دکتر صادق نیت عنوان کرد

وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار، قاچاق را تقویت نمی کند/ راه اندازی مجدد مراکز ترک دخانیات

رئیس دبیرخانه کشوری ستاد مبارزه و کنترل دخانیات گفت: وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار منجر به تقویت قاچاق نمی شود و این مسئله یکی از راهکارهای علمیاتی برای کاهش و کنترل مصرف دخانیات در کشور است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، 
رئیس دبیرخانه کشوری ستاد مبارزه و کنترل دخانیات در خصوص قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات اظهار داشت: تیر ماه سال 84 ما جزء اولین کشورهایی بودیم که به کنوانسیون مبارزه با دخانیات زیر نظر سازمان بهداشت جهانی پیوستیم، این کنوانسیون تجربیات موفق را مستند می کند و از این طریق راهکارهای ما مشخص است.

وی ادامه داد: در این راستا شش استراتژی  و راهکار به ما ارائه شده است که یکی از این استراتژی ها محافظت از مردم در مقابل دود دست دوم است، به عبارتی محافظت از افرادی که خود مصرف کننده دخانیات نیستند اما از دود حاصل از مصرف دیگران در اماکن مختلف آسیب می بینند.

دکتر صادق نیت یادآور شد: قانون خوبی را در خصوص کنترل و مبارزه با دخانیات توانسته ایم مصوب کنیم و بعد از اینکه این ستاد نیز دومین جلسه اش را شهریورماه امسال تشکیل داد، بنا شد در برنامه، تغییر و تحولاتی ایجاد شود.

حضور تمامی ارگان ها در تصمیم گیری و تصمیم سازی کنترل دخانیات

وی عنوان کرد: مقرر شد در این خصوص نظر به کارهای ا رزشمند صورت گرفته، تمامی ارگان های مرتبط جمع شوند و در تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص موضوع مبارزه و کنترل دخانیات در کشور سهیم شوند.

رئیس دبیرخانه کشوری ستاد مبارزه و کنترل دخانیات بیان کرد: تاکنون 18 جلسه با حدود 15 ارگان داشته ایم و خروجی های جدی حاصل این نشستها بوده است و برای مثال لایحه مالیات بر خرده فروشی سیگار یکی از این خروجی هاست.

دکتر صادق نیت در ا دامه گفت: علاوه بر لزوم وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار ، در خصوص  میزان مالیات نیز در این جلسات، بحث های کارشناسی صورت گرفت  و نهایتا از مبلغ 2500 میلیارد مبلغ پیشنهادی ما مبلغ 900 میلیارد ریال توسط مجلس موافقت شد و به تصویب رسید.

وی همچنین تغییر سیستم وضع مالیات از مالیات کلی به مالیات بر خرده فروشی سیگار را اقدام بزرگ و با اهمیتی برشمرد که در کنار نگرانی های عده ای  محقق شده است.

ارائه پروتکل راهکارهای مبارزه با قاچاق دخانیات

صادق نیت با بیان اینکه عده ای که مخالف وضع مالیات برخرده فروشی سیگار بودند این استدلال را مطرح می کردند که وضع مالیات به این شیوه ممکن است منجر به افزایش قاچاق شود، ضمن رد این دیدگاه گفت: برای جلوگیری از این امر ما پروتکلی را پیگیری کردیم که در آن راهکارهای مبارزه با قاچاق مشخص شده است و این پروتکل در اولین جلسه کمیسیون بهداشت مجلس در ماه گذشته مصوب شد وبه صحن علنی می رود.

وی ادامه داد: اگر این پروتکل مصوب شود، دو مشکل حل می شود و تکلیف هر دستگاهی نیز مشخص می گردد.

دکتر صادق نیت اظهار داشت: ما در جلسات ستاد با نمایندگان مجلس، سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت و همکاران وزارت بهداشت در خصوص ساماندهی مسئله مالیات بر دخانیات بحث و بررسی فراوانی داشتیم و از نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز دعوت کردیم که به ما مشاوره بدهند و یک لایحه و طرح جدید را تنظیم کرده و برای هیئت دولت فرستادیم که براساس مالیات بر خرده فروشی و با طراحی کاملا شفاف بود.

وی با اشاره به اینکه همه اعضا طرح فوق را پذیرفتند، گفت: در این طرح که ضربتی هم نیست، طی 5 سال  از25 درصد تا 5 درصد میزان دریافتی که به خزانه دولت وارد می شود تعیین می گردد .

عده ای نگران تقویت قاچاق با وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار هستند

رئیس دبیرخانه کشوری ستاد مبارزه و کنترل دخانیات بار دیگر با اشاره به نگرانی بخش صنعت مبنی بر اینکه وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار موجب لطمه زدن به صنعت و تقویت قاچاق شود، گفت: همین نگرانی ها باعث شد که مسئله در لایحه نیاید، بنابراین از دوستان مجلس کمک خواستیم و بدین ترتیب مسئله از طریق کمیسیون بهداشت به کمیسیون تلفیق ارائه شد.
دکتر صادق نیت در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص مسئله جمع آوری قلیانها و کنترل مصرف آن در جامعه نیز گفت: اتفاقی که افتاد این بود که در 5 سال گذشته اگرچه قلیان از قهوه خانه ها خارج شد اما وارد رستوران های سنتی شد و در نهایت منجر به این شد که شاهد هستیم برخی مغازه ها تغییر کاربری می دهند و به محلی برای عرضه قلیان و توتون بدل می شوند.

وزارت بهداشت نمی تواند به تنهایی پاسخگو باشد

وی در خصوص مبارزه جدی با قلیان در جامعه گفت: تنها  وزارت بهداشت نمی تواند در این زمینه پاسخگو باشد و باید اداره اماکن هم وارد شود.

دکتر صادق نیت با یادآوری اینکه در این خصوص قانون مبارزه داریم اما فراموش شده است، گفت: با همکاری هایی که اخیرا اداره اماکن داشته است، امید می رود حذف عملی قلیان در جامعه اتفاق بیفتد.

وی همچنین از ابلاغ نامه نماینده وزارت صنعت خبر داد و گفت: بر این اساس هیچ مجوز جدیدی برای استفاده از قلیان از سوی اصناف صادر نمی شود و افرادی نیز که تاکنون بدون مجوز به ارائه قلیان در رستوان ها و سایر اماکن مبادرت می کردند ابتدا از سوی اصناف تذکر می گیرند و سپس با آنها برخورد قانونی می شود، ضمن اینکه عرضه قلیان به افراد زیر 18 سال تخلف محسوب می شود.

تصمیم نادرست سال های گذشته قلیان را راهی رستوران ها کرد

دکتر صادق نیت بار دیگر با انتقاد از تصمیم 5 سال گذشته که در آن به ظاهر قلیان سراها جمع شد ولی در حقیقت قلیان ها راهی رستوران های سنتی شد، گفت: ما در گذشته شاهد شیب رو به کاهش مصرف دخانیات در کشور بودیم که متاسفانه اقدام سال های گذشته مصرف را افزایش داد.

وی تاکید کرد: ستاد به دنبال برنامه ریزی عملیاتی برای کاهش شیب مصرف دخانیات در کشور است و در این مسیر هم مبارزه جدی با دخانیات را با همکاری اصناف آغاز کرده ایم.

دکتر صادق نیت همچنین از راه اندازی مجدد مراکز ترک دخانیات خبر داد و گفت: این مراکز در گذشته فعالیت گسترده ای داشتند که متاسفانه تعدادی از آنها تعطیل شدند که به زودی راه اندازی خواهند شد.

اقدام ضربتی بدون فرهنگسازی موثر نیست

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه و کنترل دخانیات با اقدام ضربتی بدون فرهنگسازی موافق نیستیم، تاکید کرد: زمانی که فرهنگسازی در کنار اجرای قانون محقق شود می توان از جامعه انتظار ترک رفتارهای نادرست نظیر مصرف دخانیات را داشت .

رئیس دبیرخانه کشوری ستاد مبارزه و کنترل دخانیات ادامه داد: برای برخورد جدی با مصرف کنندگان و عرضه کنندگان دخانیات در کشور از طریق اصناف ابتدا تذکراتی ارائه می شود و در صورت تکرار تخلف از طریق ضابطین قانونی، متخلفین اعمال قانون می شوند و این طرح از ابتدای اسفندماه آغاز شده است.

وی همچنین از ابلاغ دستور فوق به دانشگاهها به عنوان ضابطان وزارت بهداشت خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوان ابتدا با فرهنگسازی و سپس با اعمال قانون گام های جدی تری در مبارزه با مصرف دخانیات برداشت.

دکتر صادق نیت تشکیل کارگروه فرهنگی با هدف فرهنگسازی برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات در کشور را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که می تواند در تحقق برنامه ها اثرگذار باشد.

 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار