مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران:

برنامه دار شدن تمامی تالابهای کشور

با توجه به بارش های اخیر، نگرانی در زمینه کم آبی برای تالاب ها وجود ندارد ، اما توسعه ناپایدار باعث شکنندگی تالاب های کشور شده است.

به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:روزبهانی، درنشست تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب چغاخور با بیان اینکه تغییر الگوی توسعه در حوضه آبریز باید منجر به حفاظت پایدار شود، گفت: در حال حاضر، 75 درصد تالاب های کشور در وضعیت بحرانی و در معرض خطر قرار دارد.

سلیمانی روزبهانی، از برنامه دار شدن تمامی تالابهای کشور خبر داد و افزود: اجرای این طرح، کمک دست اندرکاران و ذینفعان را می طلبد تا با نگاه صحیح به منابع آب تالابها، به رویکرد و الگوهای توسعه پایدار برسیم.

وی گفت: اگر چه بارش های اخیر به تالابها و دریاچه ارومیه کمک کرد که از مرز بحران فاصله بگیرند ولی احیاء این تالابها و دریاچه ها نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی کشور است.

مدیر ملی طرح بین اللملی حفاظت از تالاب های ایران در خصوص وضعیت 10 سال آینده تالاب ها با اجرای طرح مدیریت یکپارچه، ابراز امیدواری کرد: تالابها به وضعیت مطلوبتری برسند که البته این امر منوط به همکاری دستگاه های توسعه ای در کشور است.

سومین کارگاه دو روزه مشورتی تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور شهرستان بروجن با حضور مدیر ملی طرح بین المللی حفاظت از تالاب های کشور، مسئولین استانی، استید دانشگاه و کارشناسان در شهرکرد در حال برگزاری است.

شرکت کنندگان در این کارگاه بر اساس مشکلات و تهدیدات تالاب، به تدوین اهدافراهبردی، موضوعات اصلی و اقدامات اولویت‌دار برنامه مدیریت یکپارچه تالاب چغاخور و برنامه ریزی جامع برای بهره وری طولانی و تأمین حیات و حفظسلامت این تالاب می پردازند.

تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در نزدیکی شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 65 کیلومتری از شهرکرد، مرکز این استان قرار دارد.

فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌انداز زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم گردشگری و مهمترین زیستگاه های جانوری در استان چهارمحال بختیاری و حتی کشور قرار داده‌ است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.