تیمی جوان راهی مسابقات آسیایی بزرگسالان

با تجربه ها در تیم ملی جایگاهی ندارند!

تیم ملی هندبال بانوان با تیمی جوان و بی تجربه 23 اسفند ماه راهی مسابقات قهرمانی بانوان آسیا خواهد شد.

با تجربه ها در تیم ملی جایگاهی ندارند!به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، رقابت های آسیایی هندبال بانوان برای اولین بار در سال 1987 برگزار شد. تیم ملی ایران مجوز حضور با حجاب اسلامی را در سال 2007 کسب کرد که در همان سال تیم ملی جوانان به رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا اعزام شد. بعد از آن تیم ملی بزرگسالان بانوان در سال 2008 اولین حضورش را دررقابت های آسیایی تجربه کرد. در ادامه تیم ملی بزرگسالان دوبار دیگر در این رقابت ها حضور پیدا کرد. در سال 2013 تیم ملی بانوان با سانیا پانیچ به این مسابقات اعزام شد که نتوانست عنوان بهتر از جایگاه نهم را کسب کند. تیم ملی به واسطه حضور پانیچ شرایط خوبی پیدا کرده بود. اما فدراسیون به دلیل کمبود بودجه نتوانست این مربی صربستانی را حفظ کند و ترجیح داد که با مربیان داخلی قرارداد ببندد. 

در پایان سال 92 میترا نوری با مربیان مختلفی پای مذاکره رفت که در نهایت مریم کریمیان مربی تیم ملی شد. کریمیان همزمان با تیم بزرگسالان مربیگری تیم جوانان را بر عهده گرفت. تیم ملی جوانان با برگزاری 4 مرحله اردو اردیبهشت امسال راهی رقابت‌های کشورهای در حال توسعه شد. این تورنمت چهارجانبه با حضور ازبکستان (میزبان) تاجیکستان، ترکمنستان و ایران برگزار شد که در پایان تیم ملی زیر 19 سال ایران به عنوان دومی دست پیدا کرد. این در حالی است که تیم های تاجیکستان و ترکمنستان که از ایران شکست خوردند از نظر فنی سطح پایینی داشتند. تنها تیم به نسبت قدرتمند این مسابقات تیم میزبان بود که ایران نتیجه را به این تیم واگذار کرد. شایان ذکر است به گفته مسئولان وقت فدراسیون تمام هزینه اعزام به این رقابت ها توسط فدراسیون جهانی تامین شده بود. 

بعد از پایان رقابت های کشور های در حال توسعه اردوهای تیم ملی بزرگسالان از تیر ماه برای آمادگی قهرمانی هندبال بانوان آسیا آغاز شد. فدراسیون طی جلساتی که با چند تن از کارشناسان برگزار کرد تصمیم گرفت که از بازیکنان زیر 23 سال جهت حضور در اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت کند. این جوانگرایی اعتراضات زیادی به دنبال داشت. نوری معتقد بود که با این جوانگرایی می‌توان استفاده ای دو سویه از بازیکنان داشت و از بازیکنانی که در اردوهای بزرگسالان حضور دارند در بازی‌های جوانان آسیا در آلماتی قزاقستان نیز استفاده کرد. 

بعد از برگزاری چند اردو مریم کریمیان به علتی که بیماری عنوان شد از سرمربی گری تیم ملی بانوان کناره گیری کرد تا مسئولان فدراسیون به فکر آوردن مربی دیگری باشند. نایب رئیس وقت فدراسیون هندبال با مرضیه یوسف یه توافق رسید. یوسف بعد از معرفی کادرش اردوها را آغاز کرد. بعد از اعتراضات فراوان نسبت به جوانگرایی تیم ملی تصمیم بر این شد که چند بازیکن بالای 23 سال به اردوها ملحق شوند. بازیکنانی که در سال‌های گذشته نیز اسمشان در تیم های اعزامی به مسابقان قهرمانی آسیایی بوده است. اما بعد از برگزاری اردوها بهترین بازیکنان لیگ از اردوها خط خوردند تا همچنان تیم ملی بدون حضور بازیکنان با تجربه اردوها را پیگیری کند. 

نجمه مرادی بازیکن تیم ثامن الحجج سبزوار که بازیکن سابق تیم ملیست می‌گوید: کادر تیم ملی دعوت نکردن بازیکنان با تجربه کار اشتباهی کرده اند. حضور بازیکنان با تجربه برای تیم ضروریست و جوان تر های تیم از بزرگترها بهتر می‌توانند یاد بگیرند زیرا انتقال یادگیری از بازیکن به بازیکن بهتر خواهد بود تا از مربی به بازیکن. من به احترام کسانی که دعوت نشدند و حقشان خورده شد از حضور در اردوهای تیم ملی امتناع کردم. 

بازیکنان جوانی که در اردوهای تیم ملی حضور دارند نیز معتقدند باید از بازیکن با تجربه استفاده شود زیرا این بازیکنان می توانند کمک حال تیم ملی باشند. 

با این شرایط به نظر می رسد رویه ای که مسولین سابق فدراسیون پیش گرفتند مورد اقبال نبوده است. باید خاطر نشان کرد حدود 80 درصد بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی بزرگسالان حتی لیگ برتر را تجربه نکرده اند چه برسد حضور در تیم ملی بزرگسالان را! در لیست تیم ملی که نگاه کنیم حتی میتوانیم بازیکنان 16 ساله ای را ببینیم که حضور در هیچ میدان بزرگی را تجربه نکردند. در اولین اردو ها یک بازیکن بسکتبال نیز دعوت شد که کادر تیم ملی قصد داشت از این بازیکن یک هندبالیست بسازد این در حالیست که بازیکنان خوب لیگ برتر کنار گذاشته شدند!

فدراسیون هندبال تیم ملی نوجوانان و جوانان بانوان را به مسابقات آسیایی اعزام می‌کند و استفاده از بازیکنان جوان و نوجوان در تیم ملی بزرگسالان جای سوال دارد؟! 

بعد از برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون هندبال و انتخاب ابولحسن مهدوی به عنوان ریاست این فدراسیون بعد از چند ماه بلاتکلیفی و اداره فدراسیون با سرپرست بلاخره این فدراسیون سرو سامان گرفت. رئیس فدراسیون هندبال از حضور یک نایب رئیس با تجربه خبر داد. میترا نوری نایب رئیس سابق بانوان بعد از معارفه مهدوی از فدراسیون هندبال کنار رفت در همان روزها تنها اردوی برون مرزی تیم ملی که قرار بود در ترکیه برگزار شود به دلایل نا معلومی کنسل شد! بعد از رفتن نوری، پروانه نظرعلی جایگزین وی شد. نظر علی در صحبت هایش نشان داد که مخالف عملکرد نایب رئیس سابق بانوان بوده و جوانگرایی تیم ملی بزرگسالان را قبول ندارد. اما با اندک زمانی که تا قهرمانی آسیا باقیمانده فرصت برای تغییر بازیکنان اردو نشین نیست. وی در بازدید از اردوی تیم ملی بانوان گفت: از شما انتظار پیروزی ندارم زیرا در گروه سختی قرار دارید ولی اگر جزء 6 تیم اول باشید به شما قول پاداش خواهم داد.

رقابت های قهرمانی بانوان آسیا از 23 اسفند در جاکارتا اندونزی آغاز خواهد شد. تیم ملی ایران با تیم های هند، ترکمنستان، ژاپن و کره جنوبی هم گروه است. در گروه مقابل نیز تیم های چین، ازبکستان، اندونزی، هنگ کنگ و قزاقستان قرار گرفتند. اولین دیدار ایران در 23 اسفند ماه مقابل کره جنوبی قدرتمندترین تیم آسیاست. ملی پوشان در دومین دیدار به مصاف ژاپن یکی از قدرت های آسیا خواهند رفت. در دیدار دوم و سوم نیز رو در روی ترکمنستان و هند قرار میگیرند. با حضور تیم های بزرگ در گروه ایران انتظاری از تیم ملی ایران برای صعود به مرحله بعد نیست. امید می رود بعد از تغییراتی که در راس فدراسیون رخ داد نگاه مسئولان به هندبال بانوان تغییر کند و در سال های آتی با چشم اندازی متفاوت تیمی قدرتمند راهی مسابقات آسیایی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار