یادداشت/ محمدمهدی ملکی

نشست "کمپ دیوید" و سفره دل اعراب

اوباما می‌خواهد با برگزاری نشست کمپ دیوید، بگوید که همچنان بر متحدان سنتی ایالات متحده کنترل و نفوذ لازم را دارد و از آن‌ها می‌تواند در موقع لزوم استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی پیرامون نشست کمپ دیوید با حضور اعراب در آمریکا مطالبی ارائه داده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

سران شش کشورعرب عضو شورای همکاری خلیج فارس در روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه جاری میلادی به دعوت اوباما در کمپ دیوید نشستی با وی خواهند داشت و آنگونه که گفته شده در آن دیدار قرار است در خصوص مسایل امنیتی و موضوعات مهم منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر بپردازند.

برخی اهدافی که آمریکا از دعوت مقامات عرب شیخ نشین در این مقطع زمانی دنبال می‌کند می‌تواند شامل موارد ذیل باشد: اطمینان بخشی به اعراب در مورد ایران: بر همگان آشکار است که رهبری اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر عهده عربستان است و این ریاض است که می‌تواند با اهرم‌هایی که در اختیار دارد سیاست خود را بر آن کشور‌ها تحمیل کند، سعودی‌ها بیش از هر کشور دیگری در منطقه طی سالهای اخیر از رشد قدرت و نفوذ ایران نگران و خشمگین بوده و تا کنون اقدامات بسیاری را در جهت مقابله با تهران انجام داده‌اند.

عربستان از طرق مختلف رسمی و غیر رسمی بار‌ها ابراز نارضایتی خود را نسبت به شرایط موجود به گوش مقامات آمریکایی رسانده. ریاض از هر آنچه که در اختیار داشته تا کنون به منظور جلوگیری از افزایش قدرت ایران در منطقه بهره برده، تا جایی که چندین مرتبه پیشنهاد حمله نطامی به ایران را به مقامات امریکایی داده و حتی حاضر به تقبل هزینه‌های آن جنگ احتمالی هم بوده است.

شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که توازن قوا در منطقه به سود ایران در جریان است و روابط تهران با غرب نیز بر سر موضوع هسته‌ای نسبت به گذشته بهبود یافته است.

با قوی شدن گمانه‌ها مبنی بر دست یابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ اعراب به شدت نگران آنند که پس از لغو تحریم‌ها مهار تهران بسیار دشوار‌تر از حال حاضر خواهد بود و این موضوع یعنی چند برابر شدن قدرت ایران و تبدیل شدن آن به یک هژمون منطقه‌ای بی‌رقیب، امری که در تضاد کامل با منافع و خواسته‌های آنهاست.

از این روی یکی از اهداف آمریکا اطمینان دادن به ریاض و دیگر متحدان منطقه‌ای خود است مبنی برآنکه توافق احتمالی با ایران ضرری را متوجه آن‌ها نمی‌کند. واشنگنتن در ماه‌های اخیر بسیار تلاش کرده تا این پیام را به اعراب منتقل کند که آمریکا هنوز آن‌ها را شریک خود می‌داند و رابطه با ایران خللی در این موضوع پدیدار نخواهد کرد.  بهبود روابط با شیخ نشین‌ها: از موضوع سوریه و شکست آل سعود در آن پرونده با وجود هزینه‌های میلیارد دلاری انجام شده، ریاض به شدت از کاخ سفید نا‌امید و خشمگین شد.

عربستان توقع داشت که آمریکا با توسل به دست آویزی خود ساخته مبنی بر استفاده نیروهای حکومت اسد از سلاح‌های شیمیایی به این کشور حمله نظامی کند و کار را به زعم ریاض یکسره کند، سعودی‌ها تلاش بسیاری هم صرف کردند و فشار بسیاری به آمریکا آوردند تا آن کار تحقق یابد اما در ‌‌نهایت اوباما اعلام کرد که حمله‌ای در کار نخواهد بود. از آن زمان به بعد روابط میان اعراب و آمریکا به تیرگی گرایید و آن‌ها به این باور در میان خود رسیدند که دیگر سیاست‌های منطقه‌ای کاخ سفید در چارچوب اهداف و خواسته‌های آن‌ها نیست. از این روی مقامات کاخ سفید خواهند کوشید در آن نشست روابط خود را با شرکایشان بهبود بخشند.

پاسخ به انتقادات حزب رقیب جمهوری خواهان، اوباما و تیم سیاست خارجی وی را ناکارآمد در پیشبرد اهداف کاخ سفید در منطقه ارزیابی می‌کنند و به کرات گفته‌اند که دولت اوباما نتوانسته از ظرفیت‌های گسترده آمریکا در منطقه جهت تامین منافع واشنگنتن به درستی بهره برد.

منتقدان می‌گویند در دوره اوباما آمریکا نتوانسته نقش تاثیر گذاری داشته باشد. آن‌ها اوباما را متهم به کم توجهی به متحدان استراتژیک آمریکا در منطقه همچون عربستان و شیخ نشین‌های دنباله روی آن می‌کنند.

بنابراین می‌توان نشست کمپ دیوید را اقدامی منفعلانه که در جهت کاهش فشار انتقادات داخلی صورت می‌گیرد ارزیابی کرد، اوباما می‌خواهد با برگزاری این نشست این را بگوید که همچنان بر متحدان سنتی ایالات متحده کنترل و نفوذ لازم را دارد و از آن‌ها می‌تواند در موقع لزوم استفاده کند. آنچه که می‌توان از ظواهر امر دریافت و تا حدودی قابل پیش بینی است آن است که اعراب در این نشست جهت اطمینان خاطر خود از آینده شرایط تحولات منطقه حمایت سیاسی و نظامی بیشتری را از دولت امریکا مطالبه خواهند داشت که آن را در قالب توافق نامه یا تفاهم نامه سیاسی امنیتی میان خود و امریکا و همچنین خرید تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته نظامی مطرح خواهند کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار