با موافقت نمایندگان؛

کارگروه بررسی طرح‌ها و لوایح در «مرکز پژوهش‌های مجلس» تشکیل می‌شود

با تصویب مجلس کارگروهی برای بررسی طرح‌ها و لوایح در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل می‌شود.

کارگروه بررسی طرح‌ها و لوایح در «مرکز پژوهش‌های مجلس» تشکیل می‌شودبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 23 فروردین در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده 2 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

ماده 2-یک ماده به عنوان ماده «145» مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می‌گردد:

ماده 145 مکرر-همزمان با وصول طرح‌ها و لوایح توسط کمیسیون‌ها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه کارگروهی متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه ودانشگاه، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، دستگاه های مرتبط با طرح یا لایحه و با دعوت نمایندگانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برای رسیدگی به طرح یا لایحه ارجاعی تشکیل دهد و در بدو کار رئیس و دبیر آن را تعیین نماید.

رئیس کارگروه موظف است پس از بحث و بررسی کارشناسی در کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات و تجربیات سایر کشورها و پیشنهادهای کمیسیون‌های فرعی و نمایندگان؛ گزارش کارگروه را با رعایت اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه، همراه با مشخصات اعضای کارگروه به کمیسیون اصلی ارائه کند.

رئیس یا نماینده کارگروه موظف است با شرکت در جلسات کمیسیون از گزارش ارائه شده دفاع نماید.

در صورت نیاز قانونگذاری جدید در موضوع مورد بحث، رئیس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلایل رد طرح یا لایحه به کمیسیون اصلی ارائه می‌کند.

تبصره 1-ارجاع طرح یا لایحه به کارگروه موضوع این ماده نافی مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه نظرات کارشناسی به کمیسیون‌ها و جلسات رسمی مجلس مندرج در قانون شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس نخواهد بود.

تبصره 2-حداکثر زمان رسیدگی به طرح‌ها و لوایح عادی در مرکز پژوهش‌ها یک ماه و نیم پس از ارجاع و در طرح‌ها و لوایح یک فوریتی یک ماه پس از ارجاع می‌باشد.

در صورت ضرورت این فرصت‌ها با درخواست مرکز پژوهش‌ها و تایید کمیسیون اصلی قابل افزایش می‌باشد.

هم چنین نمایندگان با 149 رای موافق، 23 رای مخالف و 5 رای ممتنع با ماده 2 طرح مذکور موافقت کردند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار