ثبت بیش از 36 میلیون نفر شب اقامت در 10 روز نخست تعطیلات

بیش از 36 میلیون نفر شب اقامت در10 روز نخست تعطیلات در سراسر کشور بر اساس آمار اماکن قابل شمارش ثبت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راه های کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری  گفت: سال گذشته بر اساس مصوبه‌ بهمن ماه دولت، ستاد تسهیلات سفرهای کشور راه‌اندازی شد اما آنگونه که باید موفق نبود؛ خوشبختانه در سال 94 از سه ماه قبل جلساتی مربوط به برنامه‌ریزی نوروز 94 در ستادهای مختلف کشور تشکیل شد و امروز462 ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان ها و شهرستان های مختلف کشور فعال است.

سلطانی‌فر با اشاره به انعقاد قرارداد نصب و راه‌اندازی یک هزار و880 دوربین جدید در سراسر کشور توسط وزارت کشور و پلیس این اقدام را برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی کشور اساسی دانست و تاکید کرد: امیدواریم با تامین منابع در چند سال آینده همه این دوربین‌ها نصب شود.

وی افزود: ساماندهی و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی در مقاطع جاده‌ای، ریلی وهوایی مهمترین رکن در بحث توسعه گردشگری داخلی و خارجی است و ما باید شبکه حمل ونقل مناسبی برای سرویس دادن به گردشگران خارجی داشته باشیم؛ اقدامی که برای آن هنوز نیازمند زمان هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت حمل ونقل داخلی نیز با اشاره به برخی مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های چند سال اخیر ایران گریبانگیر آن بود، گفت: امیدواریم با شرایط جدید و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای و با ارائه دولت در زمینه توسعه فعالیت های گردشگری مشکلات حل و فصل شوند.

او ادامه داد: گردشگری به خصوص گردشگری خارجی با توجه به ظرفیت‌های موجود مشکلاتی دارد مانند فاصله‌ای که بین وضعیت و ظرفیت‌ها داریم.

وی افزود: همه کسانی که از مرزهای مختلف وارد کشور می‌شوند ملیت، کشور مبداء و نوع ویزای‌شان توسط پلیس مهاجرت ثبت می‌شود؛ بنابراین آمار دقیق است و  درآمدی که در این بخش بدست می‌آید با توجه به رنج موجود بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری یک هزار و 750 دلار محاسبه می‌شود .

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: زمانی که یک گردشگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران می‌آید چیزی معادل 4 هزار دلار در ایران خرج می‌کند اما گردشگران افغانی، عراقی یا پاکستانی حدود هزار دلار در کشور خرج می‌کنند بنابراین در یک میانگین بیش از 500 هزار نفر گردشگر با توجه به ملیت‌های کویتی و سعودی در کشور داریم که درآمد حاصل از آنها بیش از 4 هزار دلار است با توجه به این ارقام درآمد گردشگری ما بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار در سال است؛ این در حالی است که درآمد ارزی کشورهای مختلف از محل گردشگری در سال 2013 حدود هزار و250 میلیارد دلار بوده است یعنی ایران در حال حاضر حدود نیم درصد از این سهم را متعلق به خود کرده است پس باید تلاش کنیم این سهم را به سه درصد برسانیم.

وی منبع درآمد این ارز را گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت، پزشکی و زیارتی دانست و تاکید کرد: همه نقاط کشور به صورت موزه کشور هستند که می‌توانیم این منبع را از آنها داشته باشیم.

به گفته سلطانی فر گردشگران کشورهای عرب ومسلمان که 50 درصد گردشگران ورودی را تشکیل می‌دهند عمدتا مقاصدشان بقاع متبرکه است در مرحله دوم هدف آنها گردشگری طبیعی یعنی استان های شمالی کشور است در حالی که اروپایی‌های وارد شده به کشور دنبال کویر هستند.

معاون رییس جمهور در ادامه افزود: ما در سند چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 در دو برنامه 5 ساله ششم و هفتم توسعه پیش بینی کردیم که باید در سال 2025 میلادی تعداد گردشگر ورودی به کشور 20 میلیون نفر و درآمد حاصل از آنها 30 میلیارد دلار باشد هر چند این راه سخت و شدنی است اما اگر زیرساخت‌ها را به موقع و کامل تهیه کنیم امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری در برنامه ششم توسعه و با توجه به سیاست‌هایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: آقای رییس جمهورنیز از زمان ورود به دولت یازدهم در بحث توسعه گردشگری بسیار جدی عمل کرده است.

او همچنین با اشاره به امکاناتی که برای تسهیل صدور ویزا در چند ماه گذشته تهیه شده است، گفت: گاهی اوقات زمان صدور ویزا را تا دوساعت هم تقلیل داده‌ایم . همچنین در فرودگاه‌ها به اتباع 190 کشور ویزا فرودگاهی دو هفته‌ای می‌دهیم که آن هم یکبار قابل تمدید است. همچنین به دولت پیشنهاد داده‌ایم که زمان ویزا اولیه را تا چهار هفته افزایش دهند.

سلطانی‌فر تاکید کرد: در بخش گردشگری داخلی نظام آماری ما در سال های گذشته با هر فرمولی نتوانست یک نظام کامل و جامع باشد تا برنامه‌ریزی دقیقی شود به طور مثال یک سال نظام نفرسفر استفاده شد که در جمع‌بندی آمار مسافران تعداد آنها بیشتر از جمعیت کشور بود اما امسال از نظام آماری "نفر اقامت در شب" در اقامتگاه‌های رسمی استفاده می‌کنیم وفقط کسانی که در هتل‌ها، کمپ‌های موقت، خانه مسافرها و مراکز اداری دستگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند امکان آمارگیری داریم اما اگر مسافری اقامت خود را در خانه شخصی یا خانه اقوام بگذراند شامل آمارگیری ما نمی‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری از بیش از 36 میلیون نفر اقامت در شب در طول 10 شب نخست ایام نوروز در سراسر کشور خبر داد وگفت: این آمار از اماکنی که قابل شمارش هستند به دست آمد.

او تاکید کرد باید در سال 94 یک هماهنگی و یک همفکری داشته باشیم و سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه وشهرسازی و پلیس راهبر ناجا به یک روش مناسب برای آمارگیری گردشگران برسیم تا آمارها به واقعیت بیشتری نزدیک باشند.

وی ادامه داد: از آمار 36 میلیون نفر اقامت در شب 8 درصد فقط متعلق به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوده‌اند، حدود 14 درصد متعلق به مکان استقرار دستگاه‌های دولتی و بقیه متعلق به کمپ‌های موقت بوده‌اند. بنابراین باید برای سال های آینده کمپ‌های موقت را توسعه و تجهیز کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه گردشگری کشور با همه محدودیت های موجود دوران شکوفایی خود را می‌گذراند در حال حاضر حدود 950 پروژه در این حوزه در کشور در حال انجام است که 20 هزار میلیارد تومان اعتبار را به خود اختصاص داده است.

معاون رییس جمهور در پایان با تاکید بر استراتژی سازمان میراث فرهنگی درباره ساماندهی مکان و زمان سفرهای داخلی گفت: در حال حاضر طرح تعطیلات زمستانی را به مجلس ارائه داده‌ایم تا فشار سفر را از نوروز بگیریم وبا تهیه پکیج‌های مختلف و مناسب در طول سال تعریف کنیم.

او همچنین با تاکید بر لزوم توسعه مراکز خدمات بین راهی و وجود سرمایه‌گذاران زیادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، گفت:‌بر اساس آمار به دست آمده و با توجه به شکایت‌های مطرح شده تا کنون 60 دفتر پذیرایی، اقامتی و خدمات مسافرتی پلمپ شده است.

سلطانی‌فر با مقایسه آمار میزان اقامت‌کنندگان در سراسر کشور امسال نسبت به سال گذشته گفت: در مقایسه 10روز نخست سال گذشته میزان اقامت کنندگان با امسال تقریبا برابر بوده است اما میزان نظارت‌ها در این ایام 35 درصد بوده است از سوی دیگر متاسفانه شکایت‌ها بیشتر شده که سعی کردیم بیشتر آنها را با تذکرهای کتبی و شفاهی برطرف کنیم همچنین تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و فرهنگی حدود 170 درصد افزایش داشته است و میزان بازدیدکنندگان از موزه‌ها 20 تا60 درصد افزایش داشته است؛ همچنین با الکترونیکی شدن بلیط بیشتر موزه‌ها سعی کردیم سرعت ورود مسافر به موزه‌ها را افزایش دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان این نشست از مرکز کنترل راههای کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان عملکرد این مرکز قرار گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار