وزیر بهداشت در مراسم هفته بدون دخانیات:

مجلس و دولت در مخالفت با افزایش مالیات بر سیگار خطا کردند

وزیر بهداشت با بیان اینکه جامعه آنقدر سیاسی شده که از بدیهیات عوارض مهلک مواد دخانی غافل است، گفت: متاسفانه دولت و مجلس با طرح افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز 10 خرداد در همایش هفته بدون دخانیات گفت: ما هر سال به مناسب هفته جهانی دخانیات دور هم جمع می‌شویم و سال بعد دوباره می‌بینیم که اتفاق خاصی در خصوص کاهش آمار دخانیات رخ نداده است و این یک واقعیت است.چرا که یک سری از مولفه‌های دیگر در کاهش آمار مصرف اثر گذار هستند که ابزار مهم قانون است. 

وی ادامه داد: جامعه ما آنقدر سیاسی شده که از بدیهیات عوارض مهلک مواد دخانی غافل است باید توجه داشت که دخانیات دروازه ورود به آسیب های اجتماعی است. در خیلی از کشورهای بزرگ دنیا دولت‌ها و ملت‌ها موفقیت‌های خوبی را در کاهش مصرف دخانیات داشته‌اند اما در کشورمان با اینکه قانون‌های بسیار مترقی داریم اما کمتر از 10 درصد آنها اجرا می‌شود. 

هاشمی با بیان اینکه ما زیاد از قانون صحبت می کنیم ولی قانون‌گریز ترین جامعه هستیم، ادامه داد: ما هر قانونی که در زمینه کنترل و مصرف دخانیات لازم باشد داریم اما این قانون‌ها تنها روی کاغذ هستند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما درطی یکسال و نیم گذشته تلاشهای زیادی در خصوص آگاهی جامعه از مضرات مصرف دخانیات انجام داده‌ایم و امیدواریم که این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود عنوان کرد: شعار امسال هفته بدون دخانیات کنترل قاچاق در مواد دخانی است. 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که افزایش مالیات بر خورده فروشی سیگار می‌تواند باعث کاهش مصرف شود، اما برخی دوستان اعلام می‌کنند که این امر با فرهنگ کشور ما مغایرت دارد و این امر باعث افزایش قاچاق بیشتر دخانیات می‌شود. 

هاشمی اظهار داشت: ما سال گذشته با استفاده از کارشناسان وزارت بهداشت طرحی را به مجلس پیشنهاد کردیم که اگر ظرف 5 سال مالیات بر خورده فروشی سیگار به 50 درصدبرسد در طی این 5 سال 11 هزار میلیارد اعتبار به خزانه دولت واریز می‌شود. 

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم دولت و هم مجلس با این طرح مخالفت کردند، تاکید کرد: من معتقدم که هر دو ارگان خطا کرده‌اند. چرا که سلامت مردم یکی از ارکان مهم دولت است. 

وی تاکید کرد: معضل دیگر که در حال حاضر در جامعه درگیر آن هستیم، افزایش بی‌رویه مصرف قلیان است. باید مردم باور کنند که قلیان واقعا آسیب می‌زند و یک عده ای از این مسیر سودجویی به سلامت مردم آسیب وارد می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود از مجلس نهم خواستار شد که در پایان روزهای باقی‌مانده این دوره از مجلس نمایندگان یک تصمیم سلامت محور دیگر را به تصمیمات سلامت محور اضافه کنند. 





انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار