کاخ سفید: نامه سناتورها به ایران موضع آمريکا در مذاکرات را تضعيف می‌کند

سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست خبری خود اعلام کرد که نامه سناتور‌های جمهوری خواه به مقامات ایران موضع آمریکا در مذاکرات هسته ای را تضعیف می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید گفت: نامه سناتور‌های جمهوری خواه موضع آمریکا در مذاکرات با ایران را تضعیف می‌کند. 

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا دولت در رابطه با زمان نامه تام کاتن دلخور شده است و یا اینکه محتوای حقیقی آن سبب دلخوری دولت شده است؟ گفت: ما شاهد واکنش به این موضوع در سراسر کشور هستیم. ما شاهد واکنش‌ها به این موضوع هم از طرف جمهوری‌خواهان و هم از طرف دمکرات‌ها هستیم. ما همچنین شاهد واکنش سردبیران نشریات در سراسر کشور هستیم. ما همچنین شاهد واکنش‌ها از طرف نمایندگان دو حزب به این نامه هستیم. دلایل زیادی وجود دارد که این نامه اشتباه‌ترین کاری بود که می‌توانست انجام شود. این کار در نامناسب‌ترین زمان صورت گرفت. این اقدام تلاشی بود که رئیس جمهور آمریکا را در میانه این مذاکرات که نه تنها با ایران بلکه با هم پیمانان بین المللی ما در جریان بود، به عقب برانند. این موضوع نه تنها غیرمنتظره بلکه نامناسب بود. این موضوع نه تنها توانایی‌های رئیس جمهور در راهبری سیاسی خارجی بلکه در ارتقاء منافع امنیت ملی در سراسر جهان را تضعیف می‌کند. 

این سخنگو در ادامه گفت: "موضوع دیگری که من باید به آن اشاره کنم این است که این راهبردی بلند مدت است. اما به نظر می‌رسد آنچه که سناتور‌های جمهوری خواه از آن حمایت می‌کنند این است که این راهبرد را از پنجره به بیرون بیاندازید. دورنمای حل و فصل وضعیت موجود در دور میز مذاکره است اما به نظر می‌رسد آن‌ها تنها گزینه نظامی را بر روی میز باقی گذاشته‌اند. همانطور که من در اوایل هفته اعلام کردم این اقدام آن‌ها عجله برای اقدام نظامی است که با بهترین راهبردی‌های سیاست خارجی آمریکا سازگار نیست. این روش، روشی نیست که به هم پیمانان ما در منطقه و سراسر جهان اطمینان بدهد. این اقدام در تطابق با راهبردی است که دولت پیشین در سراسر جهان در پیش گرفته بود که مردم سراسر کشور آنرا محکوم و مورد سرزنش قرار داده‌اند. "

ارنست گفت: من و دیگران این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که هنوز حتی یک توافق حاصل نشده است. با این وجود شما با منتقدان این موضوع روبرو هستید که از توافقی انتقاد می‌کنند که هنوز وجود ندارد. رئیس جمهور در تلویزیون و در اواخر هفته نشان داد که شانس رسیدن به توافق حتی کمتر از پنجاه درصد است. زمان این موضوع مشکوک است و از طرف دیگر این موضوع انتقادات زیادی را به همراه داشته است. امضاء کنندگان این نامه چهل و هفت جمهوری خواه هستند. این نامه یک نامه از طرف دو حزب نیست. این موضوع نشان دهنده تلاش برای تزریق سیاست‌های حزبی به موضوع مهم سیاست خارجی است. این موضوعی است که رئیس جمهور از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر پیش روی سیاست خارجی کشور یاد کرده است. از اینکه می‌بینم که برخی از جمهوری خواهان ارسال این نامه را اقدامی بر اساس اصول می‌دانند، تعجب می‌کنم. ما درباره برنامه اتمی ایران صحبت می‌کنیم این موضوعی خنده آور نیست. 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا اقدام سناتورهای جمهوری خواه نقض قانون لوگان نیست؟ گفت: نظرات زیادی در این رابطه مطرح شده است. من شما را برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به وزارت دادگستری رجوع می‌دهم. تصمیم گیری در این رابطه در حیطه اختیارات آن‌ها است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار