رودهن؛

رودهن، پرتردد ترین شهراستان تهران بیمارستان ندارد

علی رغم وجود دو جاده مهم هراز و فیروزکوه، و تردد هزاران خوردو در این دو مسیر که رودهن را به پرتردد ترین شهر استان تهران تبدیل نموده است هنوز این منطقه حساس فاقد بیمارستان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن علاوه بر وجود جاده های هراز و فیروزکوه و خطرات و سوانح جاد ه ایی، وجود یکی از بزرگترین دانشگاه های جامع و بین المللی کشور در رودهن با 23 هزار دانشجو ، نزدیکی به مناطق صنعتی و تولیدی ، وجود جمعیت مناسب و سرریز جمعیت تهران به رودهن و همچنین افزایش20 هزار نفری جمعیت در آینده ای نزدیک به واسطه ساخت بیش از پنج هزار واحد مسکن مهر ، ساخت بیمارستانی مجهز را در شهر 40 هزار نفری یادآوری میکند.

در حال حاضر مرکز جراحی شبانه روزی نکو و کلینیک شبانه روزی خاتم که توسط بخش خصوصی در شهر رودهن راه اندازی شده اند تا حدودی توانستند بار درمانی منطقه را به دوش بکشند که انصافا مجهز ترین مراکز درمانی در شرق استان تهران به شمار می روند.

این مراکز در کنار تنها مرکز درمانی دولتی محمد رسوال اله(ص) شهر رودهن که از امکانات بسیار کم و ابتدایی برخوردار است باید با تمام توان انسانی و امکانات و تجهیزات پزشکی بهترین خدمات را به مسافران و همشهریان ارائه دهند تا جای خالی بیمارستان در این منطقه حس نشود.

طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان این درمانگاه، روزانه بیش از 300 نفر جهت معالجه و اعزام به بیمارستان های تهران به این درمانگاه دولتی مراجعه میکنند که متاسفانه با وجود امکانات ناچیز و چارت درمانی متعلق به 30 سال پیش و تنها وجود یک دستگاه آمبولانس جوابگویی نیاز شهروندان نیست.

با بارگذاری جمعیت در مسکن مهر رودهن جمعیت این شهرقدیمی به بیش از 60 هزار نفر خواهد رسید که چند سالی است دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در تلاش جهت با احداث بیمارستان 100 تختخوابه با نام حضرت ابوالفضل عباس(ع) در مجاورت این دانشگاه بزرگ می باشد که مسئولان در گذشته و امروز زحمات فراوانی برای اخذ مجوز این بیمارستان بزرگ در رودهن کشیده اند ولی متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از کلنگ زنی، فقط سه طبقه اسکلت بتنی از این بیمارستان یکصد تختخوابه با پیشرفت بسیار کم احداث شده است .

همچنین احداث بیمارستان حوادث جاه ایی(تروما) در رودهن یکی دیگر از پروژه های مشارکتی خیرین و دانشگاه شهید بهشتی می باشد که این بیمارستان در مجاورت درمانگاه محمد رسول اله شهر رودهن در حال ساخت بود که متاسفانه به دلایل نا معلوم از جمله کمبود اعتبارت نیز متوقف شده است و تا امروز دانشگاه شهید بهشتی و وزارت بهداشت و درمان هیچ گونه عکس العملی نسبت به توقف احداث این پروژه از سوی خیرین نداشتند.

وجود تنها یک دستگاه آمبولانس در شهر40 هزار نفری رودهن جهت خدمات رسانی به مصدومان جاده ایی و بیماران از دیگر معضلات و مشکلات درمانی رودهن محسوب می شود چرا که یک آمبولانس جوابگوی نیاز مردم نیست و قطعا باید دو آمبولانس دیگر به اورژانس رودهن اضافه شود چرا که اگر یک ماموریت برای تنها آمبولانس شهر رودهن به تهران ایجاد شود این شهرحداقل تا سه ساعت فاقد آمبولانس خواهد بود و معلوم نیست در این مدت چه اتفاقاتی برای مصدومان احتمالی و یا بیماران رخ دهد.

زیر ساخت های درمانی پاسخگوی جمعیت رودهن نیست

بخشدار رودهن گفت : با توجه به به حجم بالای جمعیت در رودهن با وجود وزنه های مسکن مهر و موج دانشجویی و برخورداری این منطقه از جمعیت شناور به خصوص در ایام تعطیلات، زیر ساخت های درمانی پاسخگوی جمعیت رودهن نیست .

رضا طاهر خانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در مورد وضعیت زیر ساخت های بهداشتی و درمانی رودهن گفت : کمبود ها و خلاء های موجود در زیر ساخت های بهداشتی و درمانی این منطقه در جلسات و شورای اداری شهرستان مطرح کردیم و مسئولان مربوطه در این زمینه قول هایی دادند .

بخشدار رودهن در ادامه این مطلب افزود : تغییراتی جزئی در ساختار درمانگاه حضرت محمد(ص) رودهن داده ایم ولی متاسفانه مشکلات و کمبود های موجود در این حوزه آنقدر زیاد است که تعداد پزشکان در منطقه رودهن جوابگوی نیاز مردم نیستند .

طارهر خانی با تاکید بر اینکه چارت سازمانی درمانگاه حضرت محمد(ص) رودهن باید تغییر کند ، تصریح کرد : رودهن در مسیر جاده ترانزیت هراز فیروزکوه با وجود حجم حوادث جاده ای قرار دارد و نیاز به بستر مناسب درمانی داریم .

بخشدار رودهن با اشاره به حجم بالای جمعیت در رودهن با وجود وزنه های مسکن مهر و موج دانشجویی و برخورداری این منطقه از جمعیت شناور به خصوص در ایام تعطیلات ، ابراز داشت : نیازبه وجود یک بیمارستان مجهز در این منطقه می باشیم .

وی از قول مساعد مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای احداث بیمارستان این نهاد در رودهن خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سفر سال گذشته خود به شهرستان قول مساعد دادند تا با توجه به وجود بیش از 150 هزار نفر بمیه شده تامین اجتماعی در این شهر، احداث بیمارستان تامین اجتماعی را در رودهن جز اولویت کاری خود قرار دهند.

طاهر خانی در خاتمه اظهار داشت : دولت در حوزه بهداشت و درمان همانند سایر بخش ها رویکردی خوب و ارزشی دارند و دنبال تقویت یر ساخت های بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف کشور می باشند.


چارت درمانی رودهن متعلق به 30 سال پیش

رئیس شورای اسلامی شهر رودهن گفت : زیر ساخت بهداشتی و درمانی در رودهن نداریم و تنها یک مرکز درمانی داریم که چارت سازمانی آن به 30 سال گذشته برمی گردد.

علی رضا عسگری در گفتگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت زیر ساخت های بهداشتی و درمانی در این منطقه گفت : زیر ساخت بهداشتی و درمانی در رودهن نداریم و تنها یک مرکز درمانی داریم که چارت سازمانی آن به 30 سال گذشته برمی گردد و از ساختاری فرسوده برخوردار می باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رودهن در ادامه این مطلب افزود : تنها مرکز درمانی با ساختار درمانگاهی در این منطقه خیر ساز است و در گذشته با همت خیرین یک دستگاه آمبولانس نیز خریداری شده است که متاسفانه به مرکز شهرستان فرستاده شده است و سال گذشته مدیریت حوزه بهداشت و درمان قول آمبولانس دادند ولی محقق نشده است.

عسگری با اشاره به اجرای تعهدات شهرداری رودهن در جدول کشی و ساختار خدمات در این حوزه با ابراز رضایت از تلاش پرسنل و رئیس این مرکز بهداشتس و درمانی ابراز داشت : رودهن مرکز سرازیر شدن مصدومان جاده ای در محور هراز فیروز کوه و سایر بیماران از مناطقی مانند بومهن می باشد .

رئیس شورای اسلامی شهر رودهن در خاتمه اظهار داشت : متاسفانه با وجود رشد جمعیت در این منطقه بخاطر مسکن مهر و جمعیت شناور رودهن زیر ساخت های بهداشتی و درمانی این منطقه در حد صفر است .

مجلس آمادگی رفع خلاء درمانی رودهن را دارد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس آمادگی رفع خلاء درمانی رودهن را دارد ولی مدیریت بخش رودهن باید فهرستی از میزان جمعیت و امکانات فعلی بهداشتی و درمانی به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد .

محمد حسین قربانی در مورد سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان گفت : بی شک نظام سلامت نقطه ای درخشان در کارنامه دولت تدبیر و امید است .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه محور سیاست ارزشی نظام سلامت دولت تدبیر و امید محرومیت زدایی است ، تصریح کرد : نظام سلامت ساختار فرسوده گذشته حوزه بهداشت و درمان را تخریب و جامه ای نو بر تن این حوزه در کشور کرده است .

قربانی کاهش تعرفه های درمانی را ابزار هموار سازی مسیر دران مردم برشمرد و اضافه کرد : بسیاری از موانع مردم در حوزه بهداشت و درمان در راستای تامین مراحل درمانی خود بر داشته شده است .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهر های شرقی استان تهران مانند دماوند و فیروز کوه و رودهن با برخورداری از ساختاری خاص ، ابراز داشت : این مناطق در حاشیه جاده ای ترانزیتی با خطرتصادفات بالا می باشند و لزوم تقویت زیر ساخت های بهداشتی و درمانی در این مناطق ضرورت دارد .

قربانی در خاتمه نبود بیمارستان مجهز در رودهن رامعضلی در شرق استان تهران برشمرد و خاطر نشان کرد : دانشکده علوم پزشکی باید یک پکیجی از ساختار فعلی زیر ساخت های رودهن در حوزه بهداشت و درمان با همکاری فرمانداری و بخشداری رودهن با تخمین میزان جمعیت و امکانات فعلی به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا این معضل برطرف شود .

وی گفت: بی شک رودهن با وضعیت خاص جغرافیایی و سر ریز جمعیت تهران و همچنین وجود دو جاده مهم و پرتردد هراز و فیروزکوه که این شهر را به پرتردد ترین شهر استان تهران تبدیل کرده به بیمارستانی مجهز نیاز دارد.

شایان ذکر است:  در فقدان بیمارستان اغلب بار درمانی شهروندان ساکن در رودهن و حومه بر دوش درمانگاه هایی با امکاناتی محدود قرار گرفته که 90 درصد وظایف این مراکز ارائه خدمات اورژانسی است که مردم برای دریافت خدمات درمانی مناسب مجبور به تردد و رفت و آمد به بیمارستان های شهر تهران می باشند که در گاهی اوقات طولانی بودن مسیر و نبود امکانات بیمارستانی در رودهن موجب مرگ بیمار و یا سانحه دیده می شود که به شدت مورد اعتراض شهروندان رودهنی قرار گرفته است.

احداث بیمارستان در شهری با قدمت زیاد و سابقه بیش از نیم قرن تاسیس شهرداری، یکی از آرزوهای دیرینه شهروندان می باشد . هم اکنون عملیات ساخت دو بیمارستان حوادث جاده ایی و بیمارستان یکصد تختخوابه حضرت ابوالفضل عباس(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است که امیدواریم با همت مسئولان مربوطه از جمله وزارت بهداشت و درمان شاهد تکمیل این دو بیمارستان بزرگ در شهر رودهن باشیم که دراین صورت نه تنها مشکلات درمانی رودهن بلکه شرق استان تهران برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/س  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.