مجری طرح یاران شمالی:

میدان مشترک یاران شمالی در فروردین 95 در مدار تولید قرار می‌گیرد

مجری طرح یاران شمالی گفت: میدان یاران شمالی با هدف تولید 30 هزار بشکه نفت خام در روز هم‌اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود که در فروردین 95 در مدار تولید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آرش باقرزاده مجری طرح میدان یاران شمالی، اظهار داشت: میدان یاران شمالی در نقطه صفر مرزی کشور عراق در محدوده 130 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد که این میدان با هدف تولید 30 هزار بشکه نفت خام در روز اصلی‌ترین و مهم‌ترین مخزن در مرز کشور عراق است که بخشی از  حداکثری توان تولید را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: این میدان در  حال حاضر تولید 5 هزار بشکه نفت‌خام در روز را دارد که این پروژه به خاطر برخی از مشکلات حدود یک سال و نیم پیش متوقف شده بود  فعالیت در این پروژه به صورت کندی انجام می‌شد به طوری که با پیگیری وزیر نفت عملیات توسعه این کار در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر 35 درصد پیشرفت دارد که پیش‌بینی می‌شود تولید از این میدان در فروردین 95 اجرایی شود.

باقرزاده اظهار داشت: تمام کارهای حفاری در حال اتمام بوده در این میدان هم‌اکنون چهار دکل مستقر است و پیش‌بینی می‌شود بعد از عید یک دکل به این میدان نفتی اضافه شود تمام کالاها و اجناس مورد نیاز میدان مشترک خریداری شده است. 

باقرزاده گفت: طی هشت ماه گذشته 30 هزار متر حفاری شده که این حفاری توسط شرکت پرشیا از گروه تدبیر انجام می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری از طریق بیع متقابل بوده به طوری که 82 درصد تمام پروژه یعنی خرید و ساخت توسط ایرانیان انجام می‌شود به طوری که می‌توان گفت این میدان نفتی توسط ایرانیان عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت عراق از این میدان حدود 260 هزار بشکه است.

باقرزاده گفت: در تلاش هستیم که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران تولید در بخش‌های مختلف صورت گیرد به طوری که پیش‌بینی می‌شود خرداد یا تیر ماه سال آینده 12 هزار بشکه نفت‌خام وارد خط تولید شود.

مجری طرح یاران شمالی گفت: تولید 30 هزار بشکه نفت خام در روز طی 52 ماه با حفاری 20 حلقه چاه افقی و احداث 40 کیلومتر خط لوله 16 اینچی جهت ارسال نفت و آب به تأسیسات 165 هزار بشکه‌ای غرب کارون از اهداف اصلی این طرح است به طوری که طبق قرارداد تولید اولیه 2 هزار بشکه نفت‌خام در روز است و در حال حاضر حدود 4 هزار بشکه نفت‌خام در روز از این میدان برداشت می‌شود.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از چاه شماره یک یاران در قالب تولید زودهنگام در سال 91 بوده و تاکنون حدود یک میلیون نفت به صورت تجمیعی تولید گردیده است.

گفتنی است هم‌اکنون حفاری چاه شماره 9 به اتمام رسیده و خوشبختانه در بخش حفاری هیچگونه عقب‌افتادگی نداریم در حال حاضر هفت چاه تکمیل شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: میدان ، مشترک ، تولید ، نفت خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار