اقتصاد ، آن روی سکه فوتبال

با گسترش و فراگیر شدن فوتبال، به غیر از جذابیت، هیجان فوتبال برای عموم مردم از لحاظ اقتصادی مورد توجه صاحبان سرمایه قرار گرفته است،‌فوتبال علاوه بر یک ورزش پرهیجان به دنیای تجارت هم تبدیل شده است.

به گزارش  خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ فوتبال جزء ورزش‌هایی است که دارای گردش مالی بسیار و تجارت، سودهای کلان است. مالکان باشگاه‌ها تلاش می‌کنند در کنار جلب رضایت عموم مردم برای تماشای یک بازی زیبا، نظر موسسات و شرکت‌های تجاری را هم به دست آورند تا از لحاظ مالی به مرز مناسب و مطمئن برسند. 

در کشور انگلیس باشگاه تاتنهام با  عرضه سهام در سال 1983 صاحب 3.3 میلیون پوند شد،همچنین آلمان در سال 2006 نزدیک به 48.1 میلیارد یورو از صنعت فوتبال به دست آورد، در اسپانیا هم فوتبال 64.4 میلیارد یورو به اقتصاد این کشور کمک کرد. 

درحال حاضر باشگاه‌های اروپایی به شرکت‌ها و موسسات تعلق یافته است و باشگاه‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند، همین امر باعث شده که باشگاه‌ها مبالغ قابل توجهی را به عنوان مالیات به دولت خود بدهند. 

باشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته سعی می‌کنند در حوزه فعالیت خود به رده‌های بال برسند، آنها با فروش بلیت برای تماشاگران،‌تبلیغات تجاری داخل زمین و یا روی لباس ورزشکاران به روند توسعه مالی خود کمک می‌کنند، البته باید توجه داشت که هدف مدیران صرفا کسب درآمد نیست، چرا که فوتبال ورزش مردمی است و نمی‌توان مردم را با دستمزد بالای ورزشکاران راضی نگه داشت.

 یکی دیگر از نکاتی که کشورهای پیشرفته در فوتبال به آن توجه می‌کنند، اهمیت دادن به بازیکنان جوان و پرورش آنهاست توجه به این امر نه تنها باعث بازیکن سازی و پیشرفت نسل جوان کشورها و در نهایت پیشرفت در فوتبال است،‌بلکه خود باعث ایجاد یک تجارت پر سود می‌شود‌،در رقابت‌های جام جهانی و یا جام ملت ها کشورها سعی در معرفی بازیکنان جوان خود هستند،‌به طور حتم هر بازیکن جوانی که در جام جهانی و یا در جام ملت‌ها شناخته شود، می تواند خود را از یکی از تیم‌های مطرح جهان تصور کند و این یعنی پیشرفت فوتبالی آن کشور، از نظر مالکان باشگاه یعنی یک تجارت پر سود برای آن کشور است. 

اقتصاد در فوتبال ایران به دلیل متکی بودن باشگاه ها به دولت و نداشتن استقلال مالی و کمبود دانش مدیریت در سطحی پایین است یکی دیگر از دلایل ضعیف بودن اقتصاد فوتبال ایران عدم توجه به تیم های پایه است. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار