فرانس 24:

روابط اوباما و نتانیاهو به سردی گراییده است

شبکه تلویزیون فرانس بیست و چهار در گزارشی تحت عنوان سردی روابط آمریکا و اسرائیل اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد با آمدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا موافق نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "والرین گوتیه"، گزارشگر فرانس24 گزارش داد باراک اوباما در پاسخ به سوالی درباره تنش روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد این یک مشکل شخصی بین وی و نتانیاهو نیست. بلکه ضرورت رعایت کردن فرایند سیاسی آمریکا است. از دیدگاه سیاسی ما معتقدیم این اشتباه است که نخست وزیر هر کشوری چند هفته قبل از برگزاری انتخاباتی که در آن مشارکت دارد، در برابر کنگره آمریکا به سخنرانی مبادرت کند. این امر می تواند چنین القا کند که ما در انتخابات از طرف خاصی جانبداری می کنیم. در حالی که دو هفته به انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی مانده است، نتانیاهو مصمم است درباره برنامه هسته ای ایران به انتخاب این گزینه مبادرت کند، برای این منظور به سفری سه روزه به واشنگتن، پایتخت آمریکا اقدام کرده است. وی روز دوشنبه به محض رسیدن به واشنگتن در نشست لابی حامی اسرائیل در امریکا، آیپک، سخنرانی کرد. 

نتانیاهو برای این منظور در نشست آیپک اعلام کرد ابتدا اجازه دهید تصریح کنم که سخنرانی من به هیچ وجه بی احترامی به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید نیست. من برای هر دو آنها احترام بسیار زیادی قائل هستم. با این حال انتظار نمی رود نتانیاهو روز سه شنبه در سخنرانی درکنگره درباره راهبرد نزدیک شدن باراک اوباما به تهران برخوردی عطوفت آمیز داشته باشد.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا نیز هر گونه دیدار میان نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا را رد کرده است.  

رئیس جمهور آمریکا همچنین نخست وزیر اسرائیل را به اشتباه درباره برنامه هسته ای ایران متهم کرد. اوباما هچنین از کنگره خواست مذاکرات جاری با تهران را به مخاطره نیندازد. اوباما گفت آنچه که من به اعضای کنگره، خواه جمهوری خواه یا دموکرات، می گویم این است که برای اعمال مجازات های جدید همیشه زمان هست و در صورتی که به توافق نرسیم، تشدید مجازات ها و اتخاذ تدابیر جدید را در پیش خواهیم گرفت. اما آنچه که ما نباید انجام دهیم، قضاوت عجولانه درباره توافق و آغاز مجازات هایی است که می تواند ایران را به کناره گیری از مذاکرات و اعلام این مطلب که آمریکا به روند دیپلماتیک خاتمه داده است، سوق دهد.            



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار