دیپلمات سابق ایران در لندن:

فابیوس به دنبال تامین منافع اروپا در مذاکرات هسته‌ای است/ زیان پاریس از همراهی با نتانیاهو

دیپلمات سابق ایران در لندن گفت: توافقات از لحاظ فنی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرزی آمریکا حل شده است و به نقطه‌ای رسیده که اروپایی‌ها می‌خواهند در جریان جزییات مذاکرات قرار بگیرند و تصمیمات گرفته شده را مورد ارزیابی خود قرار دهند تا محدوده حمایت‌های خود را تعیین کنند.

"سیدجلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نشست روز شنبه "فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاریس اظهار داشت: به نظر می‌رسد که توافقات به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.
 
دیپلمات سابق ایران در لندن افزود: باتوجه به چند دور مذاکره" محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا در هفته گذشته و اخبار غیررسمی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد که عمده مشکلات طرفین مذاکره کننده حل شده است.
 
وی تاکید کرد: ایران به دنبال رفع یکباره و یکپارچه تحریم‌هاست ولی غرب با این درخواست مخالفت می‌کند. تیم مذاکره کننده ما در تلاش است تا همه‌ جنبه‌های نگرانی مربوط به تعداد سانترفیوزها، بحث نظارت و کنترل اعلام نشده و مسائل مربوط به تاسیسات نطنز، فردو و آب سنگین اراک را مرتفع کند.
 
ساداتیان تصریح کرد: توافقات از لحاظ فنی با حضور "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و "ارنست مونیز "وزیر انرزی آمریکا حل شده است و به نقطه‌ای رسیده که اروپایی‌ها می‌خواهند در جریان جزییات مذاکرات قرار بگیرند و تصمیمات گرفته شده را مورد ارزیابی خود قرار دهند تا محدوده حمایت‌های خود را تعیین کنند.  
 
دیپلمات سابق ایران در لندن افزود: به نظر می‌رسد که این نشست جزء نشست‌های نزدیک به پایان و حتی ممکن است جلسه قبل از اعلام توافق جامع و همه جانبه باشد که باید یکی دو روز منتظر باشیم تا ببینیم در این هفته چه واکنش‌هایی اتفاق خواهد افتاد.
 
ساداتیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فابیوس همچنان نقش نگهبان مذاکرات را برگردن دارد یا نه، اظهار داشت: وزیر امور خارجه فرانسه بیشتر از نگرانی‌های اروپایی‌ها نگهبانی می‌کند تا رژیم صهیونیستی گرچه وی رفاقت شخصی با نتانیاهو داشته و در دور اول مذاکرات برخی سنگ اندازی‌ها را انجام داد ولی اینک به این نتیجه رسیده که فرانسه زیان کرده و دیگران از او پیشی گرفته‌اند و به فکر منافع خودشان هست تا اسرائیل.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: فابیوس دنبال تامین منافع اروپاست، سران اروپایی به دلیل چند دور مذاکره که بین ایران و آمریکا صورت گرفته، می‌خواهند مطمئن شوند که آِیا دیدگاه‌ها و نظرات اروپایی آن‌ها هم در روند توافقات حاصل خواهد شد یا نه.    
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فابیوس ، کری ، هاموند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار