توصیه صدرعاملی به فیلمنامه نویسان در جشنواره «سما» / سبک زندگی تغییر کرده است

رسول صدرعاملی گفت: در نگارش فیلمنامه لحاظ کردن تغییرات از مهمترین وجوه است چرا که تعریف سبک زندگی امروزه تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، سومین سمینار آموزشی جشنواره فیلم کوتاه «سما» با موضوع «فیلمنامه نویسی» توسط رسول صدرعاملی در سینما فلسطین برگزار شد.

در این مراسم "رسول صدر عاملی" یکی از فیلمنامه نویسان پیشکسوت کشورمان به سوال تعدادی از این هنرجویان پاسخ دادند. 

صدرعاملی با اشاره به اینکه تعریف سبک زندگی تغییر کرده است، گفت:  در نگارش فیلمنامه لحاظ کردن تغییرات از مهمترین وجوه است چرا که تعریف سبک زندگی امروزه تغییر کرده است. 

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر افزود: یکی از دلایل روی آوردن به حرفه های جذاب مانند سینما و از جمله فیلمنامه نویسی خودشیفتگی ذاتی است که مثلا یک فرد فیلمنامه نویس دارد. این خودشیفتگی در بدو امر خوب است اما نباید در سطح باقی بماند و باید پس از گذراندن چند مرحله به ارتقاء ذهن دست یافت. در واقع مرحله پس از خود شیفتگی مسئولیت پذیری فیلمساز و فیلمنامه نویس است.

کارگردان فیلم «دختری با کفش های کتانی» در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه اقتباس ادبی می تواند به ارتقای کیفی سینمای ایران کمک کند، گفت: سینمای اقتباسی سینمایی مهم و جدی است و متاسفانه سینمای ایران در این زمینه همیشه عاجز بوده است. بخشی از این نقص به ممیزی های جاری بر می گردد و بخشی دیگر به هزینه های تولید.

این کارگردان همچنین با اشاره به اینکه کار گروهی در سینما یک ضرورت است، گفت: واقعیت این است که ایجاد فیلم هایی که به صورت گروهی با یکدیگر فعالیت می کنند  کم است و بعضا انجام کار گروهی به باندبازی تعبیر می شود که رسیدن به این نکته خوب نیست چرا که جز با تیم کار کردن نمی توان به نکته مطلوب رسید.

وی در خصوص تفاوت فیلمنامه کوتاه و بلند گفت: فیلمنامه کوتاه به عنوان یک ژانر و ساختار جهانی  دارای اعتبار زیادی است و همانطور که می‌بینید فیلمسازانش در همه جای جهان می‌درخشند، مهم این است که شما بدانید که چه می‌خواهید و مشخصاً فیلمنامه بلند از پروداکشن بزرگتری برخوردار است و به لحاظ هزینه فیلمنامه کوتاه و بلند با هم تفاوت بسیار دارند ولی برای کسانی که سینما اهمیت دارد فیلمنامه کوتاه و بلند تفاوتی ندارد.

صدر عاملی افزود: در یک فیلم هم فیلمنامه و هم کارگردان اهمیت بسیار زیادی دارد ولی از نظر من فیلمنامه مهمتر از کارگردان است.

وی در مورد اینکه برای رسیدن از یک ایده تا فیلمنامه چقدر زمان صرف می‌شود، در ادامه گفت: معمولاً به دلیل آنکه در فیلمنامه‌ها هم ایده و هم قصه برای خودم است حتماً از یک فیلمنامه نویس دیگر کمک می‌گیرم، من در بحثهای دو یا سه نفره و بگو مگوها بهتر به ایده می رسم و همچنین در هر دوره‌ای سعی کردم خودم را صفر بدانم و هنگامی که یک کار موفق شد مثل این دانستم که یک درسم را پاس کرده‌ام و سعی کرده‌ام تجربه جدیدی را کسب کنم.

این فیلمنامه نویس پیشکسوت در خصوص اینکه می‌توان به نویسندگیبدون در نظر گرفتن کارگردانی به عنوان یک کار حرفه‌ای فکر کرد، گفت: ارزش و خوب بودن نویسندگی به این است که به کارگردانی فکر نکنیم به نظر من یک نویسنده باید یک نویسنده باشد.

وی اظهار داشت: اصلی‌ترین ویژگی برای به وجود آوردن کاراکتری تأثیر‌گذار این است که آن شخصیت را شما دوست داشته باشید و این را در نظر بگیرید که این شخصیت باید باور پذیر باشد که در این خصوص تکنیک‌های زیادی برای شخصیت پردازی وجود دارد.

وی در خصوص نگارش رابطه عاشقانه در فیلم با وجود سانسور‌هایی که هست و ممکن است به فیلمنامه آسیب بزند، اظهار داشت: این خود یک بخش است که می‌توان آن را درست نوشت و به هر حال این موارد اصولی هستند که ما داریم و آن را تمرین کرده‌ایم و با آنها بزرگ شدیم و باید آنها را رعایت کنیم و شاید به همین دلیل است که فیلمهای ما با جهان متفاوت است و اگر به سینمای اروپا و کشورهای غربی توجه کنیم اندازه‌ی عاشقی تا تمام شدنش خیلی کوتاه است ولی در فیلمهای ما پسر و دختر باید به درک عشق برسند و عشق به معنای استفاده‌ی الزامی از ظواهر فیزیکی نیست.

صدر عاملی در ادامه خطاب به فیلمنامه‌نویسان جوان تصریح کرد: فیلمنامه نویسی شروع دشواری دارد ولی وقتی شروع بشود لذت بخش است. اگر می‌خواهید در این عرصه زودتر به نتیجه برسید نباید از فیلمنامه بلند شروع کنید. طرح و ایده ی خود را بدهید آن را به نقطه‌ی اوج برسانید و بعد به دست تهیه کننده و کارگردان بدهید و بعد از آن تمام انرژی خود را صرف آن کنید.

وی در خصوص اینکه فرم مهمتر است یا محتوا گفت:  برای من شخصاً محتوا و ایده اهمیت بیشتری دارد و از نظر ما فرم بعد از محتوا می‌‌آید.

این کارگردان در مورد تیپ و شخصیت بازیگران در فیلمنامه عنوان کرد: تیپ چیزی است که در کوتاه ترین مدت به صورت نمادین خود را مطرح می‌کند ولی شخصیت امری است که باید آشنایی عمیقتری با آن پیدا بکنید و بدانید که برای چه وارد داستان شده و قرار است چکار کند و چه اتفاقی بیافتد.

صدرعاملی افزود: تعدادی از کسانی که برای تست بازیگری پیش من می‌آیند، ممکن است آرایش زیادی داشته باشند و این افراد ممکن است وقتی که در خیابان و یا هر جای دیگر می روند مورد توجه صد نفر قرار بگیرد اما از این تعداد چند شخصیت خوب میان آنها بوجود دارد ولی کسانی که ساده‌ترهستند ممکن است مورد توجه ده نفر قرار بگیرنداما  از میان این افراد آدم‌های بهتر و حسابی‌تر بیشتری هستند.

صدر عاملی در ادامه مراسم اظهار داشت: به نظر من اسم انتخاب کردن برای فیلمنامه امری بسیار مهم است و اسم فیلمنامه است که مخاطب را جذب می‌کند و من شخصاً همیشه اول اسم انتخاب می‌کنم و بعد به سراغ فیلمنامه می‌روم.

این کارگردان بیان کرد: کار هنرمند اعتراض است و هنرمند حتی در متروک ترین جامعه هم باید آنقدر بگردد تا لکه‌ای ببیند و آن را نشان دهد و هنرمند کسی است که  بخش بدون مشکل جامعه را رها می کند و به دنبال بخشهای آسیب دیده است، اگر می‌خواهید که روز به روز جامعه‌ی بهتری داشته باشیم باید اعتراض کنید و مشکلات را گوشزد کنید.

این فیلمنامه نویس پیشکسوت در پایان خاطر نشان کرد: سینما در سی سال گذشته موفقیت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و همچنین اندیشه و تفکر سینمای ایران در همه جای دنیا شنیدنی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار