يادداشت اختصاصی/ محمدمهدی ملكی

مردم یمن قربانی زیاده‌خواهی آل سعود

عربستان که سودای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه را درسر می‌پروراند هم چون ترکیه که رهبران آن به دنبال احیای قدرت و صلابت امپراتوری عثمانی هستند و استراتژی خود را بر آن اصل نهاده‌اند، در بازی قدرت خود را در مقابل رقیبی مقتدر و هوشمند که توانسته در کشورهای عربی و غیر عربی منطقه نفوذ معنوی بسیاری پیدا کند یعنی ایران بازنده می‌بیند..

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "محمدمهدی ملكی" كارشناس منطقه غرب آسيا طي يادداشتي به برسي تحولات يمن پرداخت.
 
متن يادداشت به شرح زير است:
 
بیش از ده روز از تجاوز نظامی رژیم سعودی و برخی کشورهای دنباله روی عربی و غیر عربی آن کشور به یمن می‌گذرد و مطابق آنچه اعلام شده تا کنون قریب به نهصد نفر در این جنگ کشته شده‌اند، این آمار فاجعه است و به نوعی می‌توان آن را نسل کشی یمنی‌ها توسط برخی کشورهای همسایه و در راس آن‌ها عربستان دانست.

عربستان که سودای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه را درسر می‌پروراند هم چون ترکیه که رهبران آن به دنبال احیای قدرت و صلابت امپراتوری عثمانی هستند و استراتژی خود را بر آن اصل نهاده‌اند، در بازی قدرت خود را در مقابل رقیبی مقتدر و هوشمند که توانسته در کشورهای عربی و غیر عربی منطقه نفوذ معنوی بسیاری پیدا کند یعنی ایران بازنده می‌بیند.

ریاض به خوبی آگاه است که توان مقابله با سیاست، درایت، صبر و استراتژی‌های هوشمندانه مقامات ایرانی را ندارد. سعودی‌ها این موضوع را حداقل در سالهای اخیر به خوبی درک کرده‌اند. پرونده سوریه که خود به یکی از چالش‌های مهم منطقه‌ای بدل شده است و شکست سختی که آل سعود به رغم همه تلاش‌ها و حمایت‌های آشکار و پنهانی که از معارضان و تروریست‌ها علیه حکومت سوریه به عمل آورد، متحمل شد خود گواهی بر این ادعاست.

در مساله عراق هم که شاهد هستیم با وجود همه گونه حمایت مالی، اطلاعاتی، سیاسی و... که درخفا و یا آشکار از جانب برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و یا قدرت‌های بین المللی که در راس آن‌ها امریکا با همراهی رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی افراط گرا می‌شود، این ایران است که توانسته با ارایه کمک‌های مورد در خواست دولت عراق به یاری کشور دوست و همسایه‌اش در مبارزه با تروریسم بیاید و بنا به گفته مقامات عراق اگر نبود ایران و کمک‌های آن اکنون بغداد و اربیل نیز به دست گروه وحشی و تروریست داعش افتاده بود. تهران با این قبیل اقدامات خود بار دیگر نشان داد که متحدان خود را در بد‌ترین شرایط هم تنها نخواهد گذاشت، که همین عاملی است در جهت افزایش قدرت و نفوذ معنوی ایران در کشورهای منطقه.

آری عربستان در تنگنایی سخت گرفتار آمده و راه نجات خود را گشودن جبهه جدیدی از جنگ در منطقه و این بار علیه کشور همسایه خود یمن یافته است، اما یک نکته که به زعم نویسنده نشان از خطای استراتژیک مقامات سعودی دارد، آن است که آن‌ها به اینکه چگونه، چه زمانی، به چه نحو و حتی با مشارکت و حمایت چه کسانی (کشورهایی) تجاوز نظامی خود را آغاز کنند فکر کرده بودند، اما هرگز تصور نمی‌کردند که در باتلاق یمن گرفتار آیند و دیگر توان خاتمه جنگ خود ساخته را نداشته باشند.
 
حملات هوایی نتیجه‌ای برای ریاض ندارد و آن‌ها دیگر تا کنون به این امر واقف شده‌اند، ریاض بر سر دو راهی باخت-باخت مانده است، چرا که پس از این مقامات سعودی بایستی یا به این تجاوز پایان دهند که در این صورت به هیچ یک از اهداف خود دست نخواهند یافت و پرستیژ و جایگاه خود را به مثابه قدرتی منطقه‌ای که صد البته عاریتی و به پشتوانه حمایت غرب از حکومت پادشاهی آن است را به شدت متزلزل خواهند یافت و به دنبال آن تاوان و هزینه بالایی را در این خصوص بایستی پرداخت کنند و یا اینکه لاجرم وارد فاز حمله زمینی شوند که در این صورت هم نتیجه‌ای جز شکست انتظار آن‌ها را نخواهد کشید، به این دلیل که سربازان ارتشی که وفاداری آن به حکومت ریاض در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فاقد تجربه جنگی لازم هم هستند و تجهیزات و نیروی متخصص آن از دیگر کشور‌ها تامین می‌شود، هرگز توان مقابله با نیروهای پارتیزانی آموزش دیده و با انگیزه یمن را که در راه دفاع از خاک کشورشان حاضرند همه گونه جانفشانی‌ای را داشته باشند، نخواهند داشت.
 
تحولات یمن متاثر از عوامل متعدد و مختلف داخلی و خارجی است همچون دیگر مسایل منطقه‌ای و بین المللی، و هر یک از آن عوامل می‌تواند مسیر تحولات را به سویی بکشاند، آنچه مشخص است آن است که بدخواهان ملت یمن که با توسل به بهانه‌های واهی خواهان روی کار آوردن مهره خود هستند، نمی‌توانند در مقابل اراده و خواست مردم مقابله کنند و پیروزی نهایی از آن ملت یمن خواهد بود.
 
انتهای پيام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار