دارند.

مسئول میراث فرهنگی ایجروددر آخر خاطر نشان کرد:اداره ی میراث فرهنگی استان، روستای گلابر را به عنوان یکی از روستا های هدف گردشگری انتخاب کرده است و به این دلیل در سالهای 87-88 اقدام به مرمت این اثر ارزشمند کرده است.

وی افزرد:از جمله اقدامات این سازمان تاسیس آلاچیق در اطراف بنا برای اسکان مسافرین و همچنین تامین زیر ساختهای لازم مانند برق کشی واحداث پله های فلزی برای رسیدن بازدیدکنندگان به ارتفاعات صخره می باشد.

صخره قیرخ ایاق به خاطر زیبایی و جلوه‌های خاص خود مورد توجه علاقه‌مندان و طبیعت‌ دوستان است و همچنین برای ورزشکاران صخره‌ نوردی و دوست‌ داران ارتفاع مهیج می‌باشد.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.