حسینیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

تلاش دولت مصر برای حضور مجدد ارتش مصر در صحرای سینا

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد که سیاست مصر در مسیر اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با مقاومت بوده و دولت مصر به دنبال چراغ سبزی از رژیم صهیونیستی است تا بتواند حضور فیزیکی مجدد ارتش مصر در صحرای سینا را فراهم نماید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دادگاهی در  مصر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس را گروه تروریستی اعلام کرد. حکم دادگاه مصری بنا بر دادخواست دو وکیل مصری به اسم‌های "سمیر صبری" و "اشرف سعید" صادر شده است.
 
رهبران حماس در واکنش به این حکم تاکید کردند، که حکم دادگاه مصری علیه حماس ننگی بزرگ خواهد بود که به اعتبار مصر ضربه خواهد زد و تلاشی بیهوده برای انتقال بحران‌های داخلی مصر به خارج از این کشور است.
 
پیش از این نیز دادگاه امور ضرب الأجل مصر با صدور حکمی نام گردانهای عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داد.
                                                                                                                                                  
در پی صدور این حکم هزاران فلسطینی در اعتراض به حکم دادگاه مصر علیه گردان‌های قسام و معرفی آن به عنوان یک گروه تروریستی، در مرز مصر تظاهرات کردند.                                                
                                                                                                                                                                                         

               

در همین حال دادگاهی در قاهره ۴ نفر از سران "اخوان‌المسلمین" را به اعدام و ۱۴ نفر را به حبس ابد محکوم کرد. رهبر گروه و سه معاون او به حبس ابد محکوم شده‌اند. به گفته خبرگزاری مصر این حکم را یکی از دادگاه‌های ویژه امور اضطراری قاهره صادر کرده است.
 
دولت عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، گروه فلسطینی "حماس" را به حمایت از افراد مسلحی متهم ساخت که در صحرای سینا به نیروهای ارتشی مصر حمله می‌کنند. از زمان سقوط دولت اسلام‌گرای محمد مرسی، دولت مصر رابطه‌ای پر تنش با حماس پیدا کرده است. اسلامگرایان "حماس" بر نوار غزه تسلط دارند و دولت مصر آنها را به قاچاق تسلیحات از غزه به شمال صحرای سینا متهم می‌کند.
 
در این راستا "میر مسعود حسینیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حکم دادگاه مصری و قرار گرفتن حماس در گروه تروریستی اظهار داشت: در مورد این اقدام دولت مصر باید به چند نکته توجه کنیم.

    محکومیت حماس پلی برای حضور مجدد مصر در صحرای سینا          

 
 
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: بعد از اینکه دولت مرسی توسط دولت جدید مصر سرنگون شد، ما شاهد برخوردهای بسیار شدید این دولت با اخوانی‌ها بودیم.
 
وی ادامه داد: دولت جدید، اخوانی‌ها را عامل اصلی تمام مشکلات این کشور در طول تاریخ معرفی کرد و شروع به سرکوب آن‌ها نمود. آن‌ها دفا‌تر اخوانی‌ها را بسته و تمام اموال و دارایی‌هایشان در بانک‌ها را مسدود کردند.
 
حسینیان تصریح کرد: حکم‌های اعدام بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفری دسته جمعی برای اخوان صادر و تمام فعالیت‌های این گروه در مصر ممنوع اعلام شد.
 
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تاکید کرد: در جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه، مصر هیچ حمایتی از فلسطین نکرد و برعکس مواضع بسیار تند و شدیدی را علیه فلسطینی‌ها اتخاذ نمود، زیرا حماسی‌ها را اخوانی می‌دانست.  
 
وی افزود: اخوانی‌ها در هر نقطه‌ای از زمین که بودند، متناسب با آن موقعیت و منافع و مصالحی که داشتند، موضع گیری می‌کردند. به همین دلیل است که اخوان در مصر، یمن، سوریه، ترکیه، سودان، هرکدام مواضع مختلفی دارند و نمی‌توان گفت که یک موضع کلی جهانی در مورد اخوان وجود دارد. 
 
حسینیان اضافه کرد: اخوان در نقاط مختلف متناسب با شرایطی که وجود داشته، مواضعی را گرفته و یکسری اقداماتی را انجام داده است. در شرایط فعلی اخوان در مصر هم در موقعیتی نیست که به مصلحتش باشد با دولت مصر درگیری نظامی پیدا کند، نه منافع اخوان اقتضاء می‌کند و نه سیاست آن‌ها در طول تاریخ مصر خشن بوده است.
 
وی اظهار داشت:به نظر می‌رسد که سیاست مصر در مسیر اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با مقاومت بوده و دولت مصر به دنبال چراغ سبزی از رژیم صهیونیستی است تا حضور مجدد فیزیکی ارتش مصر در صحرای سینا رافراهم نماید،  زیرا بر مبنای قرارداد کمپ دیوید، ارتش مصر اجازه حضور فیزیکی در صحرای سینا را ندارد. مصری ها به اینگونه برخوردها با حماس و اخوان دست می‌زند تا بتواند توجه طرف مقابل را نسبت به این قضیه جلب کند. 
 
حسینیان افزود: مصری ها تمام تونل‌ها در طول نوار غزه را تخریب و رفح را بستند. آن‌ها هر حادثه‌ای که در صحرای سینا رخ می‌دهد، را به اخوان و حماس ربط می‌دهند. که این موضع به شدت موضعی ضد فلسطینی تلقی می‌شود.  

               

 وی تصریح کرد: تمام این اتفاقات با تبرئه شدن مبارک و فرزندانش توسط دادگاه نظامی همزمان است.حبیب عدلی که وزیر کشور مصر در زمان درگیری‌ها و زمان انقلاب مردم مصر بود نیز مورد عفو قرار گرفت و در مقابل جوانانی اعم از اخوان و بقیه که در اسقاط مبارک نقش داشتند، دستگیر و به زندان انداخته شدند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: در هر صورت این فضا در داخل مصر وجود دارد، دولت جدید مصر این فضا را علیه اخوان و حماس ایجاد کرده است. حماس یک ارتباطات و ریشه‌هایی با اخوان دارد ولی نمی‌شود گفت که، تمام مواضعش، مواضع اخوانی است، زیرا در هر موقعیت مکانی و زمانی شرایطشان فرق می‌کند.
 
حسینیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود مصر در حال تدارک اقدام نظامی علیه غزه است، اظهار داشت: درست است که غزه در دست حکومت حماس است ولی این اقدام نظامی بعید به نظر می‌رسد، زیرا غزه یک صحنه فلسطینی است و مصری‌ها هرگز به صورت مستقیم با فلسطینی‌ها درگیر نمی‌شوند.
  
وی در پایان با اشاره به درخواست حماس از عربستان برای میانجیگری در خصوص این مسائل خاطرنشان کرد: وساطت عربستان دور از ذهن است، زیرا آن‌ها نیز اختلافاتی با اخوان دارند. در حال حاضر، شرایط منطقه شرایط سیالی است، نخست وزیر ترکیه. رئیس جمهور پاکستان، السیسی، به عربستان رفته‌اند و منطقه از نظر دیپلماتیک شلوغ است. حال باید منتظر بود تا ببینیم چه تصمیماتی می‌گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار