گزارش؛

تولید 40 هزار بشکه نفت خام تا پایان سال 2015 از میدان نفتی یاران جنوبی

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی با اعلام پیش بینی تولید روزانه بیش از ۴٠ هزار بشکه نفت از میدان یاران جنوبی در سال آینده، گفت: با توجه به تهیه MDP جدید قطعا تعداد چاه‌ها و میزان تولید از میدان افزایشی قابل توجه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ میدان نفتی یاران جنوبی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری از غرب شهر اهواز، در راستای مرز ایران و عراق قرار گرفته است و با میدان مجنون عراق، در مخزن نفتی مشترک است. 

این میدان در جنوب غرب میدان آزادگان جنوبی و جنوب میدان یاران شمالی واقع گردیده و میانگین طول و عرض محدوده قراردادی تحت پوشش این میدان به ترتیب ۲۰ و ۵/۲ کیلومتر است که محدوده ای به مساحت ۵۱ کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

بر اساس اطلاعات موجود، ۱۴ کیلومتر شمالی مخازن میدان در تحت‌الارض آبخیز است که در نتیجه با توجه به این امر و نیز محدودیت‌های نظامی/مرزی و سطح تماس آب و نفت در مخازن، عملاً مساحت نفتی قابل توسعه در این میدان حدود ۱۵ کیلومتر مربع خواهد بود.

میزان نفت درجای میدان یاران در حدود ۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. سازندهای سروک از میدان نفتی یاران مخزن نفتی آن می‌باشد.
 
هم‌اکنون از چاه یاران۱ روزانه حدود ۱٫۵۰۰ بشکه نفت با درجه خلوص ۲۳ تولید می‌شود، نفت تولیدی با تجمیع با نفت میدان آزادگان، به واحد بهره‌برداری اهواز۳ ارسال می‌گردد. پروژه طرح توسعه این میدان هم‌اکنون در حال اجرا می‌باشد. پیمانکار اصلی این طرح شرکت نفت و گاز پرشیا است. تولید نهایی این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
 
تاقدیس یاران در ناحیه دزفول شمالی (دشت آبادان) در مجاورت و به موازات خط مرزی ایران و عراق و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ساختمان میدان نفتی جفیر و شمال غرب میدان یادآوران و ۷۰ کیلومتری غرب میدان نفتی سوسنگرد قرار گرفته است. امتداد این تاقدیس در جهت شمال-جنوب بوده و با تاقدیس میدان نفتی دارخوین دارای روند مشابه می‌باشد.

در راستای توسعه کامل میدان، نقشه راه توسعه میدان با همکاری طرح و ستاد مهندسی نفت شرکت مهندسی و توسعه نفت تهیه و پیرو آن تعداد چاه ها، موقعیت آنها، لایه های تولیدی، نفت درجا و دیگر اطلاعات مرتبط مشخص گردیده است.  میزان نفت درجای میدان معادل ۱۰۰۳ میلیون بشکه نفت خام (۵۵۳ میلیون بشکه در لایه سروک و ۴۵۰ میلیون بشکه در لایه فهلیان) است که با احتساب ضریب بازیافت ۱۳% ، نفت قابل استحصال حدود ۱۳۰٫۳۹ میلیون بشکه نفت خام می باشد.

همایون کاظمینی سرپرست طرح توسعه یاران جنوبی با بیان این که تاکنون عملیات آماده سازی موقعیت ٢٢ حلقه چاه انجام شده است، گفت: علاوه بر این موارد همه جاده‌های دسترسی و یک سیل بند برای جلوگیری از ورود سیل به منطقه آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ دکل دراین میدان فعال است و به زودی ۴ دکل دیگر به این منطقه افزوده می شود، افزود: چهار شرکت ایرانی عملیات حفاری این میدان را بر عهده دارند.

کاظمینی با بیان این که بر اساس دستورالعمل شرکت ملی نفت برنامه سطح الارضی میدان را اجرا کرده ایم، گفت: در حال حاضر اسناد مناقصه توزیع شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم. بر اساس اطلاعات کسب شده از چاه ارزیابی در این میدان امکان تولید از لایه های دیگر محتمل می‌باشد.

وی یادآور شد: در بخش سطح‌الارضی عقب ماندگی نداریم و بنابراین با توسعه میدان می توانیم همزمان با میدان آزادگان جنوبی به تولید برسیم.

سرپرست طرح توسعه یاران جنوبی گفت: بر اساس MDP اولیه تاکنون توسعه میدان یاران جنوبی تولید 40 هزار بشکه نفت خام پیش بینی شده و بطور یقین بیشتر از این مقدار نیز خواهد بود تولید از این میدان در نیمه دوم سال آینده محقق خواهد شد.  اما MDP جدیدی برای این میدان در حال تهیه است که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود بتوان عملیات حفاری را در لایه نفتی دیگری نیز انجام داد.
گفتنی است تولید نهایی این میدان ۳۵ هزار بشکه نفت خام در روز طی ۵ سال است.

کاظمینی تأکید کرد: این میدان نفتی با همکاری چهار پیمانکار (شرکت ملی حفاری، پویا، انرژی، قرارگاه خاتم‌النبیاء و شرکت مپنا) اجرا می‌شود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی خاطرنشان کرد: این میدان در نقطه صفر مرزی قرار گرفته و تا پایان 2015 حدود 40 هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد. این میدان نفتی در ابعاد22*2.5  کیلومتر است.  

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی دو سال آینده تولید از این میدان نفتی به طور کامل محقق خواهد شد.

کاظمینی افزود: تولید زودهنگام برای این میدان مشترک پیش‌بینی نشده است تولید به صورت پله پله می‌باشد یعنی هر چاهی که در مدار تولید قرار گیرد سعی می‌شود با انتقال به واحد اروندان در مدار تولید قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار