خواب خود را اینگونه بهداشتی کنید

هنگامی که به رختخواب می‌روید مشکلات روز را فراموش کنید.

پریسا عدیمی فوق‌ تخصص ریه و فلوشیپ خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خواب نیز مانند همه رفتارهای انسان بهداشتی برایش تعریف شده است مغز انسان بر اساس نورخورشید ساعات خواب و بیداری فرد را معین می‌کند افراد با شرایط خاص دچار اختلالاتی در خواب خود می‌شوند که با رعایت بهداشت خواب می‌توانند بر این اختلالات غلبه کنند.

عدیمی اظهار داشت: افرادی که روز کار هستند باید درطول روز در معرض نور قرار بگیرند صبح با طلوع خورشید بیدار شوند و شب با تاریک شدن هوا به رختخواب بروند امروزه بیشتر کودکان با تاریک شدن هوا شروع به تماشای تلویزیون و یا مطالعه متنی در تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی خود می‌کنند که این عمل ساعت خواب انسان را تغییر می‌دهد اصطلاحا فاز فرد عقب می‌‌افتد و زندگی وی مانند زندگی جغد می‌شود.

وی افزود: افرادی نیز هستند که بنا به شرایط کاری خود سفرهای بین قاره ای زیادی در طول سال می‌کنند  این افراد در طول روز نباید بخوابند و باید در معرض نور خورشید باشند تا محیطشان تطابق پیدا کند این افراد اکثرا از داروهایی استفاده می‌کنند که سطح ملاتونین بدن را بالا می‌برند ملاتونین هورمونی در مغز است که به ساعتهای بیداری و خواب کمک می‌کند.

عدیمی ادامه داد: افراد قبل از خوابیدن باید از ورزشهای سنگین حذر کند و حمام با آب سرد یا خیلی گرم نکنند اتاقشان مطبوع باشد لباس راحتی بپوشند و صداهای مزاحم را حذف کنند انسانها باید سعی کنند زمانی که قصد خواب دارند مشکلات روز را فراموش کنند و اگر به ذهنشان مسئله‌ای خطور کرد از رختخواب خارج شده و مشغول انجام کار ملایمی شوند تا فکرهای مزاحم دور شوند.

وی در پایان اضافه کرد: افراد شاغل باید شیفتهای کاری خود را در جهت عقربه‌های ساعت تنظیم کنند به این معنی که اگر شیفت صبح را باید به شیفت شب تغییر دهند ابتدا باید شیفت صبح را به عصر و سپس به شب منتقل کنند. و در صبح هنگام اتمام شیفتشان در مقابل نور بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنند تا بتوانند در طول روز در منزل استراحت کنند و به خواب بروند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار