بهشتی‌پور در مناظره با بذرپاش:

بیانیه سوئیس برای هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکره تعهدآور نیست

مناظره حسن بهشتی‌پور با مهرداد بذرپاش با موضوع "اعتماد ایرانی خدعه آمریکایی" در دانشگاه شاهد برگزار شد.

بیانیه سوئیس برای هیچکدام از طرف‌های مذاکره تعهدآور نیست

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، مناظره «حسن بهشتی‌پور» با «مهرداد بذرپاش» با موضوع «اعتماد ایرانی خدعه آمریکایی» در دانشگاه شاهد برگزار شد.

بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ابتدای مناظره اظهارداشت: من طی 12 سال گذشته به دلیل اقتضائات و علایق شخصی با موضوع هسته‌ای درگیر بودم.

این تحلیلگر سیاسی افزود: مذاکره‌کنندگان ما از نظر فنی باید اطلاعات قوی داشته باشند، نیروگاه بوشهر به بیش از 5 درصد غنی‌سازی نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید در خصوص روند مذاکرات علاوه بر اطلاعات فنی، اطلاعات سیاسی نیز داشته باشیم، تصریح کرد: اطلاعات سیاسی بدان جهت که بدانیم چرا شش کشور بزرگ دنیا حاضرند در برابر ایران پای میز مذاکره بنشینند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر این که بیانیه سوئیس یک بیانیه مطبوعاتی است تصریح کرد: این بیانیه در حقیقت یک نقشه راه است که نه تعهدی برای ایران به وجود می‌آورد و نه برای طرف مقابل.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص عدم موضع‌گیری ایشان در مورد بیانیه سوئیس گفت: این بیانیه چیزی بیش از یک بیانیه نیست، این که مطرح می‌شود آنچه ایران پذیرفته شفاف است اما تعهدات طرف مقابل غیرشفاف است، به دلیل آن مطرح شده که این بیانیه خیلی کلی است و باید به صورت دستور کار مذاکراتی روی آن بحث شود.

بهشتی‌پور افزود: زمانی که اجزای کوچک‌تر این بیانیه مشخص شود جایی برای عدم شفافیت تعهدات طرف مقابل نیست.

وی با عنوان اینکه مطلق کردن یک بیانیه مبنایی ندارد گفت: به اعتقاد من معیار ما برای اینکه بدانیم مسیر را درست طی می‌کنیم یا خیر سخنان مقام معظم رهبری است، ایشان در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند: طرف مقابل اهل فریب است و مذاکره کنندگان ما باید مواظب این موضوع باشند.

** مطلق انگاری در سیاست آفت تحلیل است

وی افزود: مطلق انگاری در سیاست آفت تحلیل است، آقای بذر پاش تصور می‌کند یک بیانیه یا فکت شیت به طور مطلق دروغ است یا به طور مطلق راست و صحیح.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خطاب به بذرپاش ادامه داد: آقای محترم یک فکت شیت می‌تواند مخلوط از راست و دروغ باشد، اگر قرار باشد تمام یک فکت شیت یا بیانیه راست یا دروغ باشد پس به مرور زمان آشکار خواهد شد.

بهشتی پور با بیان اینکه ما موظفیم مشخص کنیم کدام بخش این بیانیه راست و کدام قسمت از آن دروغ است، گفت: وزیر امور خارجه مورد اعتماد ماست یا طرف مقابل؟ وقتی وزیر خارجه دو ساعت در یک برنامه تلویزیونی توضیح می‌دهد باید تعداد سانتریفیوژها فلان مقدار باشد، آیا صحبت‌های وی باید مورد استناد باشد یا سخنان آمریکایی‌ها حجت باشد.

وی افزود: وظیفه ما آن است که دشمن را مانیتور کرده و فکت شیت را خوانده اما حواسمان باشد فریب آن‌ها را نخوریم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه رصد کردن دشمن یک موضوع است و حجت قرار دادن فکت شیت برای کوبیدن فرزندان انقلاب که چندین ماه است زحمت می‌کشند درست نیست.

بهشتی پور با بیان اینکه برای ما حجت و فصل‌الخطاب سخنان مقام معظم رهبری نه اوباما و یا کری یا هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده گفت: وقتی ما به یک متن استناد می‌کنیم باید از آن فهم درستی داشته باشیم و این فهم درست تنها از نگاه ملی- مذهبی باشد نه آنکه نگاه‌ها طوری باشد که بخواهد خط و طیف مقابل را سرکوب کند که در این صورت  این افراد هم در دنیا و هم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه در حقوق بین‌الملل مرسوم است که کلیات را با یک بیانیه مشخص می‌کنند و سپس جزئیات مطرح می‌شود، یادآور شد: تمام مذاکرات با این هدف پیش خواهد رفت که بهانه را از دشمن بگیرد تا آنها هیچ حجتی نداشته باشند که به واسطه آن ما را به ساخت بمب هسته‌ای متهم کنند.

بهشتی پور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تکنولوژی پیشرفته روش‌های مختلفی دارد خاطرنشان کرد: مثلا پلمپ‌های الکترونیکی که مشخص می‌کند این پلمپ‌ها در چه زمانی باز و بسته‌ شده‌اند نوعی از این تکنولوژی‌ها ست و استفاده آن در مقابل استفاده از دوربین‌های آنلاین خیلی متفاوت است.

** محال است دولت جمهوری اسلامی زیر بار ننگ استفاده از دوربین‌های آنلاین برود

وی خطاب به بذرپاش گفت: محال است دولت جمهوری اسلامی زیر بار ننگ استفاده از دوربین‌های آنلاین برود و هیچ یک از گروه‌های مذاکره کننده در دولت‌های مختلف نیز زیر بار آن نرفته‌اند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: یکی از وظایف آژانس آن است که از مراکز هسته‌ای بازدید کند همانطور که آژانس از مراکز هسته‌ای ایران دیدار و گزارش‌های خود را مبنی بر عدم تولید بمب هسته‌ای ارائه داده است.

بهشتی پور تصریح کرد: اما آژانس عنوان می‌کند ایران ممکن است مراکزی داشته باشد که از بازدید ما دور مانده باشد اما از نظر جمهوری اسلامی چنین مراکزی وجود ندارد اختلاف ما با آژانس در حقیقت بر سر این مسائل است.

وی افزود: آنچه گروه 1+5 از آژانس می‌خواهند این است که آژانس تایید کند تعداد سانتریفیوژ‌های ما کاهش یافته یا خیر اما آژانس در مقامی نیست که مطالعات ادعایی را بحث و پیگیری کند.

** مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر 5 محور و وظیفه اصلی تیم مذاکره کننده اشاره کردند

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: من به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کنم این متن را به کارشناسان رسمی دادگستری با تسلط کامل به مسائل فنی و حقوقی آن را ترجمه کنند، سپس از روی آن برای مخاطب بخواند.

وی با انتقاد از عملکرد بذرپاش که مرتب متن را به زبان انگلیسی بیان می‌کرد، گفت‌: این نمی‌شود که شما یک متن انگلیسی را برای افرادی که زبان مادری‌شان فارسی است، بخوانید و مرتب به آن استناد کنید.

بهشتی‌پور در ادامه این مناظره با اشاره به 5 فاکتور اصلی در سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر وظایف اصلی تیم مذاکره‌کننده گفت: مقام معظم رهبری لغو یکجای تحریم‌ها، عدم اجازه ورود به بهانه نظارت به حریم امنیتی کشور از طرف مقابل، جلوگیری از پیشرفت روند دفاعی کشور، عدم پذیرش شیوه‌های نظارتی غیرمتعارف از سوی ایران و ادامه تحقیق و توسعه فنی بر ایران را از وظایف اصلی تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند.

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خطاب به بذرپاش گفت: اگر مواردی که عنوان کردم خلاف است، شما تصحیح بفرمایید.

وی با انتقاد از روند مناظره و طرح مسائل متعدد و در مدت زمان محدود گفت: بهتر بود در خصوص تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی و تفکیک شده و پرداختن به این مسئله که این تحریم‌ها چگونه و با چه شرایطی لغو شوند، صحبت می‌شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار