سعیدنژاد در نشست خبری:

تجهیزات فاز ۲ بندر شهید رجایی با فاینانس چینی تامین می‌شود

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از خرید تجهیزات بندری فاز ۲ بندر شهید رجایی با استفاده از فاینانس چینی خبر داد و گفت: مبلغ این فاینانس ۱۰۷ میلیون یورو است.

تامین تجهیزات فاز ۲ بندر شهید رجایی با فاینانس چینیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد سعیدنژاد در نشست خبری اظهار داشت: اسکله‌های فاز 2 بندر شهید رجایی قبلا ساخته شده و توسط رئیس‌جمهوری وقت در سال 91 افتتاح شد؛ اما به دلیل این‌ که تجهیزات این فاز تامین نشده بود عملا امکان استفاده از آن فراهم نبود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در راستای تامین تجهیزات این فاز کارهای خرید از جمله برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد عملیاتی شده و از محل فاینانس چینی منابع مورد نیاز برای خرید این تجهیزات استفاده خواهد شد.

وی در خصوص میزان فاینانس چینی گفت:‌ مبلغ فاینانس مذکور 107 میلیون یورو است.

وی ادامه داد: اولویت ما در بحث تامین تجهیزات استفاده از فاینانس چینی است که به دلیل سرعت دادن به بحث توسعه بندر شهید رجایی از  منابع داخلی استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فاز 3 بندر شهید رجایی با دستور رئیس‌جمهوری در سال گذشته آغاز شد که با استفاده از قرارداد فاز 2 و افزایش 25 درصدی آن فاز 3 را شروع کردیم. فراخوان برای ادامه 75 درصد باقیمانده فاز 3 اسفند سال گذشته داده شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت انتخاب پیمانکار سه ساله به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این‌که هزینه این پروژه 500 میلیون دلار است که با اتمام آن حدود سه میلیون TEU به ظرفیت بندر شهید رجایی افزوده می‌شود، افزود: در بحث ورود هندی‌ها به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است مستقل از آمدن یا نیامدن آنها کار توسعه این بندر را پیگیری می‌کنیم و منتظر آمدن هندی‌ها نیستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که به زودی ظرفیت بندر چابهار به 6 میلیون تن افزایش می‌یابد، بیان کرد: ورود کالا به بنادر ایران ارزان است و در حال حاضر دو خط کشتیرانی خارجی به ایران تردد دارند و امیدواریم با رفع موانع فعلی سایر خطوط کشتیرانی نیز به بنادر ایران برگردند.

سعیدنژاد با بیان این‌که در بحث تعرفه‌ها باید امتیازات ضد رقابتی را از بین ببریم، افزود:‌ در سیاست تعرفه‌ای تخفیف‌های حجمی قابل توجهی داده‌ایم و اگر خطوط کشتیرانی تعهد ورود به ایران را بدهند این تخفیفات را به آنها ارائه دهیم.

وی یادآور شد:‌ سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه بانکرینگ در بندر شهید رجایی انجام شده که با توجه به خصوصی بودن این سرمایه‌گذاری و توسط به بانکرینگ تصور می‌کنیم با راه‌اندازی این مجموعه قدرت بیشتری در بحث بانکرینگ داشته باشیم.

وی با بیان این‌که توسعه دریامحور باید در یک برنامه 100 ساله مورد توجه قرار گیرد، گفت: توسعه دریامحور یک موضوع فراگیر و ملی است و اگر بخواهیم در یک بندر توسعه داشته باشیم باید امکانات رفت و آمد به بندر را فراهم کنیم. در کنار این اقدام اگر توسعه سایر بخش‌های اقتصادی صورت نگیرد جمعیتی مستقر نمی‌شود و این بدان معناست که دیگر نه باری در بندر است و نه مسافری. بنابراین باید ستاد فراسازمانی در کشور تشکیل شود تا بتواند مسائل را مدیریت کند این کار هم‌اکنون در قالب طرح‌های مختلف در حال انجام است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌ که به روز رسانی تجهیزات بندری کشور یکی از محورهای برنامه‌های ششم توسعه است، گفت: یکی از برنامه‌های مهم برنامه ششم طرح‌های حمایتی از دریانوردان کشور است که امیدواریم مورد تصویب مجلس قرار گیرد. در حال حاضر 140 هزار نفر دریانورد در کشور داریم که خوشبختانه همه آنها مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار