جنگ زرگری شهرداری با اپراتورها و دودی که به چشم مشترکان رفت

چند سالی است که اختلاف بر سر نصب دکل های BTS در منازل مسکونی واماکن خصوصی مابین شورای شهر تهران و اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد و انگار این کشمکش پایانی ندارد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران،با توجه به تذکرهای پی در پی و ابراز نگرانی شورای شهر تهران نسبت به غیر استاندارد بودن نصب دکلها و آنتن های مخابراتی و انتقاد از عوارضی که برای سلامتی شهروندان به دنبال دارد،هنوز اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است.
نصب دکل های مخابراتی دغدغه ای است که مدت زمان زیادی است کارشناسان شهری در خصوص تاثیرات آن بر سلامت شهروندان تذکر داده و ابراز نگرانی کرده اند.
جنگ زرگری شهرداری با اپراتورها و دودی که به چشم مشترکان رفت

هشدار شورا نسبت به عوارض آنتن های مخابراتی 
در این خصوص رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهیه طرح جامع ساماندهی نصب دکل ها و آنتن ها باید تمامی موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود گفت: طبق گفته متخصصان مخابراتی، استاندارد و تشعشع این آنتن ها 10 وات است و این در حالی است که این دکل ها در کنار خانه ها و داخل حیاط منازل و محل های پرتردد نصب شده اند و بر اساس بررسی های انجام شده در تهران آنتن هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده است که برای اطرافیان بسیار خطرناک است.
جنگ زرگری شهرداری با اپراتورها و دودی که به چشم مشترکان رفت

آنتن هایی که مخفیانه در پشت بام ها نصب می شوند
در این بین برخی اپراتورها به انجام فعالیتی غیر قانونی دست زدند که طی آن به صورت مخفیانه با شهروندان منازل مسکونی و اماکن خصوصی قراردادی منعقد کرده و بدون توجه به عوارض منفی بر سلامت افراد و محیط پیرامون،اقدام به نصب آنتن ها(BTS) می کنند.

اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شهروندان تنها نباید جنبه مالی این کار را مدنظر قرار دهند چرا که میزان عوارض منفی که از نصب دکل های موبایل نصیب آنها می شود در قبال مبلغ دریافتی بسیار ناچیز است.

جنگ زرگری شهرداری با اپراتورها و دودی که به چشم مشترکان رفت

همچنین اهمیت و البته اجباردر استفاده از این دکل ها بر کسی پوشیده نیست اما بد نیست در کنار این امر اجباری،نصب دکل ها به گونه ای باشد تا اثرات زیانبار آن بر سلامتی افراد جامعه نادیده گرفته نشود و به حداقل میزان خود برسد.

در این بین می توان گفت جای خالی یک سامانه مشارکت مناسب شهروندان و البته عدم وجود نظارت صحیح بر اینگونه اقدامات به خوبی احساس می شود و یکی از موانع اصلی در این موضوع به شمار می رود که چاره آن اطلاع رسانی صحیح به افراد جامعه است.

اما سوالی که مطرح است این است که مضرات این امواج برای شهروندان از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه مورد تاییداست یا خیر؟
گزارش های منتشر شده در این خصوص حکایت از آن دارد که طبق اعلام مسئولین مربوطه آنتن های موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می شوند و وزارت بهداشت مدارکی مبنی برخطرات احتمالی آنتن های تلفن همراه به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نکرده است و تاکنون گزارشی که خطرساز بودن آنتن های تلفن همراه بر سلامتی افراد را تایید کند از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت به کمیسیون ارائه نشده است.

طی اطلاعیه ای که در سال 89 به تمام اپراتورهای مخابراتی و رادیویی ابلاغ شده است،نصب آنتن ها باید با رعایت استانداردها باشد و در غیر این صورت مجوز نصب صادر نخواهد شد. 

به گزارش ایرنا،روز گذشته اسماعیل دوستی در جلسه علنی این شورا تاکید کرد: باید دکل‌های مخابراتی غیر مجاز و خطرناک از سطح شهر جمع آوری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به نصب دکل های مخابرات در سطح پایتخت، گفت: شهر صاحب دارد و ما باید از حقوق شهروندان دفاع کنیم.

وی اظهار کرد: شورا بعد از بررسی نامه مردم منطقه گیشا دکل های این منطقه را جمع آوری کرد اما شرکت همراه اول به جای دفاع از حقوق مردم از عملکرد خود دفاع کرد.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از شرکت مخابرات درخواست می کنم براساس هماهنگی و دستورالعمل ها اقدام کند در غیر اینصورت دکل ها را جمع آوری می کنیم.

واکنش مدیر عامل همراه اول نسبت به جمع آوری دکل‌های مخابرات
اواخر اسفند‌ماه سال گذشته وزارت ارتباطات به همراه اول فرصت داد تا اختلالاتی را که در اثر ایجاد شبکه 3G و 4G در ارائه خدمات به مشترکان بوجود آمده بود،حل کند. در این زمینه، مدیرعامل همراه اول معتقد است که اختلالات بوجود آمده نه به دلیل ایجاد این شبکه‌ها بلکه به دلیل جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی از سوی شهرداری در مناطق مختلف بوده است.

جنگ زرگری شهرداری با اپراتورها و دودی که به چشم مشترکان رفت

وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول در این خصوص گفت: در حال حاضر اختلالات موجود در مورد آنتن‌دهی تلفن‌های همراه به خاطر جمع‌آوری آنتن‌هاست.

وی با بیان این‌که شهرداری بزرگترین خیانت را با جمع آوری سایت‌های مخابراتی به مردم کرده ست گفت:بررسی‌های همراه اول و سازمان انرژی‌های اتمی نشان می‌دهد در صورت بالا‌ بودن سیگنال، میزان مضرات تشعشعات موبایل کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل همراه اول افزود: وقتی 15 سایت در شهر جمع‌آوری می‌شود، قطعاً ارتباط در منطقه منحل خواهد شد. بیش از 200 سایت طی سه سال در انبار همراه اول خاک می‌خورد و شهرداری مجوز نصب نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: وقتی ظرفیت توسعه پیدا می‌کند و مشترکان افزوده می‌شوند باید ظرفیت سایت برای پوشش‌دهی متناسب باشد،علاوه بر آن در تهران هر روز آپارتمان‌سازی انجام می‌شود و ما نیز باید طراحی‌های سایت‌های خود را متناسب با آن تغییر دهیم. وقتی اجازه این ظرفیت‌سازی به همراه اول داده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه در فاصله 50 متری از منزل وی، یک دکل ماکرو نصب شده است و در کنار اتاقش یک آنتن BTS دارد، گفت: این امر به این دلیل است که وقتی آنتن به تلفن همراه نزدیک‌تر باشد، تلفن برای دریافت سیگنال‌ انرژی کمتری مصرف می‌کند که باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری و دریافت کمتر تشعشعات زیان‌آور می‌شود.

صدوقی با تاکید بر این‌که گزارشی مبنی بر میزان زیان‌آور بودن تشعشعات موبایلی از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است، افزود: وقتی فاصله آنتن در جاده‌ها با موبایل 10 کیلومتر است، کافی است دو دقیقه با تلفن همراه خود صحبت کنیم تا باتری تلفن داغ شود بنابراین ما به مشترکان پیشنهاد می‌دهیم که در این صورت تنها تماس‌های ضروری را برقرار کنند.

در این بین مشترکینی که هزینه خدمات را به اپراتورهاپرداخت کرده اند حالا دستشان از سرویس دهی کوتاه مانده و از طرفی مشخص نیست که داستان دکل های مضر در نهایت به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار