سرعتی به اندازه موفقیت!

در این گزارش به بررسی اتفاقات تلخ و شیرین موتورسواری و اتومبیلرانی در سال 93 از شوماخر تا میزبانی‌های جهانی ایران پرداخته شده است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، و به نقل از فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، این دو رشته جذاب و مهیج که در ایران و جهان از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است و علاقه مندان به آن، با دقت فراوان رویدادهای مربوط به آن را پیگیری می کنند، در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می کنیم، شاهد اتفاقات تلخ و شیرین مختلفی بود. از حادثه ای که برای میشاییل (مایکل)شوماخر راننده مشهور و آلمانی فرمول یک افتاد و او را تا آستانه مرگ پیش برد و یا حادثه ای که برای راننده جوان وخوب کشورمان یعنی آرش رامین یکتا در مسابقات رالی شیراز افتاد و باعث فوت او شد و درگذشت ادیک پطروسیان راننده پیشکسوت کشورمان که روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

اما حالا به قسمت های شیرین ماجرا می رسیم. در اواخر سال 92  حمیدرضا مهرعلی که پیش از این به عنوان سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی فعالیت می کرد، با 36 رای اعضای مجمع این فدراسیون، به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. با آغاز فعالیت مهرعلی، شاهد اتفاقات بسیار مهمی در رشته های موتور سواری و اتومبیلرانی بودیم. از اولین حضور ایران در یک تورنمنت بین المللی یعنی رالی خاورمیانه در قطر و یا میزبانی مسابقات رالی شیراز که باعث شد میزبانی مرحله سوم رالی خاورمیانه که قرار است اردیبهشت ماه سال آینده در شیراز برگزار شود، ایران داده شود. این تنها میزبانی فدراسیون ایران نیست و کشورمان توانست میزبانی مسابقات موتورکراس در سال 2016 را نیز به دست آورد. این اتفاقات مثبت و خوب با کسب یکی از کرسی های فدراسیون جهانی توسط نایب رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی یعنی فریبا جوانمردی بود که باعث شد ایران در رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی سالی پربار و بسیار موفق را سپری کند.

بازگشت راننده اسطوره ای به زندگی

میشاییل (مایکل ) شوماخر روز یکشنبه 29 دسامبر 2013 مطابق با هشتم دی ماه سال 92 در حالی که به همراه پسرش در کوه‌های آلپ فرانسه اسکی می‌کرد، دچار سانحه شد و سرش به صخره اصابت کرد. به گفته پزشکان، او با سرعت بالا با یک صخره برخورد کرده، به هوا پرتاب شده و دوباره روی صخره فرود آمده است. شوماخر در زمان وقوع سانحه از کلاه ایمنی استفاده می‌کرده است و به گفته پزشکان اگر کلاه ایمنی بر سر نمی‌داشت، در جا کشته می‌شد. 
پزشکان با انجام عمل جراحی و همچنین مراقبت های پزشکی به وضعیت وی رسیدگی کردند. 

چندی بعد پزشکان اعلام کردند که روند بازیابی هوشیاری شوماخر آغاز شده است. در 16 ژوئن 2014 یعنی 26 خرداد ماه سال 93 ، وی از حالت کما خارج و از بیمارستان گرنوبل مرخص شد. 

خانواده شوماخر گفتند که ادامه درمان دور از چشم عموم انجام خواهد شد. چند روز پس از ترخیص شوماخر از بیمارستان، پرونده پزشکی وی از بیمارستان ربوده شد و سارقان اعلام کردند که قصد فروش آن را به رسانه‌ها دارند. آنها برای فروش آن مبلغ 50 هزار یورو تعیین کردند! این راننده بزرگ آلمانی فرمول یک جهان، این روزها در ویلایش استراحت و فیزیوتراپی می کند و منظره جلوی ویلایش که دریاچه ژنو هست را می بیند.

صالح خو، رئیس کمیته خودروهای کلاسیک خاورمیانه و شمال آفریقا

در ادامه سیاست های جدید فدراسیون مبنی بر توسعه ارتباط با نهادهای بین الملل ورزشی و کسب کرسی های تخصصی در سطح منطقه و جهان، مهرعلی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، طی اجلاس کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا MENA که در دوحه قطر برگزار شد، رایزنی هایی را با ریاست این حوزه از FIA و نیز هیات رئیسه مربوطه آغاز کرد و کاندیداتوری ایران در کمیته خودروهای کلاسیک و کمیته بانوان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را اعلام کرد و در طی نامه ای رسمی، رامین صالح خو به ریاست کمیته کلاسیک فدراسیون بر کمیته کلاسیک MENA از سال 2015 انتخاب شد.


عضویت رساور در کمیته پیست های فدراسیون جهانی

پس از رایزنی های صورت گرفته در اجلاس بخش اسپرت FIA که در تیرماه سال جاری در شهر مونیخ برگزارشد و با توجه به گسترش ورزش اتومبیلرانی در کشور، ریاست فدراسیون اتومبیلرانی پیشنهاد حضور ایران برای عضویت کمیسیون پیست های فدراسیون جهانی اتومبیلرانی را اعلام کرد تا اینکه مسئولان جهانی روز 13 آذر ماه در  اجلاس قطر موافقت خود را با عضویت ایران در پیست های فدراسیون جهانی اتومبیلرانی اعلام کردند و رامین رساور، رئیس کمیته توسعه تحقیق فدراسیون که به عنوان نماینده ایران در این بخش پیشنهاد شده بود مسئولیت این کار را عهده دار شد. کمیسیون پیست های اتومبیلرانی جهانی وظایفی ازجمله استانداردها، ایمن سازی ، بررسی فنی پیست های اتومبیلرانی را بر عهده دارد.

افتخار آفرینی ایران در رالی خاورمیانه

در تاریخ هجدهم بهمن ماه تیم اتومبیلرانی ایران در نخستین مرحله رالی خاورمیانه که در قطر برگزار شد، توانست ضمن کسب عنوان نایب قهرمانی گروه N ( گروه موتورهای حجم 2000 سی سی )، کاپ برترین تیم های خارجی حاضر در مسابقات را از آن خود کند و در مجموع کل  خودروها در کلاس های مختلف به مقام ششم دست یافت. تیم ایران متشکل از اشکان مسگرها به عنوان راننده، وحید رضا وحدتی به عنوان نقشه خوان سوار بر خودروی سوبارو ایمپرزا «Subaru Impreza» با میانگین سرعت 90.26 کیلومتر و 1.41.43.50 ساعت پس از راننده کویتی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این رقابت ها دیگر تیم کشورمان محمد قلعه بانی به عنوان راننده و سید مسعود واحدی به عنوان نقشه خوان به دلیل نقص فنی خودرو نتوانست در مسابقه شرکت کنند. مطابق قوانین FIA تعویض موتور، توربوشارژ و بدنه در جریان مسابقه ممنوع می باشد و همین قانون موجب شد این ورزشکار خوب کشورمان از دور مسابقات حذف گردد. دکتر حمیدرضا مهرعلی ریاست فدراسیون موتورسواری و  اتومبیلرانی کشورمان به عنوان ناظر ارشدFIA در این مسابقات حضور داشت. گفتنی است، این اولین حضور اتومبیلرانی ایران در یک رویداد خارجی و رسمی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی بود .

فدراسیون برتر در حوزه فرهنگی

در تاریخ نوزدهم بهمن ماه و در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی قرآنی وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون‌ موتورسواری و اتومبیلرانی تقدیر شد.

جایزه نخل طلایی

در 21 بهمن ماه و در سی امین جشنواره بین المللی اتومبیلرانی که 27 ژانویه در پاریس برگزار شد، نخل طلایی فدراسیون جهانی به جان تاد اهداء شد. این جایزه هر سال به فردی که نقش کلیدی و اساسی در انقلاب و پبشرفت اتومبیلرانی داشته است اهداء می شود که امسال هم این جایزه، به علت دوران حرفه ایش در ورزش های موتوری و همچنین نقش سازنده او در فعالیت های امنیت جاده ای در سراسر دنیا به وی اهداء شد.

کسب کرسی فدراسیون جهانی توسط جوانمردی

در تاریخ 27 بهمن ماه سال 93 ، فریبا جوانمردی نایب رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران به عضویت فدراسیون بین‌المللی موتورسواری بانوان جهان FIM درآمد. اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ ورزش موتور سواری ایران رخ داد تا کشورمان صاحب یک کرسی بین المللی در فدراسیون جهانی ‌شود. مهرعلی، رئیس فدراسیون موتور سواری و اتوموبیل رانی ایران در آخرین مجمع جهانی موتورسواری در اسپانیا درخواست خود را برای عضویت جوانمردی در بخش بانوان فدراسیون بین المللی موتورسواری داده بود که این درخواست با موافقت فدراسیون جهانی همراه شد. عضویت جوانمردی تا سال 2019 در فدراسیون جهانی موتور سواری ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر ایران کشورهای انگلیس، فرانسه، قطر، لیتوانی، شیلی، سوئد، مراکش، مجارستان در کمیته بانوان فدراسیون جهانی موتورسواری عضویت دارند.

شیراز، میزبان مرحله سوم رالی خاورمیانه شد

پس از جلسه ای که با مسئولان فدراسیون جهانی در قبرس برگزارشد، فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشورمان به عضویت MERC در آمد و پس از آن با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، میزبانی مرحله سوم رالی خاورمیانه سال آینده به ایران داده شد. این مسابقات برای اولین بار در ایران با حضور 9 تیم و حدود 1500 ورزشکار برگزارخواهد شد این یک افتخار بزرگ برای کشور‌ ایران است. کارشناسان و مسئولان فدراسیون برای ورود راحت‌تر ورزشکاران همراه خودروهایشان برای شرکت در مسابقات، شیراز را که قطب اصلی گردشگری ، هتل‌های فراوان ومسیر‌های توریستی است را به عنوان میزبان مسابقات سال آینده انتخاب کردند. قرار است این مسابقات 16 تا18 اردیبهشت سال آینده برگزار شود  و حضور رئیس فدراسیون رالی " جان تاد" ونمایندگان فدراسیون جهانی دراین مسابقات قطعی شده است.

کیش، میزبان مسابقات موتورکراس قهرمانی جهان

پس از میزبانی مرحله سوم رقابت های رالی خاورمیانه، فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشورمان توانست میزبانی یک تورنمنت بزرگ دیگر را هم به دست آورد و میزبان مسابقات جهانی موتور کراس شد. مسابقاتی که قرار است در اواخر سال 94 با حضور 60 کشور در این جزیره کیش برگزار شود.ُ

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار