«بهروز افخمی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاندیدا نشدن «روباه» در جشنواره فجر غیرعادی بود/ «خمسه خمسه» را برای جشنواره سال آینده می‌سازم/ جشنواره را خیلی جدی نمی‌گیرم

«بهروز افخمی» کارگردان فیلم سینمایی «روباه» گفت: کاندیدا نشدن این اثر در هیچ رشته‌ای در جشنواره فجر امسال عجیب و غیر عادی است.

بهروز افخمی، کارگردان فیلم سینمایی "روباه" در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص ایده اولیه این فیلم سینمایی گفت: اواخر بهار امسال بر روی یک فیلمنامه‌ جنگی تحت عنوان "خمسه خمسه" کار می‌کردم که پس از اتمام فصل بندی فیلمنامه، احساس کردم اثر، فیلمی سنگین و طولانی است و تولید زمان بر و پر هزینه‌ای خواهد داشت، به طوری که به جشنواره سی‌وسوم نمی‌رسید در این راستا "محمد پیرهادی" تهیه کننده طی تماسی از من برای فیلم نامه سریال تلویزیونی پازل مشورت خواست و از من پرسید که خودم داستانی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای با زمینه جاسوسی-پلیسی دارم، من هم چون بیست سال فیلمی با مضمون جاسوسی نساخته‌ بودم، فیلمنامه‌ای را در این زمینه ارائه کردم که طی یک جلسه با هم قرار داد بستیم. 

وی تصریح کرد: من خلاصه‌ای از فیلم نامه‌ی اولیه را داشتم که پس از اخذ قرار داد شروع به نوشتن آن کردم اما بعد از اتمام آن کارشناسان حفاظتی و امنیتی انرژی اتمی مشورت‌هایی دادند که همین مسئله سبب شد نیمه‌ی دوم قصه که بر اساس طرح  خودم بود را رها کرده و به سراغ خاطرات  واقعی آنها بروم. 

افخمی بیان کرد: من تنها فیلمسازی هستم که آثاری با مضمون جاسوسی امنیتی و حتی اثری معتبر تحت عنوان "روز شیطان" ساختم من از دوران کودکی به این نوع فیلم‌ها علاقه داشتم و داستانهای جاسوسی زیادی را می‌خواندم و حتی تمامی نویسندگان جاسوسی نویس مشهور معتبر دنیا را می‌شناختم به همین دلیل در ذهنم طرح‌های داستانی‌ای دارم که می‌توانم با ترکیب داستانهایی که خوانده و شنیده‌ام آنها  را تبدیل به فیلم نامه کنم. 

وی در خصوص مضمون قصه "روباه" اظهار داشت:  داستان "روباه" الهام گرفته از خاطرات و حوادث واقعی است این فیلم شیرین و  جذاب ساخته شده و تماشاگر را خسته نمی‌کند. 

وی افزود: "روباه" تماشاگر را درگیر می‌کند و حوصله او را سر نمی‌برد عکس‌العمل‌های مخاطبان در جشنواره سی‌وسوم پس از تماشای فیلم بسیار خوب بود. 

افخمی در خصوص اینکه این اثر در جشنواره امسال موفق به شکار هیچ نوع سیمرغی نشد بیان کرد: خیلی جشنواره را جدی نمی‌گیرم چه جایزه بگیرم و چه نگیرم و حتی اگر مثل امسال کاندیدای هیچ رشته‌ای هم نشوم اصلا برایم مهم نیست هرچند ندیده شدن کامل این فیلم در هیچ زمینه‌ای کمی عجیب و غیر عادی بود و علاقه‌ای به فکر کردن درباره این موضوع که شاید فردی نمی‌خواسته این اثر دیده شود، ندارم زیرا فیلم را باید تماشاگر ببیند و این اثر هم مخاطب خود را پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: من این اثر را در جشنواره فیلم فجر در نماهای پایین شهر هم در کنار مردم دیدم و مردم هنگام تماشای این فیلم بسیار تشویق  کردند و آن را دوست داشتند انتظار ما از تماشاگر واقعی اینجا دیده می‌شود. 

"افخمی" در خصوص اینکه این اثر در بین منتقدان جبهه انقلاب فرهنگی رتبه‌ی اول را کسب کرده، عنوان کرد:  از این مسئله بسیار خوشحالم زیرا حداقل تعدادی از افرادی که در جشنواره فجر فیلم را تماشا کردند آن را پسندیدند و "روباه" را بهترین فیلم جشنواره می‌دانند به هر حال این موضوع برای من جالب است و جای امیدواری دارد. 

کارگردان "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" عنوان کرد:  این مسئله که تماشاچی واقعی یعنی مخاطبی که در خیابان راه می‌رود و هیچ گاه دسترسی به تریبون ندارد، وقتی فیلم را بیش از یک بار می‌بیند و اثر روی او تاثیر می‌گذارد و به آن فکر می‌کند برای من خیلی مهم‌تر از نظر منتقدان و خود جشنواره فیلم فجر است. 

"افخمی" در خصوص اهمیت پرداختن به انرژی هسته‌ای اظهار داشت: داشتن تکنولوژی هسته‌ای برای 70 سال پیش است تولید برق اتمی و سایر تسهیلات و امکاناتی که داشتن انرژی هسته‌ای آن‌ها را فراهم می‌کند جزء نیازها و ضرورت‌های کشور ایران و حق آن است و این توطئه‌ی ایجاد شده برای وحشت در این زمینه،‌ تنها یک توطئه اسرائیلی-امریکایی است و به جایی هم نخواهد رسید چون مردم دنیا می‌دانند که حکومتی وحشی‌تر از آمریکا نیست و خود آمریکا تنها کشور و حکومت دارنده بمب اتم است بنابراین هر فرد عاقلی می‌داند رئیس جمهوری که خود بمب اتم را بر علیه زن و بچه مردم به کار برده، نمی‌تواند تعیین کننده‌ی این باشد که  ایران انرژی هسته‌ای داشته و یا نداشته باشد. 

"افخمی" در پایان خاطر نشان کرد: من فعلا تا پنچ سال آینده حوصله‌ی ساخت فیلمی را در ژانر جاسوسی ندارم و اثر بعدی من فیلم "خمسه خمسه" است که داستانش در هشت هفته‌ی اول جنگ ایران و عراق اتفاق می‌افتد و امیدوارم تولید آن را زود شروع کنم تا به جشنواره سال آینده برسد. 

گفتنی است؛ فیلم سینمایی "روباه" به کارگردانی "بهروز افخمی" و تهیه کنندگی "محمد پیرهادی" با بازی حمید گودرزی، آرش مجیدی، مرجان شیر محمدی و ... در نوروز 94 اکران خواهد شد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار