ترک این عادت، موجب عمر طولانی فرد می‌شود

ترک دخانیات بهترین عملی است که افراد سیگاری می‌توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است . در میان مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو و سیگار، گازها و بخارهای متنوعی وجود دارد که به لحاظ غلظت حامل مواد خاصی بوده که آلایندگی آنها 50 هزار برابر بیشتر از آلوده‌ترین شهرهای جهان است. 
ترک سیگار بهترین عملی است که افراد سیگاری می‌توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند. بسیاری از اثرات مصرف تنباکو می‌تواند با قطع سیگار کاهش یافته و فواید ترک به سرعت پدیدار گردد. 

وی ادامه داد: منافع زیادی از ترک سیگار حاصل می‌گردد در چند روز اول پس از ترک، فشار خون کاهش یافته، سطح دی‌اکسید کربن خون پایین می‌آید و خطر حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند تنها طی 12 ساعت بعد از ترک سیگار مونو اکسید کربن در بدن افراد تا حد طبیعی پایین می‌آید و اکسیژن موجود در خون تا سطح طبیعی بالا می‌رود 48 ساعت پس از آن نیز نیکوتین بدن تمام شده و حس چشایی و بویایی به سطح معمول باز می‌گردد. 

عبداللهی به دیگر فواید ترک سیگار اشاره داشت و افزود: 2 تا 3 هفته پس از ترک سیگار افراد می‌توانند بدون احساس ضعف و خستگی به فعالیت بدنی و ورزش بپردازند. 
این زمانی است که بیشتر افراد نشانه‌های ترک نیکوتین را پشت سر گذاشته‌اند تقریبا پس از یک ماه، ریه‌ها شروع به بازسازی خود کرده و عملکرد رو به بهبود خواهند داشت. 

گفتنی است، بعد از یک سال انرژی افزایش یافته، گردش خون و عملکرد ریوی بهبود پیدا می کند، سرفه، خس‌خس و عفونت های تنفسی نیز کاهش می‌یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با ادامه ترکیب سیگار پس از 5 تا 15 سال خطر سکته قلبی در افراد تقریبا مشابه افراد غیر سیگاری می‌شود پس از این مدت خطر مرگ نابهنگام به طور معنا داری پایین می‌آید. علاوه برآن خطر سرطان دهان و مثانه به نصف می رسد و به همین ترتیب خطر سرطان های حنجره، کلیه، گردن رحم و لوزالمعده کاهش چشم‌گیری پیدا می کنند. 



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار