اردبیل؛

کمبود آب در اردبیل به حد جدی رسیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کمبود آب به حدی جدی است که چاه های دشت اردبیل که در ۲۰ متری به آب می رسید درحال حاضر در ۱۲۰ متری به آب می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عدیل سروی در همایش مقابله با بحران آب در اردبیل گفت: ضعف صنایع تبدیلی، حجم اندک سرمایه گذاری و کمبود آب سه چالش عمده بخش کشاورزی این استان است.

وی معتقد است مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی با یک نسخه واحد رفع نمی شود و باید با توجه به جزئیات و نگاه همه جانبه مشکلات را از سر گذراند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از جمله دستاوردهای فعال سازی سه کمیته زراعت، باغبانی و دامپروری را توجه به محصولات کم مصرف آبی عنوان کرد و افزود: اینکه در برخی مناطق زعفران و پسته کاشته می شود، کافی نیست و باید به مراقبت و بازار فروش نیز توجه داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در خود گندم ارقام پیشگام یک یا دو مورد بیشتر نیست و باید به سراغ ارقام کم مصرف رفت.

به گفته سروی، از لحاظ الگوی کشت ضروری است اردبیل به سمت تولید ریشه چغندر برود چرا که در این محصول تجربه کافی وجود دارد و نباید ریسک کرد.

وی توجه به کشت گلخانه ای برای مدیریت مصارف آبی را ضروری دانست و اضافه کرد: تولید در گلخانه ۲۰ برابر بیشتر از وضعیت کشاورزی سنتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به تاثیر بخش کشاورزی حتی در بخش صنعت و خدمات تصریح کرد: سال گذشته تجربه خشکسالی و سرمازدگی در تمامی حوزه ها استان تاثیر داشت.

سروی با بیان اینکه در 3 هزار و ۵۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی طرح های بزرگ آبیاری نوین در حال اجرا است، اضافه کرد: قرارداد مطالعات 5 هزار هکتار دیگر در سال آینده نیز منعقد شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲۶۲ میلیارد ریال طرح آبیاری نوین عقد قرار داد شده و بدون مشکل در حال اجرا است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.