زنجان؛

تشویر، آتشکده ای تاریخی درطبیعت سرسبزطارم

آتشکده تشویر، یکی از آثار جاذب گردشگری شهرستان طارم بوده که دارای جاذبه‎های تاریخی بی‎نظیری است

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ آتشکده تشویر، از بناهای تاریخی طارم در روستای تشویر است که آثار و بناهای تاریخی این روستا، قدمت طولانی استقرار جامعه انسانی را نشان می‌دهد.

شهرستان طارم یکی از شهرستانهای زیبا و تاریخی استان زنجان است که دارای قدمت دیرینه بوده و جاذبههای تاریخی بی‌شمار آن نشان از قدمت این شهرستان دارد.

بناهای عظیم تاریخی و فرهنگی در این شهرستان موج میزند و اشیای کشف شده تاریخی عظمت «هندوستان ایران» را بیشتر نمایان میکند. در واقع طارم را میتوان شهرستان چهار طاقی های زیبا و تاریخی نام برد .

معاونت میراث فرهنگی استان زنجان اعلام کرد: بررسی های باستان شناسی انجام گرفته از این بناهای تاریخی حاکی از آن است که این آثار از نظر ساختاری و نوع مصالح شباهت بسیاری به بناهای پیش از اسلام به ویژه دوره ی ساسانی داشته است.

  عسگریان با بیان اینکه بیشتر آثار تاریخی بر جای مانده پیرامون روستای تشویر به دوره ساسانی تعلق دارد و نشانگر اهمیت این ناحیه در آن دوران بوده است افزود: کاوش های باستانی انجام شده در بنای چهار تاقی تشویر از وجود قبوری در داخل این بنا خبر داده اند که بیانگر واقع شدن این آثار در محوطه ی گورستان های قدیمی بوده است.

وی در ادامه گفت:از آنجایی که آتش در دوره ی هخامنشی بسیار مقدس و قابل احترام بوده همیشه در فضاهای باز مراسم های خود را اجرا می کردند، ولیکن در دوره ی ساسانی این مراسم ها در داخل بنای موسوم به آتشکده برگذار می شد.

معاونت میراث فرهنگی استان زنجان اضافه کرد: درساخت اکثر این آتشکده ها از مصالح سنگ و ملات گچ و آهک استفاده شده است و به ندرت آجر دیده میشود که نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.

  عسگریان بیان کرد: این بناها با پلانهای مربع و هشت ضلعی در فاصله 1.5 متری از یکدیگر احداث شده است که معمولا ابعاد و اندازه ی بزرگی هم ندارند، مانند آتشکده ی الزین که حدودا چهار در چهار متر است.

وی ادامه داد: با توجه به اسناد کشف شده این بناها آرامگاه های دوره ی اسلامی هستند که شباهت بسیار زیادی به آتشکده های دوره ی ساسانی دارند و به همین دلیل به عنوان بنا های موسوم به چها ر طاق یا همان آتشکده نام گذاری شده اند.

معاونت میراث فرهنگی استان زنجان افزود: اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان در طی سال های اخیر با توجه به برنامه مصوب در دست اقدام در زمینه انجام مرمت و بازسازی بناها، انجام بررسی و تحقیقات علمی کاوش‌های لازم را اتخاذ نموده است.

  عسگریان در آخر بیان کرد: ما در کشورمان چهار طاقه های بی شماری داریم که از جمله ی آنها آتشکده های الزین، پیر همدان، گیلانکشه، پیر چم شهرستان طارم از مهم ترین آنها محسوب می شوند.

گفتنی است: این بناها در سال 1353 به شماره 983 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده و از این تاریخ به بعد تحت حفاظت و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد

انتهای پیام/س

برچسب ها: تشویر ، آتشکده ، طارم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.