این مواد، نمک طبیعی بدن شما را تامین می‌کنند

سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها موجود است که به طور طبیعی آنها را مصرف می‌کنیم.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نمک خوراکی حاصل ترکیب دو عنصر سدیم و کلر می باشد که اثرات نمک بر فشار خود به علت وجود عنصر سدیم در این ترکیب است. افرادی که سطح سدیم خون بالا و سطح پتاسیم خون در آنها پایین است، خطر فشار خون افزایش می‌یابد، که خود مسبب بیمار‌ی‌های قلبی و سکته است. سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها موجود است. به طور مثال در شیر و خامه تقریبا معادل 50 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده و در تخم مرغ تقریبا معادل 80 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سدیم در غذاهای فرآوری شده به میزان بیشتری وجود دارد، افزود: در نان( معادل 250 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده)، در گوشت‌های فرآوری شده چون سوسیس و کالباس (معادل 1500 میلی گرم سدیم درهر 100 گرم ماده) در اسنک ها چون چیپس، فرآورده‌های غلات حجیم شده و ذرت بوداده (معادل 1500 میلی گرم سدیم درهر 100 گرم ماده) و در چالشی و سس‌ها (معادل 7 میلی گرم) است.

عبداللهی خاطر نشان کرد: افزایش دریافت پتاسیم درحد توصیه شده، فشار خون را کاهش می‌دهد. کاهش مصرف سدیم نیز فشار خون را کاهش داده و از مرگ ناشی از بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری می‌کند.  در حال حاضر در کشور نوعی از نمک‌های خوراکی تولید می‌شود که از پتاسیم به جای سدیم در ترکیب آن استفاده شده است.

این نوع نمک تنها در داروخانه های کشور جهت مصرف برخی گروه‌های خاص از جمله افراد مبتلا به فشار خون بالا قابل عرضه می‌باشد.

گفتنی است، که نمک پتاسیم برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که به سبب مصرف داروهای مدر یا برخی داروهای دیگر، یا برخی بیماری‌های خاص ممکن است دچار افت پتاسیم خون شوند. این نوع نمک تنها با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.




انتهای پیام/

برچسب ها: نمک ، پتاسیم ، فشارخون ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار